Prioritetslån med afdragsfrihed

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93392
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg optog følgende lån i starten af Januar 2011:

    Prioritets lån, afdragsfrit i 10 år, fastrente i 5/6 år:
    Hovedstol: 1.360.000
    Rente: 4,180% p.a.
    Referencerente: 2,93% p.a.

    Banklån:
    Beløb: 275.000
    Rente: 5,75% p.a. (sidenhen steget til 7,25%)
    Pt. en resterende gæld på 200.000

    Huset er i disse 2 år blevet istandsat/forbedret for ca. 300.000, hvilket jo i “teorien" burde smitte af på husets pris ved et eventuelt salg.

    Begrundelsen for valget af dette lån var at afdrage hurtigt på banklånet som jo er det dyreste rent rentemæssigt. Dette skulle være tilbagebetalt efter 5-6 år og man kan derefter påbegynde afdrag på realkreditlån.

    MEN…
    Da lånemarkedet jo har ændret sig markant på disse næsten 2 år, er jeg nysgerrig efter at høre uafhængige vurderinger af om det er fordelagtigt at omlægge lånet.

    Kan en eventuel overkurs ved indfrielse af nuværende lån modsvare besparelsen ved at omlægge til 3% fastforrentet?

    Vil man opnå noget ved at få huset vurderet igen? Selvfølgelig med henblik på at det vurderes betydeligt højere pga. istandsættelsen?

    Glæder mig til at høre Jeres svar.

    KK

    #192354
    AnonymForfatter

    Hej KKS

    Vi kan i dette forum ikke give dig et råd uden at vide hvad banken/realkreditinstituttet rent faktisk vurderer dit hus til. Meget fast ejendom er jo mange steder i landet faldet siden du byggede om, og hertil kommer, at bankerne/realkreditinstitutterne efter min opfattelse vurderer de fleste ejendomme hårdere end for 2 år siden.

    Så umiddelbart er der en stor risiko for, at prioritetslånet og banklånet ikke vil kunne omlægges fordi belåningen ligger over 80% af bankens/realkreditinstituttets vurdering.

    Så få boligen vurderet og tag en snak med banken.

    #192356
    thsvForfatter

    Prioritetslånet forekommer dyrt i rente, når det ikke er et fastforrentet obl.lån med konverteringsmulighed.
    Umuligt at vejlede om indfrielse af dette uden kendskab til indfrielseskurs og gebyrer.
    Banklånet er ganske rigtigt steget med de 1,5% som mange banker har hævet renten med. 7,25% er faktisk i den lave ende af de renter på boliglån man hører, ikke sandt GP?

    Dit hus’ salgspris er nok faldet med ca. 150.000 kr de 2 seneste år var det i samme stand som ved købet/låneoptagelsen for 2 år siden, dog meget afhængigt af den præcise lokation i landet. Få huset vurderet med henblik på en omlægnong af banklånet til belåning under de 80%.
    Ellers må du bare klø på med afdrag på bankgælden, den bør jo højst løbe til det andet lån skal afdrages om 8 år.
    Husk at renter giver fradrag, mens gebyrer til omlægning er en ren udgift, det er derfor ikke sikkert at det kan betale sig at lægge lånet om, hvis det er baseret på inkonvertible obligationer.

    #192362
    AnonymForfatter

    Tak for svarene.

    Jeg er ikke ejendomsmægler men holder jævnligt øje med huspriserne i mit område, som ikke synes at være faldet nævneværdigt i de seneste 2 år. Men jeg ved naturligvis heller ikke om bankerne idag er mere forsigtige i Deres vurderinger.

    Lad mig i den forbindelse stille et hypotetisk spørgsmål:

    Hvis såfremt mit hus bliver vurderet 250.000 højere end købsprisen; ville man da kunne forhøje nuværende prioritetslån (80% af husets værdi) og dermed komme af med det dyre banklån for så at påbegynde afdrag på prioritetslånet.

    KKS

    #192386
    thsvForfatter

    Nej, et lån kan ikke forhøjes.
    Men du kan få et tillægslån på 200.000 kr indenfor de 80%, dog med forbehold for kursværdien af det eksisterende lån.

    Hvilket område ligger dit hus i?
    Det er ikke nok at se på udbudspriser, man skal derimod se på salgspriser.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.