Billån 140.000 til 2 % i rente, hvad er bedst?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93491
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har en 1 år gammel bil, hvor restgælden er 140.000,-
    Jeg afdrager pt. 2.500,- og det giver en løbetid på 5 år, fordi renten på lånet er på 2 %.

    Jeg har dog mulighed for at betale mere af på lånet, jeg kan betale helt op til 2.500,- mere. Det vil sige en månedlig ydelse på 5.000,- i alt. Det vil give en løbetid på 2 år og 4 mdr..

    Mit spørgsmål er bare, om det kan betale sig for mig? Eller er det klogest bare at afdrage 2.500 over 5 år, nu hvor renten kun er 2 %?

    Tak for svar.

    #193966
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke skal bruge pengene til noget andet og ikke kan få dem forrentet til mindst 2% i indlån så bør du lægge dem på gælden

    Hvor fandt du et billån til den lave rente?

    #193968
    AnonymForfatter

    Nej, jeg har ikke noget bestemt jeg skal bruge pengene til, men jeg tænker at de kunne være rare at spare op, selvom jeg ikke kan få dem forrentet til 2 % i indlån?
    For det er jo selvfølgelig en meget lav rentesats, og når man trækker fradraget for renteudgiften fra, så er det jo reelt set ikke så meget jeg betaler?

    Eller er jeg helt gal på den? 🙂
    Men tak for svar.

    Ps. det er en personalegode via mit arbejde.

    #193970
    MichaelForfatter

    Nej, du er ikke galt på den og korrekt at prisen ikke er voldsomt høj ved at spare dem op i stedet.

    Ellers smid opsparingen på en konto uden bindinger. Du kan få 1,25% i øjeblikket og så er forskellen nærmest ligegyldig.

    #193992
    thsvForfatter

    Lånet koster dig lidt over 7.000 kr i renter over de 5 år, eller ca. 5.000 kr netto efter skat.

    For øvrigt vil en hævning af ydelsen til 5.000 kr ikke forkorte lånet til blot 2 år og 4 måneder, da der trods alt skal betales en smule i rente hver måned.
    Ved et lån til blot 2% i rente ville jeg ikke tænke på at afdrage det hurtigere, når restgælden er så relativt beskeden som 140K trods alt er.
    Overvej istedet en bundet opsparing hos f.eks. FIH til 2 % i rente eller endnu højere.

    #193996
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Du har nok ret. Det er jo et billigt lån, så der er ingen grund til at afdrage det hurtigere.

    Det er bare irriterende at kigge på, tror der er noget psykologisk over det at have gæld 🙂

    Men sådan er det – takker.

    #193998
    thsvForfatter

    Ikke når gælden har sikkerhed i et aktiv som en bolig eller en bil.
    Og slet ikke når renten er så fordelagtig som dine 2%, mit råd ville være anderledes, hvis din rente var mere normal, f.eks. 5-6% som mange har billån til.

    Jeg ville istedet lave en opsparingskonto og efter et år glæde mig over opsparingen på 30.000 kr, og så overveje, hvad opsparingen skal bruges til.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.