Prioritetslån vs. Realkreditlån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93532
    AnonymForfatter

    Jeg har et Prioritetslån på 1.300.000 til 6% i rente, som har været bundet i 5 år.
    De 5 år er næsten gået, og jeg har derfor et par muligheder, som jeg vil høre jeres mening om:
    Lånet vil jeg have afbetalt over maksimalt 20 år

    1.) Fortsætte med Prioritetslånet, som så vil blive på ca. 2,5% de næste fem år (koster ikke noget).
    2.) Ændre bindingsperioden til et år, pt. ca. 1,75% (koster ikke noget).
    3.) Indfri Prioritetslånet (gratis) og oprette et realkreditlån med deraf følgende omkostninger.

    Håber på et par konstruktive bud.

    Mvh NK

    #194966
    AnonymForfatter

    Afhænger vel hvor lang tid du planlægger at blive boende

    Om du tror at renten stiger væsentligt

    Se afsnittet om “Mest favorable nogensinde"
    http://epn.dk/okonomi2/dk/rente/article5118288.ece

    Når alt kommer til alt så er det din personlige præference og temperament
    der bestemmer

    Resten her på sitet kan kun give dig deres mening tilkende , overvej måske noget uvildig
    rådgivning og få regnet lidt på det.

    Jeg selv har et prioritet til 1,22% med 3 mdr. tilpasning og har valgt hurtig nedbringelse
    af gæld således rente følsomheden bliver uvæsenlig

    #194968
    Mr RForfatter

    Jeg personligt ville vælge et fastforrentet realkreditlån med afdrag til 3,5%.

    #194982
    AnonymForfatter

    Ja okay, lidt mere information om mig:
    Jeg har luft i økonomien til renteudsving (overvejer også T lån)
    Jeg ved ikke hvor længe jeg bliver boende, mellem to og fem år. Overvejer at beholde lejligheden bagefter til udlejning.

    Jeg overvejer også kraftigt 3 måneders prioritet, så der maksimalt går tre måneder før der bliver mulighed for at indfri/ændre bindingsperiode.
    Men hvorfor Prioritetslån frem for Realkredit flexslån?

    3,5% vælger jeg ikke, da jeg ønsker at afbetale over maksimalt 20 år.

    #194984
    Mr RForfatter

    Jeg er stor fan af T lån fordi jeg synes man bevarer en hvis sikkerhed samtidig med at man får lav rente.

    #195018
    AnonymForfatter

    Well

    Venligst betragt dette som min personlige præference og holdning

    Jeg har også en lejlighed som jeg beholder til udlejning (finansieret m prioritet)
    Samtidig er jeg ved at bygge nyt hus som står færdigt til sommerferien (finansieret m prioritet)

    Nu kom jeg fra det manipulerede Realkredit Danmark hvor priserne steg med 100% sidste år
    hvor de samtidig introducerede deres nye skrivebordsvurderinger og standardprisfald

    (rammer uvilkårligt og uden nogen form for klage mulighed)
    Den såkaldte kop kaffe de ville komme forbi til hvis man er uenig er en joke
    Gælder kun om at få kunderne op i de dyreste bidragssatser og gjort dem insolvente

    Alle klagere har tabt i Realkreditrådet – så dermed ligger der en blanco check til udbyderne af Realkreditlån som de selvfølgelig misbruger på det groveste!

    Dermed farvel og tak jeg skal i hvert fald ikke nyde noget

    F1 afdragsfri er jo ca. 0,5% dyrere end prioritetslånene med 3 mdr. tilpasning nu om dage
    samt at priserne på bidragssatserne og kursskæringen er blevet en risiko faktor man må forholde sig til

    kurstab er jo dyre hvis du vil ud af gebyr/kurs karruselen før tid eller hvis du synes det er blevet for meget med gebyr galopen

    Specielt ses det dyre RKD som har gang i et usmageligt indlåsnings trip af kunderne for at gøre Danske Bank koncernen mere rentabel!

    Derfor er prioritetslån det seriøse valg i min optik hvis man kan se bort fra en evt. opkonverterings gevinst

    Dermed har man ikke deponeret sin økonomiske handlefrihed til disse
    efterhånden meget dyre og deciderede useriøse selskaber som nu bruges til at kanaliserer penge
    over i de banker som ikke kan finde ud noget så simpelt som seriøs bank drift

    Dog skal det nævnes at Totalkredit er de eneste som ikke opererer med skrivebordsvurderinger
    NyKredit har dog lige vundet i sø og handelsretten over forbrugerstyrelsen ang. prisstigninger
    så noget er der formodentligt nok snart på vej

    …………..

