Kan man slippe ud af en obligatorisk pensionsordning

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93700
    AnonymForfatter

    jeg er privatansat i et større firma med en obligatorisk pensionsordning i danica. Jeg har været i firmaet i mange år, og ordningen blev iøvrigt overført fra min tidligere ansættelse hvor der også var en danica-ordning.

    jeg har efterhånden mistet tilliden til danica. De virker rodede og inkompetente når man henvender sig med spørgsmål, afkastet er jo lavt, og det værste er at de over årene har formået at få ændret min rentegaranti så jeg nu kun får 0,5% eller 1,5% rentegaranti på væsentlige dele af indbetalingerne, selv om ordningen blev indgået til 4,5%.

    At indbetale beløb til pension med rentegaranti på 0,5% virker jo helt skørt

    jeg har spurgt om jeg kan overføre ordningen til en bank hvor jeg kan administrere investeringen selv, og bedre holde øje med pengene!

    men det kan ikke lade sig gøre for det er en obligatorisk ordning, siger de.

    Ikke engang hvis jeg siger op i firmaet kan pensioen overføres, for det er en obligatorisk ordning. den kan kun overføres til en anden obligatorisk ordning i forbindelse med at jeg skifter job til arbejdsplads der har en obligatorisk ordning

    det virker jo helt skørt at pensionsfirmaet sådan kan (mis)forvalte mine penge uden at jeg har en chance for at sige stop!

    Er der nogen der ved hvordan, eller om, man kan komme ud af en obligatorisk pensionsordning?

    #198252
    HalliHalloForfatter

    Du bør straks kontakte personaleafdelingen i dit større firma, for det er jo dem der har strikket aftalen med Danica sammen.

    Kun ad den vej kan nemlig du gøre din indflydelse gældende.

    Er dine kolleger lige så utilfredse som dig? Eller er det kun dig?

    De fleste nu om dage har jo også mulighed for selv at investere sine penge eller i hvert fald oftest nogen af dem. I det der kaldes markedsrente, hvor Danica vist har klaret sig godt nok.

    #198258
    AnonymForfatter

    Hej, tak, ja det var jo ganske sobre forslag 🙂

    Nej jeg har ikke fornemmelse af om der er andre utilfredse – jeg har kun diskuteret det med få kolleger.

    #198260
    testForfatter

    Det du skal skrue på er din risko profil men kan man antage at du er kort før pension alderen?

    http://www.danicapension.dk/da-dk/Medarbejdere-og-private/Opsparing-og-forsikring/Opsparing/Danica-Link/Pages/Danica-Link.aspx?tab=1

    #198266
    AnonymForfatter

    Jeg vil anbefale dig at flytte til PFA – afkastet er langt bedre (og så støtter du heller ikke den landskadelige Danske Bank)

    Konen havde nøjagtigt samme problematik som dig – bortset fra at hun havde en hvilende ordning.
    Afkastet hos PFA fornyelig har været ca. 9% (så du nedsparer faktisk din formue i Danica – men det
    er der jo ikke noget nyt i – alt hvad der er en del af Danske koncernen er forbundet med tab og dyre priser)

    Så det er bare med at komme i gang med at få flyttet

    <>

    Ja gad vide om det rent faktisk er lovligt hvad Danica gør! altså fortælle alle kunderne
    den smøre for at beholde de opsparendes kapital som de kan malke på det groveste

    <>

    Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide ? og hvad der klassificerer en opsparing båndlagt
    til et selskab desuagtet at man ikke længere betaler ind til ordningen

    #198270
    OBSForfatter

    @OP:

    En ting at være opmærksom på, er at livrente-ordninger ikke kan oprettes/flyttes til en bank, da de efter loven kun må tegnes i et pensionsselskab.

    Men der er jo heldigvis andre pensionsselskaber end Danica på markedet, så hvis du kan få dit firma med på idéen, kan det jo måske lade sig gøre at få en aftale med et andet selskab.

    #198272
    AnonymForfatter

    OBS

    Danica har nægtet at gennemfører en §41-overførsel med begrundelsen at en delvis overførsel
    ikke er tilladt! fordi ordningen også indeholder skattekode 1

    ordningen har 3 skattekoder dvs. skattekode 1 , skattekode 2 , skattekode 3

    Vil det så sige at eks.vis Danica eller PFA ikke kan nægte at likvidere kapitalpensionsdelen
    hvis man skulle ønske dette ?

    og så efterlader den uattraktive skatekode 1 (livrente)

    Jeg har pt. et helvedes hyr med at få Danica til at slippe pengene og få dem overført til PFA

    Håber du kan hjælpe med at belyse emnet lidt mere uddybende

    #198274
    HalliHalloForfatter

    Vturbo, skal du også have hjælp til at stille de rigtige spørgmål til forsikringsselskabet,
    men går ud fra at du er godt inde pensionsordninger, når du kender de forskellige skattekoder så nøjagtigt, det er der ikke mange der gør. Generalen har nok lært dig noget!!!!!

    Om PFA er bedre end Danica ved jeg ikke, men alle opererer på samme finansmarked, så afkastet svinger nok ikke så meget, når man ser det over tid. PFA har også kun en grundlagsrente på 0,5%, som Danica har. Og PFAs kunder får også kun 2% i depotrente, når det drejer sig om en gennemsnitsrentekonto, som der i øvrigt ikke er ret mange der har mere, da de fleste er gået over i et markedsrenteprodukt, hvor de selv står for investeringerne, dog efter aftale med pensionsudbyderen.

    Enhver ved vel også at en arbejdsmarkedspension eller dele deraf ikke kan flyttes over til en bank. Ellers spørger man bare sit institut, blot ved at sende en lille mail eller tager telefonen. Så er det klaret på 2 minutter.

