Konvertering af kapitalpension til alderopsparing i min situation? Ja/Nej?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93835
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har 40 år til jeg går på pension.

    Som det ser ud pt. har jeg en kapitalpension med en saldo på 70.000,- som er placeret i en pulje med høj risiko.
    De seneste 10 år har det givet et afkast på 6 % gennemsnitligt om året.
    Så hvis vi regner ud fra samme forudsætning, at de næste 40 år vil jeg i gennemsnit få 6 % i afkast – Vil det så være bedst at konvertere til aldersopsparing nu eller vente?

    Som det ser ud nu, så vil jeg hvis jeg venter, få min kapitalpension udbetalt mod 40 % i afgift når jeg når pensionsalderen.

    Omvendt hvis jeg konverterer nu, så vil jeg betale besparelsesafgiften på 37,3 %.
    Det betyder dog også samtidig, at jeg vil få afkast af 26.000,- mindre cirka (37,3 % af de 70.000).

    Så jeg kan vente og få afkast af det hele de næste 40 år og betale 40 % i afgift.

    Eller jeg kan konvertere nu og få afkast af de 70.000-26.000 cirka. Det er 2,7 % i forskel, men hvis jeg venter til jeg går på pension, så er de 2,7 % forskel jo større i kroner og øre, end hvis jeg konverterer nu med den nuværende saldo.

    Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad der vil være bedst rent økonomisk?

    #200666
    AnonymForfatter

    Det skal også lige siges, at jeg hos min bank skal betale 2,08 % af saldoen om året for at have dem i pulje.. Det skal jo også lige med i beregningen.

    På forhånd tak.

    #200670
    HalliHalloForfatter

    Hvis du betaler over 2% i puljegebyr, så bør du måske skifte pulje og/eller pengeinstitut.

    Men hvis du er tilfreds pga. af fine afkast eller lignende, så er det da i orden, da du alene bestemmer.

    Da du ikke har nogen rentegaranti, så kan det bedst betale sig at konvertere til 37,3% i år eller senest næste år, men jeg vil da anbefale dig at få det bekræftet hos din bankrådgiver.

    #200672
    KrisserForfatter

    Afkastet er ligegyldigt i forhold til om du skal konvertere.

    #200674
    AnonymForfatter

    Det er 1,3 % for puljer i lav risiko og 1,85 for middelrisiko og så de 2,08. % for høj..
    Men hvis man kun ser over de sidste 5 år, så har afkastet gennemsnitligt været på 13 % om året for høj risiko.. Der var et meget hårdt år i 08 der trak ned..

    Så jeres anbefaling er at konvertere til 37,3 % nu?

    #200676
    KrisserForfatter

    Det kommer an på om du, når du skal pensioneres, kan have fordel af at kunne konvertere kapitalpensionen til en ratepension. Svaret på dette spørgsmål kommer an på hvor store dine udbetalinger vil være, og hvad reglerne for modregning i folkepension vil være, samt hvad din formue vil være i forhold til hvad reglerne om medicintilskud vil være.

    #200694
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror ikke spørgeren skal tænke på at lade muligheden for at konvertere sin kapitalpension til en ratepension evt. livrente pga. af medicintilskudsregler.

    Hvad nytter det at han måske kan få en mindre tilskud til medicin, hvis han er sund og rask? Og raten og livrenten bevirker så mindre pensionstillæg og andre ikke formuebestemte ydelser, som f.eks. varmehjælp.

    I øvrigt har jeg hørt nogen gemme pengene fra kapitalpension i en bankboks, men jeg tror det er meget ulovligt, så jeg anbefaler det ikke. I sagens natur har myndighederne dog næsten ingen chancer for at gøre noget ved problemet.

    #200696
    HalliHalloForfatter

    Tilføjelse sidst i første afsnit: …..af medicintilskudsregler stå åben.

    #200724
    pppedeForfatter

    Det kan betale sig at konvertere og flere beregninger fx http://www.danica.dk viser også dette.

    Hvad angår at gemme sine penge i bankbokse, så er det fuldt lovligt. Man skal bare orientere SKAT 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.