Privat lån/gæld

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93435
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg står i den situation at jeg gerne vil købe min ekskone ud af huset. Kreditforening og bank vil ikke være med. Men jeg har ikke behov for meget i rådighedsbeløb for at overleve. Så vi vil gerne lave en handel. Jeg kan dog ikke ligge de 350.000 kontant. Så vi vil gerne lave en afdrags ordning. Kan man det mellem 2 private?

    #193098
    AnonymForfatter

    Hvis banken ikke vil være med – så er det fordi – din økonomi alene ikke kan klare, at du køber din eks-kone´s andel af huset – selvom du kunne udstede et privat pantebrev med små afdrag.

    Banken vil ikke frigive din eks-kone som debitor.

    #193102
    AnonymForfatter

    Et lån er jo et lån, uanset om du har det hos banken eller du låner 350.000 kr. hos venner eller familie. Lånet vil indgå i kreditforeningens overvejelser.

    I den nedadgående boligspiral, som vi har på boligmarkedet, er der desværre rigtig mange par, der som jer, sidder i en situation, hvor man ikke kan sælge huset og komme videre.

    Der er kun to muligheder:

    1. Hvis I er solvente (dvs. kan sælge huset med overskud) så gør det og flyt i en lejebolig. Sadsynligheden er jo at I om noget tid finder en ny kæreste, som I vil flytte sammen med og så er det alt andet lige mere fleksibelt, hvis i kun har en lejebolig at tage hensyn til.

    2. Hvis I er teknisk insolvente (dvs. må sælge huset med tab) så er det straks lidt sværere. Hvis tabet er begrænset – eksempelvis 200.000 kr., så kan i formentlig (under forudsætning af I har en almindelig lønindkomst) få lov at dele gælden med 100.000 kr. til hver. Tag tabet og kom videre!

    4. Hvis tabet er meget større end 200.000 og der måske yderligere er skævhed i indkomstfordelingen, så vil banken næppe gå med til at dele gælden, hvilket er den mest ulykkelige situation af dem alle. I så fald er I bedre tjent med at beholde huset, således at du indgår en aftale med ex-konen om at du betaler:
    – Alle ejendomsskatter på boliglånet.
    – Alle forbrugsudgifter på boliglånet
    – Hele renteudgiften efter skat på boliglånet (ud fra en betragtning om, at rente svarer til en husleje)
    – 50% af afdraget på boliglånet (ud fra en betragtning om at afdrag svarer til en opsparing).
    Men denne konstruktion deler i sol og vind lige i forhold til om prisen på boligen stiger eller falder. Stiger prisen, deler I gevinsten. Falder prisen, deler i tabet.

    #193248
    AnonymForfatter

    Tak for svarene. Er nu kommet frem til at jeg overtager restgælden og vi laver et gældsbrev mellem os. Min kæreste flytter ind så vi kan sagtens sidde i det.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.