    #198280
    AnonymForfatter

    HalliHallo

    En skattekode er pensionsbranchens fælles kodesystem, og dækker over, hvordan en udbetaling beskattes. Skattekode 1 er pensioner med løbende udbetalinger, eksempelvis børnepension/rente eller ved tab af arbejdsevne. Skattekode 2 er udbetaling af ratepension, som der skal betales indkomstskat af. Skattekode 3 er kapitalpensioner, som ved udbetaling afgiver 40 % i afgift til staten. Skattekode 5 er skattefri udbetaling, hvor du har betalt skat ved ikke at få fradrag for præmien.

    Jeg har dyb respekt for Generalens analytiske evner (og kvaliteten i hans råd)
    tvivlsomt er nok mere dine råd HalliHallo

    Lad mig omformulere spørgsmålet!

    Jeg vil gerne vide hvad loven siger således at jeg ikke skal stole på en produktsælgers udsagn
    i Danica – (som kun har det formål at få formuen til at blive stående i dette tabsgivende selskab)

    Som Danske Bank rådgivere ikke altid aner hvad de snakker om således kan man absolut heller ikke vide sig sikker på hvad en Danica “sælger" aner hvad han/hun snakker om!

    Ergo hvad er loven / rettighederne ? (Dem laver selskaberne/Danica da ikke bare efter for godt befindende – “endnu")

    Hvis man vil likvidere kapitalpensionsdelen ? i en ordning som er hvilende (ophørt)
    kan du så henvise til et link med disse regler ?

    ——————-

    Dette kunne være interessant for spørgeren , undertegnede og en masse andre her på MB som pønser
    på det samme (uden at være stærk i juraen på det felt)

    #198282
    AnonymForfatter

    Til Info HalliHallo (Om PFA er bedre end Danica ved jeg ikke)

    Spørgeren har helt ret i det hvad angår det dårlige afkast hos Danica
    http://www.business.dk/pension/finanskrisen-aendrede-styrkeforholdet-mellem-pensionskaemperne

    #198290
    HalliHalloForfatter

    Nu er det bare sådan, vbturbo, at generalen normalt plejer at skrive kort tid efter at du har lavet et indlæg, så undrer mig at der ikke er kommet noget fra ham endnu. Men måske han er ved at analysere hele lovregistret på pensionsområdet før han giver lyd fra sig, hvilket også er helt i orden.

    Han har dog også selv søgt råd herinde m.h.p. bankskifte fra Danske Bank til enten Låne- og Sparekassen eller Arbejderbanken, hvilket undrer lidt.

    Han var ligeså utilfreds med Danske Bank som du er, jeg vil næsten sige at du må hade denne bank, da stort set alle dine indlæg handler om hvor dårlig denne bank er i dine øjne.

    Efterhånden bliver man træt af at læse det samme igen og igen, og det undrer mig at du kan få lov til at skrive så mange negative indlæg om Danske Bank, om hvor store idioter de er, herunder Kolding m.v., din skrivemåde og udtryk minder til forveksling meget vor kære ven General Prier.

    #198292
    HalliHalloForfatter

    Pensionsselskaberne udarbejder selvfølgelig deres egne pensionregulativer, priser og alt sammmen selvfølgelig ud fra den til enhver tid gældende lovgivning på området. Herefter bliver den anmeldt til Finanstilsynet, som kontrollerer at det hele går rigtigt til.

    Er man utilfreds med en afgørelse truffet af sit pensionsselskab, kan man sende denne til prøvelse i Ankenævnet for Forsikring.

    Har man spørgmål om pension, forsikring m.v. kan man også ringe eller skrive til Forsikring og Pension, der normalt kan svare på de fleste spørgsmål.

    Hvorfor skal spørgeren flytte til PFA, når hans firma har aftale med Danica? Hvorfor skal han ikke flytte til AP, der har betydelig større soliditet end PFA? Husk PFA var ved at gå konkurs for ikke så længe siden, da de havde fået købt alt for mange aktier på et forkert tidspunkt.

    #198296
    AnonymForfatter

    Fakta vedr. Danske koncernen og Kolding taler helt for sig selv.

    Nu drejer tråden sig om pension så ville det være passende hvis du kunne bidrage med substans
    til debatten.

    Hvis du har kritik kan du jo oprette din egen tråd eller rapporter til mb hvis du mener
    at du har er berettiget.

    #198304
    testForfatter

    Nu lige for at svare på det du spørg om. Der er flere bindinger.

    Der er den binding du har mellem arbejdstagere arbejdsgiver evt en fagforening eller fagligklub. Der fra har du en binding or både dig og arbejdsgiveren om løn, pensionsbidrag og også pensionsordning og selvskab. Skal det ændres er det vi din indflydelse på virksomheden og fagforeningen.

    Så er der bindinger i selskabet. Så længe du stadig indbetaler giver det ikke meget mening ar flytte . Og nogle ordninger kan heller ikke flyttes efter du har forladt virksomheden. Jeg har f,eks. En l gammel ordning i PFA der ikke kan flyttes. Disse regler er faktisk ens fra selvskab til selvskab. Det kan være en binding i den oprindelige aftale også selv om der senere er indført lovgivning på området.

    Sumasummarum. Hvis du er sidst i dit arbejdsliv skruer Danica og alle de andre automatisk ned på risko profilen og der med det mulige afkast.

    #198320
    AnonymForfatter

    Ja test

    ud fra hvad du skriver så virker området præget af gummi regler og uigennemsigtighed

    Mads Lundby fra Cepos siger:

    <>

    At man skal overlade det til danskerne selv at afgøre, hvordan de vil spare op

    http://epn.dk/privat/pension/ECE5421854/benhard-skat-pa-pension-i-danmark/

    Ja det har han da så ret i !

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.