SUlån

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93390
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har brug for et råd ang. SUlån.
    Er 23-årig studerende på medicinstudiet, og har ca. 2 år tilbage af min uddannelse. Har en sund økonomi med SU + fritidsarbejde ved siden af og har derfor aldrig haft brug for at tage SUlån.
    Nu er jeg så blevet anbefalet af nogle medstuderende at tage SUlån, og gemme pengene til jeg er færdiguddanet, da det jo er et meget billigt lån.
    Jeg kan få udbetalt 2897kr om måneden eller (2897*12)=34.740kr én gang om året i december måned. Hvis jeg søger nu, kan jeg stadig nå at få SU-lån for dette år. Dvs. at jeg ved studieafslutning vil have fået udbetalt ca 104.000kr.
    Den årlige rente er på 4% under studietiden (dvs. de resterende 2 år af min uddannelse) og diskontokursen + 1% efter endt studie (aktuelt på 1% tror jeg)

    Mit spørgsmål er nu… hvad vil være det smarteste, at stille op med pengene? Jeg er af min bank tilbudt at sætte dem ind på en 2,25% opsparingskonto bundet i 1 år. Findes der bedre alternativer indtil jeg får brug for pengene (hvilket jeg endnu ikke ved, hvornår bliver aktuelt). Obligationer? Råmateriale-investering?

    Og hvad synes I generelt om ideen at tage lånet?

    På forhånd tak 😉

    #192332
    AnonymForfatter

    Det bliver nok ikke bedre end hvad FIH-bank tilbyder 3 år og 2,5% rente
    http://www.fih.dk/Indlaan/Privat

    #192334
    AnonymForfatter

    Ja det kan jeg godt se. Desuden har jeg mulighed for at sætte et nyt beløb ind hvert år, med den aftale min bank tilbyder.

    #192336
    AnonymForfatter

    Det er dumt af to årsager:

    1. Genplaceringsrenten er væsentligt dårligere end den rente du låner til.

    2. Et SU-lån med kort løbetid (5-10 år) vil reducere det beløb du kan kreditgodkendes til at låne når du – efter endte studier – skal købe bolig. Hvorfor? Fordi ydelsen på et lån med en løbetid på 5-10 år er højere end ydelsen på et 20 årigt boliglån i banken. Det gælder også selv om lånerenten på SU-lånet er markant lavere end boliglånet.

    #192338
    AnonymForfatter

    Er delvis enig ang. punkt 1, der vil være et hvis tab ved det.
    Du har måske også ret i at beløbet jeg kan få kreditgodkendt vil være lavere, men det ændrer vel ikke på, at jeg i sidste ende vil have sparet en del penge på afgift og renter?
    Pengene vil da også kunne bruges til bilkøb hvor gevinsten måske er endnu tydelig ift. et billån.

    #192372
    HalliHalloForfatter

    Du skal tage det lån hurtigst muligt, henvend dig evt. i Lægernes Bank for at få yderligere rådgivning om placering af midlerne.

    Du kan nemlig satse på f.eks

    Almindeligt indlån, det man ofte kalder højrentekonti
    Obligationer herunder virksomhedsobligationer
    samt ikke mindst aktier og køb af guld mv.

    Og du lægger naturligvis ikke alle æg i den samme kurv, du ved der er noget der hedder risikospredning.

    Har du evt. spurgt dine medstuderende hvad de gør ved deres optagne lån? Det må I da nødvendigvis også have diskuteret eller hvad?

    #192404
    AnonymForfatter

    Jeg har endnu ikke talt med Lægernes Pensionskasse, det kunne være en god idé.
    Jamen jeg kender egentlig ikke nogen, der har gjort det. Er bare blevet anbefalet, at hvis jeg har mulighed for det, skulle jeg gøre det. Men mangler måske bare nogle ideer til, hvad jeg skal gøre af midlerne.
    Men tak for råd!

    #192412
    testForfatter

    Som gp skriver kommer du til tab penge på det. Låne penge for at købe guld? Det tror jeg ikke nogen serøse ville rådgive dig til.

    Vent så længe du kan med at lån og lån så lidt som muligt.

    #192424
    AnonymForfatter

    At anbringe midlerne er jo lige præcist kernen i problemet. Hvis du vil anbringe pengene sikkert, så vil du få et lavere afkast end renteudgiften.

    1. Du får pengene ud i rater af 2.800 kr. pr. måned til en rente på 4,0%, men du kan p.t. højest binde pengene til en rente på ca. 2,5% og dette kræver de fleste steder et mindste indskud på 25.000 – 50.000. Det indebærer, at en del penge kommer til at stå på en lavt forrentet konto.

    2. Udlånsrenten følger diskontoen + 1%. Når du er færdig med studierne er diskontoen formentlig steget til 3,0 – 3,5% dvs. at lånerenten er 4,5%. Hvad indlånsrenten i pengeinstitutterne til den tid er er usikkert, men jeg vil gætte på, at det er under 4,5%.

    3. Endelig er der det problem, at du ikke får rentefradrag i studietiden. Rentefadraget får du først, når du begynder at betale lånet tilbage, hvilket alt andet lige netto gør lånet dyrere.

    #192466
    AnonymForfatter

    Det lyder ikke som nogen fantastisk forretning. Hvis du ikke mangler lånet til at gøre dit studie færdigt, så lad være. I øvrigt behøver du ikke bekymre dig om de småpenge. Om få år vil du formentlig få et arbejde med en høj løn og garanteret job resten af dit arbejdsliv. Din situtation er usædvanlig fordi du ikke behøver bekymre dig om fremtiden hvad økonomien angår. Tillykke med det.

    #192472
    Mr RForfatter

    Jeg er enig med de herrer jeg synes også det er en dårlig ide at låne penge hvis du ikke skal bruge dem.

    Desuden er det principelt ikke i orden at låne penge af staten når man ikke skal bruge dem(Hvis du spørger mig).

    #192504
    HalliHalloForfatter

    Det er jo netop den situation jeg har taget hensyn til i mit råd om at optage disse billige SU-Lån. Altså at hvis det skulle gå galt og manden tabte 5-10000 kr., så er det jo ingen ulykke som vordende overlæge eller praktiserende læge med lønninger over 1 mill. om året.

    I sidste ende er det jo altid personens valg, og jeg tror egentlig godt at spørgeren vidste det før han skrev sit indlæg. Og at han også godt vidste at ingen herinde kunne pege på en bestemt sikker mulighed for gevinst.

    Folk spørger ofte dumt: Hvor skal jeg placere mine penge? Gå dog i banken og få den fornødne rådgivning.

    #192518
    testForfatter

    Nu kan der være rigtigt mange grunde til at råd med et gran salt og till ikke kun at spørge i banken, men at låne ved su styrelsen for at købe guld kan vist holde vejene isfri i amtet hele vinteren. !

    #192530
    HalliHalloForfatter

    Har jeg nævnte nogen steder at han skulle købe guld for alle pengene? Dt har jeg vist ikke, men har nævnt hvilke muligheder der er tilstede, f.eks, bankindskud, obligationer, herunder virksomhedsobl., aktier og på sidste pladsen nævnte jeg guld.

    Uafhængige eksperter anbefaler endvidere ofte at man også bør placere en mindre del af sine midler i guld, så spar mig for alt dit usaglige vås….

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.