Skifte bank! Handlingslammede!

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93859
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg har i lang tid ønsket at skifte pengeinstitut fra Danske Bank. Vi er begge 62 år, min kone har været på efterløn fra hun blev 60, og jeg har planlagt at stoppe ved årsskiftet. Vi bor i ejerbolig med en restgæld på 600.000 som vi lige har fået omlagt til et 30-årigt fastforrentet, med 10 klip til afdragsfrihed. Min kone har en lille mdl. pensionsudbetaling på ca. 2500,-. For mit vedkommende har jeg ca. 500.000,- i kapitalpension før skat. Hertil skal lægges 250.000,g som vi har stående på bankbog til en latterlig rente i DB. Det er det grundlag for alderdom som vi sammen med efterlønnen, og om 3 år – folkepension har. Spm. er hvilket pengeinstitut vil have os, og hvor får vi forrentet “formuen" bedst muligt, så den kan strækkes længst muligt. Har fornemmelse af at vi ikke er særligt interessante kunder, da vi ikke ønsker andet end bedst muilig indlånsrente.
    Vi er virkelig rådvilde og handlingslammede og håber at vi kan få nogle gode forslag til et bankskifte.
    Bedste hilsner
    Mogens

    #200950
    Mikey 68Forfatter

    Finansrådet har skrevet lidt gode råd om bankskifte, måske kan i finde inspiration der: http://www.finansraadet.dk/Bankkunde/Pages/oensker-du-at-skifte-bank.aspx

    #200952
    OBSForfatter

    Jeg tror det bliver meget svært at få jeres indeståender (kap.pension + opsparing) forrentet lige så højt som jeres realkreditlån, uanset hvilken bank I skifter til. Det vil i hvert fald nok kræve en lang bindingsperiode. Hvornår får du din kapitalpension udbetalt?

    Men det er jo ærgerligt at betale måske 4% på et lån, og kun få måske 0,75% på ens indeståender. Jeg tænker på om en løsning kunne være en prioritetskredit i banken? Man opnår at få samme rente på indeståendet som på lånet, så man kun betaler rente af en eventuel negativ nettosaldo, samtidig med at man stadig har adgang til at hæve pengene. Ulempen er at renten er variabel, og jeg tænker at I nok gerne ville have sikkerhed om jeres låneforhold, siden I har lagt om til fastforrentet. Men omvendt er det jo også ret “dyrt" at have en stor forskel i renten på ens ind- og udlån.

    Det er selvfølgelig lidt ærgerligt at I formentlig lige har betalt en masse gebyrer for at få lånet lagt om. Men før I eventuelt vælger en anden løsning, bør I nok overveje om der er nogle ting I gerne vil bruge penge på inden for de nærmeste år, og hvor mange. Det vil i hvert fald have en indflydelse på at finde en bedre løsning.

    Held og lykke med det.

    #200960
    testForfatter

    et klassik dillema. har ved ikke at betale jeres lån maksimal ned sidst valg en løsning hvor i bevist har lånt mere i langsigtet gæld ind i har brug for. det efterlader jeg nu med en gæld plus et kapital overskud. I ønsker sikkert ikke nogen risiko på investeringen men er omvendt utilfreds med prisen på jeres langsigtende lån kontra den kortsigte rente i kan opnå på jeres indestående.

    kort sagt er jeres situation jo et resultat af jeres valg. Det er netop derfor jeg har valgt et prioritet lån, men jeg er også også ca. 20 år fra der hvor i er.

    I er jo der hvor i nok har truffet jeres valg ud fra at i nu skal bruge det 250.000 kroner inden for en relativ kort årrække til at rejse for osv. Så er det i grunden et problem?

    Alternativ skal i slet og ret betale jeres kreditforenigenslån til næste termin men hvad så med rejserne og julegaverne?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.