Andelsbolig – hvordan og hvorledes?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93439
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har en eller anden ide om at man skal holde sig fra andelsboliger, men jeg kan ikke lige forklare hvorfor, andet end der var noget om en andelsbolig forening i Kontant eller Penge. Er der nogen her, der kan give mig en hurtig forklaring, og hvad man bør holde udkig efter, hvis man overvejer at investere i en andelsbolig? Og hvad hvis man kan lægge noget af indskudet eller ikke behøver sådan et andelsboliglån?
    Mvh
    Johari

    #193166
    ChrisMForfatter

    Ja der bliver jo sat negativt fokus på andelsboliger, men min viden er at det er nyere foreninger, hvor man giver et lavt indskud og derfor har en høj husleje, som kan være risikable. Da huslejen kan stige, hvis foreningens samlede lån er variabelt.

    Vi bor i en gammel forening, hvor andels-prisen er høj(relativt) ca. 670.000 for 56 m2, og husleje ligger på knap 2.000 kr. Man skal kigge sig for, hvis man ikke selv har forståelsen, måske søge uvildig rådgivning.

    #193188
    JonisForfatter

    Andelsboliger har generelt et meget bedre ry end de har fået på det seneste. Som Chris skriver afhænger det fuldstændigt af foreningens økonomi.. Heldigvis har de fleste en ok eller god økonomi, så der er som udgangspunkt ikke noget at være bange for hvis man lige kigger dem efter i sømmene.
    Som Chris nævner er de “dyre" bolig i princippet de mest sikre da foreningerne her ofte har ingen eller meget lav gæld. Dette gør også at deres boligafgift er tilsvarende lavere da der ikke længere skal betales til et dyrt lån. Man kan sagtens finde en “billigt" bolig hvor foreningen har en sund økonomi, men det er også bland de “billige" og de fleste rådne æbler findes.

    Bedste råd hvis du kigger på de “billige" er at læse regnskaberne igennem og kigge efter ting som manglende afdrag af gæld, renteswop eller andre mistænkelige tegn.

    Personligt synes jeg andelsboliger er klart den bedste boligforn vi har. I mine øjne er de den perfekte blanding af eje og leje da man har mulighed for “opsparing" og evt. værdistigning – men slipper også for at skulle sluge hele regningen hvis der skal nyt tag. Men selvom man kan finde gode “billige" andele så ville jeg til enhver tid gå efter de “dyre"

    Mht. Dit spørgsmål om at betale indskud, så er jeg ikke helt sikker på hvad du spørger om. Men jeg vil til enhver tid anbefale at betale så meget du kan og dermed låne så lidt som muligt.

    #193200
    AnonymForfatter

    med hensyn til renteswaps i andelsforeninger er billedet meget grumset.

    Nogle af de aftaler er yderst risikable, og det er dem der kommer i medierne, andre er sådan set rimeligt fornuftige.

    Så…billedet er ikke så sort/hvidt omkring renteswaps aftaler, det afhænger 100% af de bagvedliggende vilkår for aftalen.

    #193202
    ChrisMForfatter

    En anden ting som er værd at bemærke;

    Renteudgifterne til dit banklån er fradragsberettigede, dit afdrag er opsparing.

    En høj husleje/ydelse i en forening, som måske ikke er særlig velkonsolideret, er penge som du måske aldrig får glæde af. Så selvom banklånet måske ikke er eksisterende, kan du risikere at tabe dit indskud.

    Hvis huslejen eksploderer, på baggrund af renteswap-aftale. Så kan du risikerer ikke at have råd til at betale og deraf må flytte.

    Omvendt, hvis foreningen er sund, så kan du efter mange år stå med en lejlighed hvor værdien er meget højere, men her har du også postet mange penge til husleje/afdrag på fælleslånet.

    Jeg vil til hver en tid foretrække en høj andelspris, med lav husleje.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.