Samlever lejeindtægt?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93811
    AnonymForfatter

    Hej

    Håber ikke dette spørgsmål virker for banalt. Jeg behøver blot nogle input/nye perspektiver på min min privatsituation:

    Lad os sige:
    1) du ejer et hus. akkurat intet banklån mere, men et nyoptaget 80% realkreditlån. Dvs. du er ikke i pengenød, men du er nødt til at tænke udgifter igennem: Fornøjelse, nye ting til hjemmet, vin og ferie… disse “luksusting" på et niveau, hvor man ofte må lade fornuften spare dem væk.

    2) Kæresten flytter ind. I har fuldstændig samme lønindkomst.

    3) Hvad skal kæresten betale? Skal han/hun betale? Afbetaling af lån og evt. voksende friværdi går til dig. Men hun nyder jo godt af bolig.
    Bør han/hun kun afholde sine egne udgifter, altså dem man er fælles om: Udgifter til vand, varme, el, forsikring, tv, internet osv. Eller er det rimeligt at han/hun bidrager en smule til boligudgiften som sådan?

    Hvad synes I? 🙂

    #200254
    MichaelForfatter

    Egne udgifter i dette tilfælde vil så kun være de ekstraomkostninger der er fordi der er 2 beboere. Det er ekstra vand, el og mad. Alle øvrige udgifter er jo de samme uanset hvor mange der bor der. Gør man det sådan op betaler personen reelt ingen husleje og det er vel ikke rimeligt uanset vedkommende ikke ejer boligen.

    Efter min mening bør man finde et passende beløb som indflytteren betaler med hensyn til indkomst og sund fornuft. Ja, det betyder så at indflytteren inddirekte betaler af på lånet, men vedkommende får jo også et sted at bo.

    Alternativt kan kæresten købe sig ind i huset og herved blive ligestillet.

    #200296
    Ole LaursenForfatter

    Jeg synes der er to hensyn – kortsigtet handler det om at finde ud af om I skal bo sammen på længere sigt. Der skal man vælge en løsning der er nem og ikke kræver mange overvejelser. F.eks. at den anden part betaler de almindelige udgifter til mad osv. eller ikke betaler noget specifikt til at starte med – økonomien vælter vel ikke af at have en samlever boende et par måneder. 🙂

    Jeg kan ikke se noget galt i at man betaler husleje uden at få gavn af opsparing i huset. Det er ganske almindeligt at leje i stedet for at eje, og jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det skulle gøre nogen forskel om man bor sammen med udlejer eller ej. Det er vedkommende der ejer huset, der står med gælden og risikoen og skal hæfte for løbende reparationer osv.

    På længere sigt må man gøre op med sig selv om man vil have fællesøkonomi eller hvordan man vil køre tingene. Det eneste der er virkelig vigtigt her er at tale sig frem til en løsning som begge parter er tilfredse med, både nu og i fremtiden. Også så ingen af parterne risikerer at stå med skægget i postkassen – vi kender nok alle eksempler i den nærmeste familie på at små sten efter tyve års ægteskab kan have udviklet sig til forbitrede stridspunkter.

    #200330
    k1958Forfatter

    Jeg gætter på, at kæresten sparer den husleje, hun har haft hidtil? I så fald kan hun jo aflevere halvdelen af besparelsen til dig som husleje. På den måde får I lige meget glæde af besparelsen ved at slå to husholdninger sammen til én.

    Det afhænger selvfølgelig af, om hun tager en risiko ved at afstå sin bolig, mens du ingen risiko tager – i så fald ser det måske anderledes ud.

    Hovedsagen er, at I finder en løsning, som I begge finder rimelig. I kan vælge at betragte den første tid sammen (fx et år eller to) som en prøvetid. Hvis det går godt, kan kæresten købe sig ind i huset. Går det skidt, skal I helst kunne flytte fra hinanden uden, at den ene føler sig udnyttet.

    #200332
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror desværre ikke jeres forhold kan holde i længden, når I behøver at søge om hjælp til så lille et spørgsmål.

    Spørgsmålet er stillet herinde igen og igen, og ingen kan give et konkret svar, da der selvsagt ikke findes noget. Er noget man aftaler indbyrdes ud fra individuelle forhold, som f.eks. indkomst, gæld m.v.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.