Er jeg blevet fejl rådgivet??

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87422
    AnonymForfatter

    Hejsa!!
    Jeg ville lige høre om jeg har fået en dårlig rådgivning??
    Jeg havde en andelsbolig med en friværdi på 700.000.
    skulle bruge 300.000 til en ny bil.
    Jeg foreslog et lån indtil jeg havde solgt min andelsbolig.. (tidshorisont alt fra 1 måned til 6 måneder)
    Men min rådgiver foreslog et overtræk på mit budget… nu har jeg solgt lejligheden og kan se at jeg har betalt ca 10.000 i renter for at låne 300.000 i ca 3 måneder.. kan det virkelig passe?? jeg synes det lyder helt vildt…

    Hva siger i ???

    #108420
    MichaelForfatter

    Det svarer til en årlig nominel rente på ca. 13%, hvilket må siges at være i den høje ende. Alternativt skulle du have taget et egentlig andelsboliglån, men det havde kostet en masse i oprettelse, som du jo har sluppet for her. Hvis du havde stillet et spørgsmål her inden du tog lånet, ville jeg nok have rådet dig til at vente med at købe bilen til lejligheden var solgt. 10.000 for at køre i bil 3 mdr. må siges at være pænt pebret.

    Så nej: Jeg vil ikke kalde det dårlig rådgivning. Det er en pris du selv har valgt at betale for din utålmodighed. Renten på overtrækket har vel også været lagt frem på forhånd iøvrigt.

    #108422
    AnonymForfatter

    Den gamle bil skulle have været til syn som nok havde kostet meget mere end de 10.000….så det var ikke utålmodighed, men af nød..

    Men nej, blev aldrig gjort opmærksom på at det ville koste mig 10.000… eller 3000 om måneden.

    Jeg tror bare at et lån ville samlet have været meget billigere for mig…. eller hvad???

    #108424
    AnonymForfatter

    Banken er forpligtet til at rådgive dig om det bedste af bankens tilbud. Med de mangelfulde oplysninger du giver kan det ikke siges om det er det bedste bud du har fået, men det er det nok.

    Banken er IKKE forpligtet til at foreslå dig
    o offentlig transport
    o leje
    o Bil-lån
    o Taxa

    Regneeksempel:
    Danske bank Andelsboliglån (C) meridian-rente 7,735% plus 6.500 kr til etablering.
    Sammenlignes dette med et ‘lån’ til 13% uden etableringsomkostninger, så vil 13%-lånet være billigst hvis løbetiden er under 4 måneder og 20 dage.

    Hvad havde du forventet at få af råd? Det bedste råd er det Michael gav dig ovenfor. Ville du have accepteret det? Eller skulle banksælgeren have råbt tre gange ind i hvert øre “3 mdr = 10.000". Er det ikke nok at han sagde 13%?

    Men vi har alle medlidenhed med dig. Tænk at skulle straffes med en ‘bøde’ på 10.000 kr bare fordi du er så uheldig at du risikerer at undvære din 300.000 kroners bil i tre måneder.

    #108426
    AnonymForfatter

    Hmmm han skulle nok have fremlagt det så jeg havde vist hvad jeg gik ind til..
    jeg fik aldrig af vide hvor meget renten var.. han sagde “vi gør sådan"… og så blev det sådan..
    Han er jo den kloge og jeg går ud fra at han ved hvad han laver

    Jeg havde ikke forventet at skulle betale 10.000 i renter…

    Jeg bad ikke om medlidenhed ,jeg har masser af penge og er ligeglad med om jeg skulle betale 50.000 i renter… men om en vurdering om et lån ville have været billigere for mig og om han dermed “bare" givet mig et overtræk
    så banken kunne tjene nogle penge…

    #108428
    AnonymForfatter

    havde faktisk forestillet mig at jeg blev fortalt noget i stil med det her som jeg faldt over længere inde i forummet..
    ved ikke hvem der har skrevet det, men det var et svar på nogenlunde samme spørgsmål:

    At sammenligne de to er simpel matematik:

