Kræve indfrielse af lån ?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87388
    AnonymForfatter

    Jeg ønsker at beholde mit boliglån og billån i bank A, men ønsker at flytte mine øvrige bank-ting til bank B.
    Spørgsmålet er nu bare:
    Vil bank A kræve at jeg indfrier lånene hos dem, selv om jeg forsat vil indbetale de penge, som skal bruges til afdrag, hver måned ???

    #108122
    MichaelForfatter

    Nej, det kan de på ingen måde kræve. Det kan de kun såfremt låneaftalen misligholdes (groft).

    #108124
    AnonymForfatter

    Der kan godt blive bedt om indfrielse af lån, hvis der flyttes til andet pengeinstitut.
    Se i de papirer du har underskrevet i forbindelse med lånene. Her vil der under opsigelse/misligeholdelse stå nogle betingelser.
    Eksempelvis kan du have fået lånene på attraktive vilkår betinget af et “helkunde" forhold.

    #108126
    MichaelForfatter

    Er du sikker på det Anonym? Iflg. lovteksten kan lånet kun opsiges fra bankens side såfremt det enten misligholdes eller hvis “banken giver en saglig begrundelse". Det er jo lidt en gummiparagraf, så jeg er lidt i tvivl om den kan bruges her. Kunden vil ihvertfald miste evt. fordele og måske få en højere rente. Under alle omstændigheder har banken jo ingen interesse i at opsige lånet, da de jo mister gode renteindtægter.

    #108144
    AnonymForfatter

    Jeg formoder, det er god skik for finansielle virksomheder du henviser til Michael(kapitel 2 § 4).

    En begrundelse for opsigelse af et lån kunne være at alle andre kundeforhold flyttes – eller at forhold i forbindelse med låneaftalen (nedfældet i lånedokumentet) ikke længere opfyldes, når de andre engagementer flyttes.
    Om bil- og boliglånet forsat vil være en godt udlån for pengeinstituttet er irelevant i forhold til spørgsmålet.

    Vores samlede svar til Kaj S. kunne jo være: “JA Bank A kan i forbindelse med sådanne omstændigheder formodetlig godt kræve lånet opsagt (læs papirerne), men hvorfor skulle de dog det, hvis du er en “god" betaler. Spørg dem dog, om betingelserne for dine lån vil ændre sig, hvis du flytter nogle af dine engagementer til et andet pengeinstitut. Så kan du jo få en snak med Bank A om hvilken ting de skal gøre bedre for, at du ikke flytter til Bank B !".

    #108196
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med michael i at der skal mere til for at lånene kan opsiges til fuld indfrielse, men tjek om der er andre vilkår hos den bank du er ved at flytte fra. Det kan f.eks. være en betingelse for udlån at du har lønindgang hos dem, det skal stå i bankens forretningsbetingelser, men ellers spørg din rådgiver forsigtigt 🙂

    #171892
    testForfatter

    77 se på datoen. Jeg er helt sikker på at de er glade for dit svar 🙂

    #171900
    AnonymForfatter

    Uanset om lånet kan opsiges eller ej, så kan renten revurderes (og vil formentlig blive det) i lyset af det ændrede engagement.

    #171904
    thsvForfatter

    Skulle en 5 år gammel tråd virkelig genoplives bare for at du kunne skrive det ???

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.