Fradrag og forældet gæld

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93448
    AnonymForfatter

    Jeg er teknisk insolvent, og presset økonomisk. Jeg er ved at undersøge mulighederne for simpelthen at lade være med at betale af på min gæld i banken. Jeg har en andelsbolig som jeg ikke kan sælge, som jeg ikke selv bor i. Jeg skylder banken penge, og har SU-lån, ikke andre lån.

    Jeg er med på at personlig konkurs er sidste udvej, men hvis jeg vælger denne, vil jeg så nogensinde slippe af med gælden? Hvad er konsekvenserne, udover at jeg ikke kan eje noget? Og hvad med mit fradrag? Jeg beholder vel ikke mit høje fradrag hvis jeg erklærer mig konkurs?

    På forhånd tak for hjælpen!

    /Ronja

    #193298
    AnonymForfatter

    Jeg kan ikke rådgive dig – ud fra de få oplysninger du skriver, men jeg kan oplyse dig om, at du ikke kan få skattefradrag for ikke betalte renter – og at du efter en konkurs stadigvæk beholder gælden.

    #193300
    AnonymForfatter

    1. Nej, du vil aldrig slippe af med gælden, for alle banker er dygtige til at gøre det der skal til for at forhindre forældelse.

    2. Der er ikke rentefradrag for misligholdt gæld.

    3. Konsekvensen er ganske rigtigt, at du ikke kan eje noget ud over genstande, der er omfattede af trangsbeneficiet (altså det der skal til at føre et simpelt hjem). Køber du eksempelvis på et senere tidpunkt en bil, vil der være stor risiko for at fogeden gør udlæg i den.

    Så ja, der er betydelige konsekvenser af at misligholde, og derfor skal du, gøre alt hvad du kan for at tilbagebetale gælden. Men er gælden helt udsigtsløs i forhold til den permanente indkomst, jammen så kan der under tiden ikke være andre udveje. Du må bare ikke tage misligholdelse som den første og nemmeste udvej.

    Hvis du fx har en indkomst på 400.000 kr. og er teknisk insolvent i andelsboligen med 6-700.000 kr., så har du for mig at se en reel mulighed for at kæmpe dig ud af gælden.

    Hvis du derimod har en indkomst på 300.000 kr. uden udsigt til lønstigning og du er teknisk insolvent med 1.500.000 kr., så bør du kaste håndklædet i ringen, misligholde gælden og ad den vej skabe et pres for at forhandle en ordning på plads med banken.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.