Hvorfor er Danske Banks “New Standards” en forfejlet strategi ?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93455
    AnonymForfatter

    Lad mig give 3 grunde tíl at New Standards er en forfejlet strategi?

    GRUND NR 1: DAGENS PROFITABLE KUNDE ER IKKE NØDVENDIGVIS MORGENDAGENS
    Når man siger, at alle kundegrupper skal være profitable her og nu, så overser man investeringselementet i kunderelationen. De kunder, der er uprofitabel i dag (eksempelvis den studerende, dagpengemodtageren eller familien, der sidder med lidt for tung gæld og er en belastning for bankens risikovægtede poster) kan meget vel vise sig at være en højest profitabel og atrraktiv kunde om 5 år (eksempelvis som følge af at man i en periode udviser mådehold, får betydelige lønstigninger, modtager arv etc.). Omvendt kan den kunde, der er meget attraktiv i dag (eksempelvis direktørfamilien) vise sig at være højest uattraktiv om 5 år (eksempelvis fordi han eller hun i mellemtiden er blevet fyret og nu er persona non grata i hele branchen).

    Sagt med andre ord – for at kunne tjene gode penge om 2 og 3 år, er banken nødt til at opdyrke underskoven af potentielle kunder. Der skal sås længe inden der kan høstes.

    Der er ingen tvivl om New Standards på kort sigt vil forøge Danske Banks indtjening, men på lang sigt taber banken på strategien fordi man ikke får fremavlet nye potentielt profitable kunderelationer.

    Det er fint for banken, at man på kort sigt slipper af med den uprofitable lønkontokunde, og jeg er da slet ikke i tvivl om, at Danske Bank har ret, når man taber penge på de 40% af kunderne.
    Nulkunder, forstået som lønkontokunder med begrænset ind- eller udlån på max +/- 50.000, som ikke har engagement derudover, er og bliver uprofitable. Men hvad nu hvis den aktuelt uprofitable nulkunde skifter til Jyske Bank og så om 2 år pludselig har rådighedsbeløbet til – og ønsket om – at finansiere en bolig til 2,5 mio. kr.? Vælger den kunde så Jyske Bank eller skifter kunden tilbage til Danske Bank eller en anden bank? Mit gæt er 80-90% af kunderne finansierer boligen gennem den bank, de aktuelt er kunder i. Altså realiseres den kortsigtede gevinst ved at slippe af med uprofitable kunder på bekostning af mistet forretningsomfang om 2-3 år.

    GRUND NR 2: NEW STANDARDS SKABER USIKKERHED OG FRYGT
    Kunderne hader usikkerhed. Danske Bank har skudt sig selv gevaldigt i foden ved at være så helt urimeligt langsomme til at melde klart ud om hvad den fremtidige prisstruktur vil blive og sætte navn på de filialer, der skal lukkes.

    Mange kunder vil ikke sidde passivt og vente på hvilke ubehageligheder New Standards høvler ned over hovedet på dem. Ventetiden er ikke konstruktiv. Derimod bidrager den til at tale forestillingerne om de negative forandringer op, så de gøres værre end de egentlig er.

    GRUND NR 3: NEW STANDARDS HAR FULDSTÆNDIG GLEMT KUNDEN
    Danske Bank viser ikke i praksis hvordan kunden kan drage nytte af New Standards. Hvis Danske Banks pointe er, at banken ved at blive mere solid og fokuseret og en mere strømlinet bank kan tilbyde kunderne bedre og billigere produkter, så skal kunderne da have det at vide. Kunderne skal kunne se fordelene ved at have færre filialer og mere effektive rådgivningscentre helt konkret på det pris- og gebyrblad, de sidder med i hånden. Kunderne skal også kunne mærke det, når de kontakter rådigvningscentrene på mail og telefon. Hvis rådgivningscentrene vitterligt er styrkede, så skal kunderne i de fleste tilfælde kunne få svar på deres henvendelser indenfor 2 timer frem for 2 uger. Og her er en standardmeddelese om, at din besked er modtaget og vi vender tilbage indenfor en uge, ikke acceptabel.

    Nye standarder kræver ikke ord, det kræver konkret og synlig handling!

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.