Afskrivning af gælds til forbrugslån ved indfrielse….?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93844
    AnonymForfatter

    Hej her inde 🙂

    Min kone og jeg skylder desværre Danske Bank 450.000.- i et stort forbrugslån.

    Mit spørgsmål er, hvis jeg nu kommer med 300.000 til indfrielse af lånet(kan skaffe 300.000), er der så en chance for at banken går med til det? Eller ser det helt sort ud?

    Det skal siges at vi IKKE er dårlige betaler eller noget.

    Mangler i mere info., så sig til.

    Mvh. Det Store Forbrugslån

    #200744
    MichaelForfatter

    Hvorfor skulle DB dog afskrive 150.000 kr?? Og hvor vil du lige låne 300.000 kr. henne når du allerede skylder 450.000?

    #200746
    Mr RForfatter

    Hvorfor skulle banken gå med til at give jer 150.000 kr hvis de kan få dem ved normalt afdrag ?

    #200750
    AnonymForfatter

    Michael, jeg spørger fordi jeg har hørt om andre der har gjort det samme, bare ikke med samme beløb, derfor ville jeg høre om folks erfaringer/viden her inde.

    De 300.000 har jeg, så det skal du ikke bekymre dig om.

    #200752
    Mr RForfatter

    Det er kun hvis du er håbløst forgældet og overhovedet ikke har nogen mulighed for at betale gælden tilbage og gennem en retslig instans søger om gældsernæring.

    #200754
    AnonymForfatter

    Okay, det kan jeg ikke forstå, jeg har hørt om flere tilfælde hvor personen får nedskrevet en vis procentdel af lånet ved indfrielse.

    Men dvs. at i mener at banken overhovedet ikke vil være med til at nedskrive noget af den gæld, hvis jeg indfrier det?

    #200756
    Mr RForfatter

    Ja det er det jeg mener.

    #200758
    Mr RForfatter

    Hvis du indfrier 300.000 ja så skylder du 150.000 færdig slut.

    #200764
    AnonymForfatter

    Hvis du nu låner 300.000 kr. mere af Danske Bank, bliver du eksklusiv storkunde og får særligt fordelagtige vilkår. Det er da værd at prøve.

    #200766
    MichaelForfatter

    Jamen, så gå da ned i banken. Jeg kan allerede se det for mig:

    Scorpio> Hej, jeg har 300.000 kr. i lommen og vil gerne lægge dem på mit lån hvis I så lige forærer mig de sidste 150.000 kr.

    DB> Ja, sæt dig ned. Nu skal du høre: Enten betaler du dine afdrag til tiden eller så kører vi på med inkasso, rykkere, RKI, fogedret og konfiskation af alle dine større værdier. Hvad siger du til det forslag??

    God tur i banken i morgen.

    #200796
    AnonymForfatter

    Jeg har som bankansat gennem mange år arbejdet med kunder der ikke kunne betale.

    Hvis du vil indgå en aftale med dit pengeinstitut om, at du kun skal betale en mindre del af din gæld tilbage(kaldes en frivillig akkord), skal du overbevise PI om, at de f.eks. 75% du betaler, er det maksimale du kan klare. PI vil kræve, at få fuldt indblik i dine økonomiske forhold, og du skal indlevere mindst det samme dokumentationsmateriale som ved en offentlig gældssanering, dvs. seneste 3 årsopgørelser fra SKAT, seneste 2 forskudsregistreringer og seneste 3 lønsedler. Derud- over vil PI se dit budget, dvs. man vil vide hvilke faste udgifter du har. Og dokumentationen gælder begge voksne i husstanden, uanset om evt. kun den ene hæfter for gælden, men det forlanges også i en gældssanering.

    PI vil kun gå med til en akkord, hvis man kan acceptere dine faste udgifter og størrelsen på det rådighedsbeløb som du har tilbage, når du har betalt/afviklet de f.eks. 75% som akkordaftalen lægger op til. PI vil selvfølgelig ikke acceptere, at få betalt mindre end 100% af sit tilgode-havende, hvis man kan se, at du bor for dyrt, har et stort rådighedsbeløb eller har andre efter PI´s mening urimelige udgifter. Hvorfor skulle et PI f. eks. gå med til en akkord, hvis du har et stort billån et andet sted, og ville kunne afvikle gælden til PI fuldt ud, hvis du solgte bilen eller fik en billigere?

    Så hvis du blot ønsker at få nedbragt størrelsen på din gæld til PI, men ellers er, eller ved en omlægning af dine udgifter/forbrug vil blive, i stand til at afvikle gælden over en årrække, kan du glemme alt om en frivillig akkord med PI.

    #200800
    AnonymForfatter

    N Metais… tak for det gode svar 🙂

    #200836
    AnonymForfatter

    N Metais

    Ved du hvor stor ens rådighedsbeløb efterhånden skal være?

    2 voksne og 2 børn på 6 & 2 år

    #200838
    AnonymForfatter

    Størrelsen på rådighedsbeløb er individuel, nogle kan klare sig med lidt, andre kan ikke.

    Også pengeinstitutternes tommelfingerregler afviger indbyrdes, men ifølge de oplysninger jeg har samlet til brug for gældsrådgivning, ligger det på mindst 15.000 mkr. til 2 voksne og 2 børn.
    I en offentlig gældssanering vil rådighedsbeløbet til 2 voksne og 2 børn mellem 2-6 år, være på 13.760 kr, MEN, dette beløb kan ikke helt sammenlignes med pengeinstitutternes tal, idet man i en offentlig gældssanering kun accepterer, at der fratrækkes boligudgifter, el, gas, vand og varme reguleret for evt. boligsikring, inden man når frem til rådighedsbeløbet. Den gældssaneringssø-gende skal således selv ud af rådighedsbeløbet betale alle andre faste udgifter, som f.eks. for-sikring, telefon, internet, licens m.m. Hvis dette beløb sættes til 1.500 kr. i mdl. gennemsnit, ender vi på ca. 12.260 kr. i reguleret rådighedsbeløb til en familie som jeres.

    Jeg anser 12.260 kr. i månedligt rådighedsbeløb som det absolutte minimum, hvilket det også bør være, fordi det tager udgangspunkt i en gældssanering, og er en betingelsen for, at det offentlige kan nedsætte gælden til kreditorerne. Men skal man ud at låne penge, er der ingen tvivl om, at långiver (pengeinstitutter og kreditforeninger)vil kræve et rådighedsbeløb på mindst 15.000 kr.

    #200850
    testForfatter

    Metals, hvis man skylder 450 kkr men har de 300kkr i kontanter vil banken godt stå som fjolset hvis man gældsanerede resten.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.