Lånomlægning – kan det svare sig?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93828
    AnonymForfatter

    Mine forældre har ikke kikket på deres lån i en længere årrække og jeg er nu blevet sat på sagen, for at undersøge om der vil være fordele ved at omlægge lånene.

    Deres lån ser ud som følger:

    1 stk. 30 års oblikationslån – Fastforrentet 6% (Nykredit) – Restgæld: 362.000 – 14,89 år tilbage – Kurs: 96,75
    1 stk. Boliglån – 11,25% (Andelskassen) – Restgæld: 70.000 kr.
    Nogle afbetalingsaftaler til en værdi på ca. 30.000 – formodentlig med en høj rente.

    Husværdi: 600.000 kr. (offentlig vurdering)
    Grundværdi: 80.000 kr. (offentlig vurdering)

    Min umiddelbare ide var at omlægge realkreditlånet til et med en lavere rente (fx. Fastforrentet 3,5 %), samt tage lån i friværdien og derved at kunne indfri (helt/delvist) det dyre boliglån og afbetalingsaftalerne.

    Og det er så her, at jeg tænkte, at forummet kunne hjælpe mig lidt med fortælle mig om det er muligt og I det hele taget rentabelt med de omkostning der er ved at foretage omlægningerne? Eller om vi skulle foretage nogle andre tiltag, som giver bedre mening?

    Mvh. Søren

    Ps. Jeg bruger den offentlige vurdering af huset, som jeg mener er lidt lavt sat (220 kvm i to plan, i en mindre by i vestjylland). Ville man kunne vinde noget ved at få en ejendomsmægler til at vurdere huset?

    #200578
    BitterlemonForfatter

    Q

    #200580
    BitterlemonForfatter

    Inden man kan komme med en forklaring på om det kan betale sig, så bør ejendommen blive vurderet af en kreditforeningslån, da det vil være denne vurdering der ligger til grundlag for et evt. lån der kan udbetaltes. Ren omlægning vil nok ikke kan betale sig de første par år, da rentebesparelsen vil blive spise op af omkostninger (10.000 – 15.000) Et muligt lån kunne dog være en 15 årig 2% eller 20 årig 3% hvis vurderingen gør at der kan laves omlægning med provenu.

    #200582
    testForfatter

    Det er bare at gå igang med at regne på det. Både Nykredit, rd, brf og Totalkredit har beredningsprogrammer på deres hjemme side. Personligt synes jeg rd,s er bedste og ja der er helt bestem penge at spare hvs det hele kunne samles til et stort boliglån

    #200644
    thsvForfatter

    Ingen tvivl om at det kan svare sig at omlægge belåningen til f.eks. 3% 20 år, så der undgås de dyre renter på de 2 banklån. Kun hvis der planlægges flytning kan det ikke svare sig, men selv da vil et nyt 3½% 30 årigt lån være en fordel for en evt. køber og blot i liggetiden vil der kunne spares mange renter, så omlægningen kan svare sig.

    #200928
    HalliHalloForfatter

    Må jeg også avertere herinde med gode lånetilbud?

    Jeg syntes det er latterligt, at man hele tiden ser mange personer oprette sig og tilbyder den slags lån.

    Måske Mybanker burde godkende debattører før, de kan få lov at skrive herinde. Det ville jo begrænse den slags misbrug betydeligt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.