Gældssanering.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • krissorenForfatter
    Indlæg
  • #93426
    krissorenForfatter

    Er der nogen der kan fortælle mig om hvordan det forholder sig med gældssanering, hvor banken er krakket.
    Det forholder sig sådan at min kæreste er står i RKI fra et tidligere ægteskab, og lånet var optaget i Roskilde bank. Vi ved intet om sådan noget som det her.
    Det jeg /vi gerne vil vide er hvordan forholder man sig i sådan en situation, nu er det ikkesådan vi tror at fordi banken er krakket så er gælden væk. Men hvordan kommer vi ud af det, osv
    Håber der sidder nogen som ved en masse om det her..

    #192962
    MichaelForfatter

    Kontakt Forbrugerrådets gratis gældsrådgivning.

    #193046
    AnonymForfatter

    Nu er jeg ikke helt med på, hvad du mener. Dit spørgsmål er lidt flydende.

    Men hvis du spørger, om det er muligt at få gældssanering, fordi man uforskyldt er blevet håbløst forgældet på grund af et bankkrak, så er der ikke et entydigt svar på dette.

    Der gælder dog nogle tommelfingerregler:

    1. Man sanerer ikke forbrugsgæld.
    2. Man sanerer ikke gæld, hvis skifteretten vurderer, at man har mange år at tilbagebetale gælden i. Eksempelvis, hvis man hører til den yngre generation og stadig har mange år tilbage på arbejdsmarkedet.
    3. Man må absolut intet eje af værdi, herunder have friværdi i boliger, have private pensionsopsparinger og lign. I så fald vil bolig kræves solgt, pensionsopsparing tilbagekøbt for at tilgodese kreditorerne.
    4. Man skal have et fuldtidsjob – deltid tæller ikke.

    Det er absolut ingen dans på roser at få gældssanering, og alt efter hvad skifteretten vurderer vil man skulle holde et gældssaneringsbudget i 3-7 år før man er gældfri.

    I 2012 er rådighedsbeløbet kr. 5.650 for enlige og kr. 9.590 samlet for ægtefæller. Hertil kommer for hvert barn kr. 1.500 kroner indtil det fyldte 2. år, kr.1.920 kroner indtil det fyldte 7. år, kr. 2.750 kroner indtil det fyldte 18. år. Dette beløb skal dække alle udgifter udover husleje, el, vand, varme, transport og medicin. Dvs. internet, telefon, forsikringer, a-kasse, mad, fornøjelser, tøj, gaver osv.

    Når det så er sagt, så er det kun mellem 5 og 10% af dem der ansøger der opnår gældssanering.

    Jeg kender ikke jeres situation, men jeg tvivler på, at gældssanering er en mulighed for jer. Mange tror, at det er en nem vej ud af gælden, men det er det absolut ikke. Det stiller store krav til gældssananten, og man skal vise en vis villighed til at overholde gældssaneringen. Misligholder man gældssaneringsforslaget, så vil gælden stadig bestå.

    #193052
    testForfatter

    Hvordan bliver man forgældet mere af et bank krak ind man var før. Det kort svar er jo at det at den bank du har din gæld i er krakket ingen forskel gør i forhold til din mulighed for gældssanering.

    #193056
    OBSForfatter

    Dit engagement med banken består sådan set stadigvæk, så jeg tror heller ikke der er forandret noget, blot fordi banken er gået ned. Banken, med de tilbageblevne engagementer, består i princippet også stadigvæk, men har blot fået nye “ejere" i form af Finansiel Stabilitet som har til opgave at få afviklet engagementerne.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.