    Grundet ovenstående!
    prioriterer jeg den økonomiske handlefrihed samt afkoblingen af høj følsomhed til RD
    og friheden til at sadle om uden at det koster kassen i disse manipulations tider

    Med det in mente at ingenting er gratis.

    #195020
    Mr RForfatter

    Det er utroligt så mange holdninger du danner på baggrund af den meget lille forståelse og indsigt du har vbturbo

    #195036
    testForfatter

    6% i rente lyder usandsynligt dyrt, det virker som noget i straks bør skifte med en anden låne type. Den lange rente er stadig historisk lav, Selv med de nye bidragssatser.

    #195042
    AnonymForfatter

    Det er netop personlige holdninger jeg søger, og netop afvejningen af fleksibilitet og sikkerhed, jeg gerne vil høre andres syn på…
    Ja 6% er dyrt.. Sådan var det, hvis man som en af de få, købte lejlighed på det tidspunkt, og bandt renten i fem år.. Det havde jeg mange gode grunde til, og så er det bare ærgerligt at jeg er gået glip af de lavere renter så længe.
    Jeg behøver ikke skifte lån, for at renten falder, det sker helt automatisk, medmindre den stiger mere end 3,5% over de næste to måneder (fortsætter jeg med Prioritetslån og fem års rentebinding, ligger den lige nu på ca. 2,5% ifølge handelsbankens hjemmeside).

    @ vbturbo: Jeg kan forstå at du er skuffet over RD, som jeg netop overvejer at skifte det.. Jeg vil klart tage dine kommentarer med i mine overvejelser, men jeg er nu heller ikke altid begejstret for bankerne..

    Så vidt jeg kan se, er prioritetslånet ca. 0,5% dyrere end det tilsvarende flekslån hos RD inkl. bidrag.. Så det der skulle afhold mig fra at skifte til det, er vel i bund og grund udgifterne i forbindelse med flytning, samt risiko for bidragsstigning, som jeg ikke vurderer som særlig høj, de næste par år, medmindre jeg tager helt fejl.

    Foreløbigt tak for kommentarerne, og er der flere, der har noget at byde ind med, så hold jer ikke tilbage!

    #195046
    AnonymForfatter

    NKT

    Jeg er selv i Handelsbanken , de samarbejder jo med Totalkredit så der har du da den option
    hvis du vil ind i RealKreditten.

    Hvis du kan komme til at ligge i 0-60% intervallet så er Totalkredit de absolut billigste på
    bidragssatserne (kursskæring har de jo heller ikke noget af)

    Hvis du ligesom mig er til hurtig afvikling så kig på de 20 årige eller vent til der åbnes op
    for en 10 årig. Flekslån er også meget billigere end i RKD

    Jeg selv holder mig til de 3 mdr. tilpasningslån (tror på at renten holder sig lav i del år endnu og der er langt op til de 3%-3,5% på de konventionelle obl.lån)
    Så det bliver jo lidt en kalkule på om rente besparelsen taber / vinder ift. en konverteringsgevinst

    nu har vi jo hørt på i årevis at renten stiger af de såkaldte eksperter men man læser dog i dag at pusten er gået af rente stigningen igen

    Læs evt. Handelsbankens fremtidsprognose af Jes Asmussen

    Konjunkturudsigt
    Seneste prognose for dansk økonomi.
    (desværre en JavaScript link)

    #195658
    AnonymForfatter

    NKT

    Ja men så hermed er det jo modbevist hvad RKD mægleren (MR.R) notorisk bliver ved at påstå
    Ergo at RKD ikke andet er blevet til manipulere og indlåse kunderne

    Danske Banke’s bundle produkt virker jo helt efter hensigten , nemlig at bruge
    Realkreditten til at kanalisere cirka 2,5 milliard over i bankens tabsgivende forretning

    Og flere prisstigninger er formodentligt på vej og velsagtens endnu mere humbug i skrivebordsvurderingerne således endnu flere ryger op i de højeste bidragssatser.

    Dit prioritetslån bør du nok lige overveje en ekstra gang

    #195660
    AnonymForfatter
    #195670
    Mr RForfatter

    Vbturbo hvor ligger lige forskellen i RD DBs sammenarbejde og de andres ?

    Totalkredit/Nykredit og Nykreditbank arbejder sammen + de har aftaler med masser af små banker.

    Nordea kredit arbejder sammen med hmmn kan du gætte det Nordea Kredit :)O?

    #195672
    testForfatter

    Mr r det der er halt er at det er danske bank

    #195674
    Mr RForfatter

    Ja jeg ved det godt test 🙂

    Det sjove er han altid beskylder DB for at snyde og bedrage, men de er faktisk en af dem der for færrest kunde klager i ankenævnet
    http://piopio.dk/jyske-bank-er-nr-1-i-darlig-behandling-af-kunder/.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.