Overførsel af aktieportefølje til depot i udlandet?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93917
    AnonymForfatter

    Jeg er kunde i Nordea og er i gang med at undersøge muligheden for at overføre min aktieportefølje fra mit depot til min bank i udlandet. Aktierne handles også på børsen i det land jeg bor.

    Jeg syntes ikke jeg kan finde info nogle steder omkring det på nettet, er der nogen der ved om det kan lade sig gøre? Jeg tænker umiddelbart det må være et spørgsmål hvor højt gebyr der er, men ifølge min bankrådgiver er det slet ikke muligt.

    Er det virkelig rigtigt at man ikke kan overføre aktier fra et depot i DK til et i Schweiz?

    Håber nogen kan hjælpe.

    #201632
    AnonymForfatter

    Det tror jeg ikke du kan, da du skal betale skat af aktiegevinsten til Danmark, det opgøres først nå du sælger aktierne. Andre steder er den gevinst skattefri, så det ville hurtigt blive udnyttet som et hul i skattelovgivningen.

    #201634
    AnonymForfatter

    Tak for hurtigt svar. Mit spørgsmål går ikke på det skattemæssige – kender godt reglerne og værdien var under grænseværdien, da jeg flyttede til udlandet.
    Men er heller ikke interesseret i at sælge dem – kun overføre dem til udlandet. Ved ikke om det er muligt eller det rent praktisk sker via et salg og genkøb.

    #201636
    HalliHalloForfatter

    Hvis du bor i udlandet kan du ikke beholde dit depot via en udenlandsk bank i eget navn, ej heller en filial af en dansk bank i udlandet.

    Men der skulle da vel ikke være noget til hinder for at banken kan få din aktieportefølje overført i dens navn, men om det kan betale sig er nok et stort spørgsmål.

    Jeg er også snart på vej udenlands, men vil da beholde mit danske bank samt mit depot. Hvorfor skulle jeg da ændre på det? Det sparer man da i reglen mange, mange tusinde kroner på.

    #214448
    AnonymForfatter

    Jeg har et spørgsmål ang. aktier. Jeg er skattebetaler i Spanien og har boet og arbejdet der siden 1990. Omkring 2006 købte vi aktier for et kronebeløb, da vi havde solgt en andelsbolig i Aarhus. Det var en blandet portefølje med danske og tyske aktier. Uden at tænke over det lagde vi aktierne i depot i vores bank i Danmark, da vi fortsat havde bank der pga. vores sommerhus i DK. Lige siden da har vi betalt aktieskat i Danmark af gevinsterne, men er det egentlig korrekt? Skulle vi ikke betale aktieskat til Spanien? Kan vi uden videre flytte porteføljen til et depot i Spanien? Det ville jo være det mest logiske, da det er der, vi bor. Men det ser ud til, at der er en eller anden skat ved flytning af aktier. Men den gælder vel ikke for os, da vi havde boet i Spanien i over 15 år, da vi købte aktierne? Beskatningen ved salg af aktier er mindre i Spanien end i DK, så det ville være en fordel for os, at flytte porteføljen. Jeg har skrevet til Skat.dk 2 gange, men de svarer ikke. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få svar på spørgsmålet. Kan I hjælpe?
    Med venlig hilsen Else Byskov

    #214604
    HalliHalloForfatter

    Kære Else Byskov

    Skat har af gode grunde en vis ekspeditionstid på at besvare henvendelser, men man kan også altid ringe til dem og få telefonisk svar og også rykke for et skriftligt svar.

    Det er nok ingen der kan hjælpe dig herinde, da du jo nok skulle have oplyst din aktiebeholdning overfor skattevæsenet i Spanien, hvorefter du formentlig ville have fået oplyst deres skatteregler.

    Hvis DK ikke har nogen beskatningsret til aktieudbyttet overhovedet, så vil du sikkert kunne få tilbagebetalt for de sidste måske 5 år, dog uden at jeg ved det, men det ved skat. 72 22 18 18.

    #226740
    Thor OlsenForfatter

    Er der nogen der ved hvordan aktieudbytte beskattes i Spanien? Bliver det lagt til ens indkomstskat eller beskattes det separat? Er der ellers nogle gode hjemmesider om at flytte til Spanien?

    #226788
    peter holm larsenForfatter

    Det er generelt komplekse spørgsmål der spørges om, og det giver ingen mening at besvare det på så overordnet informationsniveau.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.