Skilsmisse, hæfter 50/50 på lån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93582
    AnonymForfatter

    Hej
    Håber jeg kan få lidt hjælp med mit spørgsmål herinde

    Jeg er i skilsmisse og min anden halvdel vil oprette en anden konto hos en bank hvor hendes løn går ind på. Vi har altid levet at min løn da hele hendes og halvdelen af min gik til budget og udgifter. Det skal siges det har jeg aldrig haft et problem med.

    Nu vil hun have et rådighedsbeløb om måneden og egentlig frasige sig og betale fællesudgifter, der må jeg betale det mere iflg. Hende.

    Er hun i sin gode ret til bare og frasige hvad hun ikke vil betale og egentlig “påtvinge" mig den del, trods vi hæfter 50/50 på alle lån. Vi står ikke fælles på alle forbrugsposter, dvs. El, vand, varme, renovation, forsikringer osv. ?

    Kan banken påtvinge mig og betale det mere fordi jeg har en højere løn ?

    Jeg mener hun i bund og grund bare opbygger mere gæld til banken på hendes foranledning. Fordi hun ikke vil betale. Det vil jeg ikke hæfte for.

    Håber jeg kan få lidt kvalificeret svar fra herinde.

    Hilsen

    Kenneth

    #196040
    Mr RForfatter

    Jeg regner med i har fast ejendom sammen ?

    Hvis ja så har du et problem her.
    Det er den grimme del af en skilsmisse lyder det som om.
    I værste fald er der ingen anden udvej end en tvangsauktion hvis hun ikke vil betale på jeres lån.

    Hvis hun skifter bank og får sin løn der og ikke vil betale af på jeres lån kan du ikke gøre meget.

    Din eneste mulighed er at tale med din bank om det og evt. åbne en lønkonto et andet sted så din nuværende bank ikke kan tage din løn.

    Har du råd til at side i huset alene ? Så kan du når skilsmissen er endelig søge gælds overtagelse på lånene hvis hun altså vil gå med til det.

    Som et andet alternativ kan hun stå som kautionist i stedet for debitor på lånene.

    Hvis du ikke har råd til at bo i huset alene ville jeg forslå at du aftalte med hende at sælge huset hurtigst muligt. Hvis hun ikke vil gå med til det er der kun en tvangsauktion som udvej.
    Hvis i har underskrevet en salgsfuldmagt til banken, kan det måske undgås at den ryger på tvang.

    Mit sidste og nok det vigtigste råd er at du søger hjælp hos en skilsmisse advokat.

    #196042
    HJLForfatter

    Hej Kenneth hvad snakker vi om her? Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Jeg har aldrig hørt om at man kan hæfte 50/50. Man kan måske eje 50% af noget men har man lånt penge og skrevet under sammen ja så hæfter man 100% og især når den anden part ikke vil betale.

    Læs mere om emnet her: http://www.familieadvokaten.dk/emner/525.html

    #196044
    Mr RForfatter

    ja HJL det er rigtig nok, men du forstår vel nok hvad han siger ?

    #196048
    AnonymForfatter

    Mr. R.:
    Vi har fælles fast ejendom sammen. (Hus)

    Jeg har tilbudt hende hun kan få oprettet en ny konto i vores bank hvor vi overføre et beløb til hver måned så hun har sit eget den vej uden vi skal til alt det her pjat. Men det afviser hun, da hun har fået dette råd fra sin advokat.

    Jeg kan i princippet godt sidde i huset med et rådighedsbeløb på 9000 kr efter alle udgifter er betalt, men det mener banken ikke er nok. Da gæld og er større end det man normalt kan belånes med som enkelt person

    Jeg har selv kontaktet en skilsmisseadvokat, da jeg er nød til og vide hvad jeg kan og ikke kan nu.

    Alternativt er det tvangsauktion, men det vil jo give mere gæld til os begge som skal betales. Så forstår ikke helt synspunktet fra hendes side og advokaten.

    #196050
    AnonymForfatter

    Alle lån er skrevet under af os begge, så det er vel det man kalder man hæfter begge lige meget på lånene.

    #196054
    Mr RForfatter

    Ja det lyder som om hun er på tværs bare for at være på tværs. Det kan ødelægge både din og hendes økonomi.

    Banken vil nok ikke slippe hende som debitor på lånet. Måske vil de lade hende stå som kautionist i stedet. Det kan du jo undersøge.

    Så får du i det mindste kun selv en del af friværdien der måske på sigt kommer.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.