Hvilket pensionselskab

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93623
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er blevet ansat i et havecenter som ikke har nogen firmaaftale omkring pensionopsparing, men som administrerer en pensionsordning for mig som ansat.

    Er der nogen der kan anbefale et pensionsselskab og investeringstype (markedsrente, gennemsnitsrente mm.) ?

    Jeg forventer at indbetale lige under 3.000 Kr pr. måned.

    #196800
    testForfatter

    Du skal også tænke omkosninger. Kan du komme i eb pulje hos PFA eller andre. Ellers kan en bank faktisk være et forslag. Selv har jeg valgt leder pension via PFA.

    #196814
    Mikey 68Forfatter

    Hvis der er forholdsvis længe til du skal pensioneres, så er markedsrenten sandsynligvis bedst – det kan variere fra år til år fordi den føler markedet; men generelt regner de fleste vist med det bedst kan betalte sig. – Jeg har selv netop omlagt en arbejdsmarkedspension til markedsrente af samme årsag.

    Som test skriver, så har omkostningerne en hel del at sige – det er dog _mit_ indtryk at de forskellige pensionsordninger via bankerne er alt alt for dyre i forhold til de kommercielle pensionsselskaber… og jeg er i øvrigt selv i færd med at flytte mine fra banken nu…

    Udover omkostninger, så er afkastet naturligvis interessant; men selvfølgelig umuligt at spå om – jeg har kigget på mange sammenligninger (via google) i håb om et entydigt svar; men mens nogen af selskaberne klarer sig absolut bedre end andre, så vendes bøtten måske året efter – jeg konkluderede dog at ofte hænger afkastet absolut ikke sammen med (højere) omkostninger, så et sted med lave omkostninger er et godt udgangspunkt

    Flere herinde anbefaler i øvrigt Nordnet, som tilbyder gratis depot, få gebyrer og lave kurtager – og så selv stå investeringerne… NB: Jeg har ikke selv erfaring med dem (endnu)!

    Her kan du læse mere om de forskellige pensionsformer: http://www.euroinvestorprivat.dk/pension/
    Her er lidt mere fakta og ikke mindst en mulighed for at sammenligne flere firmaer: http://www.forsikringogpension.dk/pension/fakta/Sider/fakta-om-pension.aspx

    Held og lykke, det er en jungle og reglerne laves sikkert om mange gange endnu før man skal have pensionen…

    #196818
    Mr RForfatter

    Jeg må indrømme, at jeg synes det er en meget dårlig ide at havde sin pension placeret med forrentning specielt hvis du har lang tid til pension

    Renten er lavere end inflationen og det betyder at du rent faktisk mister penge år for år.

    Jeg har igennem de sidste 3 år haft min pension placeret med høj risiko hos Danica og har i snit haft et afkast på ca. 8% årligt.

    http://www.danicapension.dk/da-dk/Medarbejdere-og-private/Opsparing-og-forsikring/Her-er-dit-afkast/Pages/Afkast-Danica-Link.aspx

    Jeg ved ikke hvad de andre pensionsselskaber har præsteret i den periode, men jeg må sige at jeg er meget tilfreds.

    #196824
    testForfatter

    Spurgte pensions rådgiverne fra PFA sidste om jeg sku omlægge min leder pension til markedsrente. Han frarådede det baseret på den rente garanti der er på den snart gamle ordning.

    #196826
    Mr RForfatter

    Ja det kommer selvfølgelig an på hvad man har af rentegaranti allerede.

    Men Jakob skal jo starte en ny ordning.

    #196828
    AnonymForfatter

    Tak for nogle kommentarer!

    Har faktisk kigget på PFA som nævnes. Desværre laver de indtil nu kun gns. rente og ikke markedsrente på privatpensioner.

    Test: Hvad tænker du på når du siger eb pulje og leder pension hos PFA ?

    #196836
    Ole LaursenForfatter

    Jeg vil nok anbefale at du overvejer Nordnet-tilgangen og køber investeringsforeningsbeviser – du kan se statistik for investeringsforeningerne på ifr.dk.

    Jeg prøvede linket til forsikringogpension.dk. Ifølge den statistik jeg fik ud, ville man faktisk have fået en del højere afkast af bare at putte alle pengene i en investeringsforening med danske stats- og realkreditsobligationer end alle de markedsrenteprodukter jeg tjekkede (Danica Pension, PFA Pension, Skandia, Bankpension). Og det med flere gange lavere risiko. Hvis vi skal op i samme risikoklasse med f.eks. lavt ratede obligationer, kunne man få det dobbelte afkast.

    Hvis du vælger Nordnet-tilgangen, så skal du påregne en dags tid eller to i starten til at udvælge investeringsforeninger og lige at finde ud af hvordan man handler på børsen, og så måske en time om året til at handle for.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.