    Kassekreditten på 10,25% svarer til en hvor du betaler 6,75% for de første 15.000 (som nu) og 11,3% for de nye 50.000
    65000 * 0,1025 = 15.000 * 0,0675 + 50.000 * x => X = 0,113

    Det ene lån koster 5.900 og 5,25%, det andet 1.200 og 11,3% – eller med andre ord: Realkreditten er 4.700 kr dyrere men 6,05% af 50.000 (3.025 kr pr år) billigere. Hvis du skulle tilbagebetale alle 50.000 på een gang, så ville den højere rente på kassekreditten altså have spist besparelsen i etableringsomkostningerne op på 4.700 / 3.025 = 1,55 år. Hvis du løbende afdrager på gælden vil skæringspunktet for hvornår realkreditten er bedst være cirka det dobbelte = ca 3 år – Kan du afdrage de 50.000 på under tre år, så bør du altså tage banklånet.

    Dette billede ses tit. Det er endog sådan at hvis du kan afdrage på få dagem så kan selv et quick-lån til 21% vise sig at være billigere.

    Denne beregning laver din bank naturligvis automatisk for dig, så der må være noget der er smuttet – forsvundet samen med de andre overvejelser (har du mere gæld du vil ‘af med’, skal du alligevel bruge flere penge, hvordan har du det psykologisk med at din realkreditgæld vokser i stedet for at falde (realkredit er typisk mon 10 år) o.s.v.

    #108430
    AnonymForfatter

    Det kan meget vel være mig der har skrevet det.
    Brian, det var netop den beregning du fik ovenfor. Resultatet 4 mdr 20 dage, og eftersom du betalte efter 3 mdr, så var det altså billigst med overtræk.

    Nu kendte jeg ikke dine alternativer, så jeg fandt bare et eksempel (og undlod mellemregning). Når de exacte tal for dine alternativer kommer på bordet kan beregningen laves exact, men alt tyder altså på at du har fået den ‘rådgivning’ du har krav på.

    Hvornår bliver det almindelig viden at der ikke findes bankrådgivere, kun banksælgere?

    #108434
    AnonymForfatter

    Men du foretog sgu da ikke et overtræk på dit budget….?

    Jeg er et stort spørgsmåls tegn. var det ikke dig med jammerdalen om al din gæld der var løbet op i snart 6-700.000 kr.

    Jeg må sige hold dig lang væk fra økonomi for det har du ihvert til fælde bevist at du ingen forstand har der på.

    Og så køber du en ny bil. Tag dig sammen og bliv gæld fri og brug nogle år på at blive velhavende som så mange andre her på debat siden!!

    Er du klar over at lønfest, aktiefest og bolig festen er slut, og så begynder du at investerer i ny bil og skal også til at have ny bolig. God dag mand økse skaft.

    Michael der tidligere har været ansat i national banken kan være værd at lytte til for dig, han har skrevet og givet mange gode råd til folk her på debatten!

    De kærlige hilsner, Ludvig Rynkebæk

    #108436
    MichaelForfatter

    LOL!!

    Nu har jeg sørme også haft job i nationalbanken. Min begyndene demens er vist værre end jeg troede den var…

    #108438
    AnonymForfatter

    Uanset om ‘Brian Meier’ tidligere evt. har leget ‘stor gæld’ herinde, så må vi forholde os til at han har ‘masser af penge’. Det kan undre at han har når hans interesse for vilkår for et lån på 300.000 er så ringe (og iøvrigt bilvaner af den art).

    Anyway. Jeg tror han har fået svar: Nej, han er næppe dårligt rådgivet.

    Michael og Nationalbanken:
    Google har 768 hits på ‘Nationalbankdirektør Michael’ 🙂

    #108440
    MichaelForfatter

    LOL til dig også Henrik

    En googlesøgning på “henrik krebs" “president" giver iøvrigt 38 hits!

    #108442
    AnonymForfatter

    Det var som f….
    Det første link i Google placerer mig (og ja, det er mig, ikke en navnebror) sammen med George Bush og toppen (worldwide) indenfor mit fag: iSeries.
    Med den status gider jeg sgu ikke snakke med folk fra de lavere kaster såsom nationalbank-direktører og den slags ros.
    Jeg lukker her

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.