Investering af frie midler

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93755
    AnonymForfatter

    Hej MyBanker,

    Håber at I kan give en novice i forhold til investering lidt rådgivning 🙂

    Jeg er for få år siden blevet færdig med studierne. Med en fastansættelse har jeg nu, ved siden af min pensionsopsparing, mulighed for at opspare 60-70.000kr om året af min løn. Jeg har ingen studielån eller anden gæld og regner ikke med at skulle investere i bolig før om måske 10år.

    Jeg leder derfor efter en fornuftig og nogenlunde sikker måde at placere mine penge fremadrettet, indenfor den tidshorisont.

    Umiddelbart har jeg kig på at finde en index fund baseret i Danmark og så investere i blokke af 30.000kr.
    Er det en fornuftig strategi? Hvis ja, hvilke fonde kan anbefales ift. omkostninger og risiko? Hvis nej, hvad er så fornuftigt?

    På forhånd mange tak!

    #199336
    HalliHalloForfatter

    Skift til Nordnet! Jeg er ikke selv kunde der, men har hørt meget godt om dem.

    Hvis du kun ønsker at investere i danske papirer, så kan du ligeså godt investere selv, da du så spare lidt omkostninger, men det betyder måske ikke så meget for dig?

    Jeg ser selv frem til at læse hvilke fonde andre vil anbefale dig, hvis du ubetinget vil have disse.

    #199342
    AnonymForfatter

    Har allerede en konto hos Nordnet, men har ikke rigtig benyttet den endnu. Det skal der gerne laves om på. Er faktisk lidt lun på deres månedsopsparing, hvor man også slipper for kurtagen: http://www.nordnetbloggen.dk/gratis-opsparing-i-investeringsbeviser-og-etf%C2%B4er/08/04/2013/

    Jeg har ikke noget ønske om kun at skulle investere i Danske aktier, tværtimod gerne meget bredere. Det jeg mente er at det (så vidt jeg har kunne google mig til) giver mest mening ift. SKAT at benytte fonde som operere herhjemmefra?

    #199348
    Mikey 68Forfatter

    Det generelle råd er normalt at holde omkostningerne nede, frem for at spekulere i aktiv pleje. Det betyder hold dig fra (de fleste) full-service bankers netbørser, da de er for dyre med gebyrer til depoter og andre luskede påhit – min tager fx imponerende 220kr i gebyr for en limithandel 😮

    Er selv landet hos Nordnet for nylig og er indtil videre imponeret over både service og priser – den månedsopsparing du selv nævner, lyder meget tillokkende også og jeg har endnu ikke set nogen kritisere ideen 🙂

    Og hvis du vælger investeringsforeninger frem for enkelte papirer, så hold godt øje med ÅOP’en – da der sjældent er sammenhæng mellem høj ÅOP og højt afkast.
    Du kan se statistikker hos http://www.ifr.dk/ – både på historiske afkast og omkostninger… Bare husk historiske afkast er ingen garanti for fremtiden.

    Jeg har set Sparinvest’s indexinvestering anbefalet på andre fora. De skulle være nogle af dem med laveste omkostninger udover ETF’ere (som desværre beskattes tungere på frie midler)…

    Har selv overvejet deres Index C20 capped fx – frem for at investere i enkelte danske aktier…

    Der kan læses om dem her: http://www.sparinvestindex.dk/indeksinvestering/hvad%20er%20indeksinvestering.aspx – og de er også på ifr’s statistikker

    #199352
    Ole LaursenForfatter

    Jeg synes din strategi er fornuftig. Jeg gør det samme selv. 🙂

    Skat: ja, udbytte fra en dansk-baseret aktiefond bliver beskattet med 27% op til 48.300.

    Angående fonde så tror jeg på at den bedste risikospredning fås af en global fond. En indeksfond er et udmærket valg, desværre er udvalget i Danmark ikke så stort. Jeg vil anbefale at du, når du researcher fonde, kigger på de tørre tal. Alt andet er jo desværre bare øregas.

    Angående indeksfonde vs. aktivt forvaltede, så er det gammel visdom og sandheden er nok lidt mere nuanceret nu til dags. I nogle af kategorierne på ifr.dk er medianerne f.eks. højere end det tilsvarende indeks (og indekset er endda uden omkostninger). Morningstar har for nylig lavet en analyse om emnet:

    http://www.ifr.dk/composite-4297.htm
    http://www.ifr.dk/media(7292,1030)/Morningstar_aktiv_forvaltning_till%C3%A6g.pdf

    Den måde jeg selv har valgt en aktiefond er ved at kigge kategorierne igennem på ifr.dk og filosofere over hvor store udsving jeg kan leve med. Man kan lære meget ved at kigge på hvordan fondene har klaret sig gennem finanskrisen – alle aktiefondene har været stærkt påvirket fordi folk har solgt i vildskab for så måske at købe tilbage efter nogle måneder/år. Hvis man ikke kan have is i maven et års tid eller to, så skal man holde sig fra de mest risikofyldte aktier (typisk emerging markets eller small cap).

    En sidste ting er lidt filosofisk, men har hjulpet mig. Når aktierne falder, så tænk på det som om de er på tilbud, som en mulighed for at købe billigt op – en positiv ting.

    #199536
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Tak for feedback. Det er godt at blive bekræftet i at man ikke er helt på afveje 🙂

    For nu at dele lidt af mine videre overvejelser:
    Jeg har kigget lidt rundt på IFR. Umiddelbart er mulighederne en fond fra Danske Invest og Sparinvest. Der er nogle enkelte andre fonde, men de er alle i den dyre ende på administrationen, så dem har jeg ikke set nærmere på.

    Danske har tidligere været relativ dyr på administration, men er blevet noget bedre. Dog er Sparinvest de billigste over hele linjen (med ca. 0.2-0.3% årligt) og de har også historisk altid været billigst. Jeg har derfor valgt at benytte dem.

    Hvad angår de konkrete fonde, står valget hos Sparinvest mellem 2 globale fonde, 1 emerging market fond og 3×3 fonde growth/value/small-cap målrettet EU/US/Japan.

    Efter lidt yderligere research på udviklingen de bagvedliggende index (på http://www.msci.com/products/indices/performance.html), har jeg besluttet mig for at jeg vil fokusere på Sparindexs Globale Aktier Min. Risiko index fond. Den har klaret sig pænt gennem krisen og synes at benchmarke fint ift. de fleste andre muligheder.

    Ved siden af den vil jeg så overveje at supplere lidt op med obligationer, small-cap og enkelte aktier. Alt efter min egen økonomi, konjekturer og hvad der ser ”billigt” ud.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.