Renter, et emne der er nok så interessant.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • osirisForfatter
    Indlæg
  • #87409
    osirisForfatter

    Det må være muligt, at få langt mere i rente i udlandet end herhjemme i lille dk hvor kunderne konsekvent bliver snydt af specielt de store banker: Nordea og danske bank som efter min mening er de langt værste og en formaning om at holde sig fra.

    Da jeg ikke ved ret meget om disse renter ude omkring i verden, andet end at tusindevis af danskere simpelthen lever udelukkende af disse.

    Hvor for man så den højeste rente spørger jeg her i debatten om?

    Er det i schweiz, på island og hvad for man så og skal der svares skat i dk. ell. hvad, eller er der andre gode råd.

    Jeg hører meget gerne om erfaringer inden for dette område og gerne konkrete erfaringer.
    Så vi kan få det på plads en gang for alle!

    Venlig hilsen

    -Osiris.

    #108296
    AnonymForfatter

    Jeg har to konti i IsBank, Tyrkiet, en i DKK (ingen rente) og en i TRY (18%). Jeg har to gange sat penge ind på DKK-kontoen – det har kostet mig 60 kr. pr gang. Så har jeg overført penge til TRY-kontoen, og jeg tror kursfaldet på TRY *næsten* ophæves af kommende rentetilskrivning – og nu stiger kursen oven i købet.
    Sidst jeg var i Tyrkiet fik jeg kodeord til homebanking (det kunne jeg ikke få hjemmefra), men er ikke kommet i gang med at bruge det.
    Renteindtægten er naturligvis skattepligtig i DK, selvom jeg er vis på at Skat ikke ville opdage hvis jeg glemte den. Kurstab/gevinst *tror* jeg ikke Skat interesserer sig for.

    Nå – det hele er småpenge af praktiske årsager, ikke noget jeg gør for profitmaksimering. Hvis jeg var dig ville jeg ikke kaste mig ud i bøvlet, medmindre du har så mange penge at det batter noget, og så har du nok allerede tilknyttet dine rådgivere/sælgere. Profitmaksimering for alle ‘jævne mennesker’ er snarere noget med værdipapirer.

    Men hvis du ved at tusindvis af danskere lever udelukkende af udenlandske renteindtægter (det er nyt for mig at herboende danskere skulle gøre det), ku du så ikke spørge dem?

    #108298
    osirisForfatter

    Hvorfra jeg ved det er fordi, at told og skat, skat, for et par uger siden har fået øjnene op for at der findes danskere der forskellige steder i verden lukrerer på disse landes høje rente afkast samt, at skat også har fået øjnene op for de tusinder af danskere der ejer fast ejendom i udlandet og undlader at betale skat, ejendomsskat til DK.( den ækle danske dobbelt beskatning)

    Men jeg persoligt tror, at vi kun hørere om få og at omfanget derfor er langt mere udtalt end selv skat har kunnet turde håbe på og se i deres krystalkugle..

    Og det er virkelig sådan, at med en så høj og næsten otopisk rente intægt, er der selvfølgelig mange der lever af en sådan.

    Farer momentet er selvfølgelig; hvor når bliver"jeg" taget.

    I Danmark er det sådan, at staten i vores meget lille land og potentielt meget usikre økonomi,ikke ønsker, at for mange bliver rige for let.
    Vi har en restrektiv finanspolitik, som blot ved ganske få ændringer på ganske kort tid kan forandre sig fra at have været god til, at blive bekømrende. Eks. vis der næste år kommer 3000 nye førtidspensionister eller 22.000 nye folkepensionister og at alle kommer ind på deres drømme studie.

    Med venlig hilsen

    -Osiris-

    #108300
    AnonymForfatter

    Aha – det var ikke bare det med at få højere renter, men osse (mest) det med at snyde for skatten. Hverken det eller dine politiske vrøvlerier skal jeg blande mig i.

    Jeg gav dig et eksempel fra det virkelige liv med 18% i rente. Så kan du se om du synes det er attraktivt. I udgangspunktet er ‘markedet’ jo sådan indrettet, at hvis der var en stensikker fidus med højt udbytte, så ville pengene strømme dertil og udbyttet automatisk falde. Men nogen ting der er lidt bedre end andre findes der naturligvis endnu. Jeg synes bare ikke man skal råbe hurra fordi du hører om 18%. Døm selv.

    Du betaler ikke ejendomsskat til den danske stat af ejendom i udlandet. Du betaler ejendomsværdiskat og evt. ejendomsavanceskat præcis som hvis den havde været i Danmark.
    ‘Dobbeltbeskatning’ handler ikke om at du skal betale det dobbelte i skat. Princippet i dansk skattelovgivning (og diverse bilaterale overenskomster som vi har med de fleste betydende lande) er at et bestemt gode / en bestemt indkomst kun skal beskattes eet sted. Groft sagt betaler du vedr. udenlandske investeringer i værste fald almindelig høj dansk skat, i bedste fald noget der nærmer sig lavere udenlandsk skat.

    #108376
    osirisForfatter

    Jeg ønsker på det bestemteste ikke at snyde nogen, ej heller i skat.tak.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.