Udregning af rente

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93821
    AnonymForfatter

    Jeg har et lån på 154.000.
    Jeg har en rente på 10,65% årligt.
    Der bliver tilskrevet rente hvert kvartal.
    Jeg betaler 4750 af hver måned.

    Men jeg vil gerne prøve at betale mere af (hvad jeg nu har tilbage hver måned)

    F.eks. regner jeg med at kunne betale 2.500 kr mere af her i slutningen af august og det samme i slutningen af september – altså 5000 kr ekstra.

    Så kunne jeg godt tænke mig at regne ud hvad jeg skal betale i rente 1. oktober og også hvis jeg fortsætter hvor mange mdr afbetaling jeg har tilbage.

    #200394
    Mr.M.Forfatter

    Hvis du forsætter med at betale 7.250 de næste 2 år, så er du færdig.

    #200396
    AnonymForfatter

    Det ved jeg godt 🙂 Det har jeg regnet mig frem til.
    Men jeg kan nok ikke betale 7250 af hver måned – det er derfor jeg gerne ville kunne regne selv hvis der kun kom 1500 over eller kun 500 over.

    #200404
    thsvForfatter

    Måned saldo Rente ydelse
    juli 154.000 1.367 4.750
    august 149.250 1.325 7.250
    september 142.000 1.260 7.250
    1.oktober 138.702 3.952

    Renten skal du beregne pr. måned (reelt pr. dag) og sammentælle de 3 måneder.

    Du kan lave en tilnærmelse af f.eks. ydelsen med excel-formlen: YDELSE(10,65%/12;33;-B5) der giver en ydelse på 4.867 kr ved en samlet løbetid på yderligere 33 måneder. I praksis vil ydelsen være en smule lavere grundet de månedlige ydelser og kvartårlig rentetilskrivning.

    Du kan osse regne perider ud med formlen NPER, f.eks.: NPER(10,65%/4;4750*3;-138702) der giver svaret 11,4 kvartaler med samme mdl. ydelse som nu.

    #200406
    thsvForfatter

    Du kan lave en tilnærmelse af f.eks. ydelsen med excel-formlen: YDELSE(10,65%/12;33;-B5) der giver en ydelse på 4.867 kr ved en samlet løbetid på yderligere 33 måneder.

    NB, celle B5 er lig de 138.702 i restgæld i dette eksempel.

    #200408
    AnonymForfatter

    Jeg er ked af det – men kan ikke se mig ud af det.
    Hvordan får du renten regnet ud til de 1367, 1225, 1260 i de 3 måneder?

    Jeg er en af dem der desværre ikke forstod rentesregning i folkeskolen i sin tid 🙂

    Så jeg er nødt til at have det skåret ud i pap 🙁

    #200422
    HalliHalloForfatter

    Hvad skal du bruge udregningen Calmlund?

    Ydelsen pr. måned forbliver jo uændret.

    Og ændre forskudsregisteringen for så penge kan vel være ligegyldigt….

    Rente af 2500 kr. er i øvrigt meget nemt at sjusse sig frem til og gange det op med antal måneder, almindelig hovedregning giver det en besparelse på lige godt 20 kr. pr. måned.

    Men man kan jo altid spørge banken direkte, hvis man gider det og altså har en betydning for en. Men om en lån bliver indfriet et par måneder tidligere end aftalt? Har det så stor betydning?

    #200432
    AnonymForfatter

    For mig betyder et par måneder eller mere meget.

    Hvis jeg fortsætter med de 4750 tager det lidt over 3 år – hvis jeg kan betale 7250 af er jeg nede på 2 år.

    Men kunne godt tænke mig at kunne følge det.

    Jeg skal leve af INGEN penge (udover mad til min datter og jeg) hvis jeg skal kunne give 7250 hver måned. Men gør det hvis det betyder så meget i kortere afbetalingstid.

    Men ved jo at jeg ikke kan giver 7250 hver måned, der vil jo komme udgifter til min datter her til vinter og så er der den kære december måned.

    Derfor kunne jeg godt tænke mig at kunne følge det måned for måned.

    Min bank siger det ikke kan lade sig gøre at give mig en formel (højst sandsynlig fordi han ikke gider 🙁 )

    Men ved også godt det er svært for mig når jeg ikke kan forstå rentesregning – derfor jeg håbede på en nem formel – men det kan jeg næsten forstå at det ikke er så nemt som jeg havde forestillet mig det var desværre 🙁

    #200436
    testForfatter

    Bare lav et regne ark men der er nok grænser for havd banken har resourcer til at gentag af det du selv siger du ikke fik lært i folkeskolen.

    http://www.excel-regneark.dk/?pageIDX=28

    #200448
    HalliHalloForfatter

    Calmlund skrev:

    “Min bank siger det ikke kan lade sig gøre at give mig en formel (højst sandsynlig fordi han ikke gider 🙁 )"

    Jeg forstår godt, at din rådgiver siger sådan, men selvfølgelig kan det da godt lade sig gøre, hvis du insisterer på det, og vil betale omkostningerne for det.

    Helt ærligt:

    Jeg kan stadig ikke forstå hvad du skal bruge oplysningerne til…………

    #200452
    AnonymForfatter

    Nej det kan du vel ikke – men for mig er det vigtigt jeg kan ikke komme videre i mit liv før det forbandende lån er væk så jo om det er et par måneder et ½ år eller 1 år der bliver kortere afbetaling betyder meget for mig.

    #200454
    thsvForfatter

    “Hvordan får du renten regnet ud til de 1367, 1225, 1260 i de 3 måneder?

    Jeg er en af dem der desværre ikke forstod rentesregning i folkeskolen i sin tid :)"

    Det har intet med rentesregning at gøre!

    Blot simpel udregning af rente pr. dag med den saldo, du skal forrente.

    Men brug min formel fra Excel og regn med ydelse pr. måned, så kan du let udregne hvor mange måneder du skal betale for at blive gældsfri.

    NPER(10,65%/12;4750;-154000) giver resultatet 38,4 måneder. Altså over 3 år ialt.
    Hæves ydelsen til 5.500 kr bliver restløbetid på 32,3 måneder.
    Og betaler du 7,250 kr bliver restløbetiden 23,6 måneder eller under 2 år.

    Fordelen ved et lån med afdrag er at man hele tiden betaler renten og et afdrag som ydelse, så rentebetalingen falder for hvert kvartal. Medmindre renten stiger.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.