Forskudsopgørelsen som ny boligejer

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93362
    AnonymForfatter

    Vi har netop købt hus og jeg har nu siddet og prøvet at lave min forskudsopgørelse som man egentlig får nogenlunde hjælp til via de funktioner der er indbygget.

    Men, jeg er nervøs for om vi har glemt noget og om jeg har udfyldt det korrekt.

    Renter på realkreditlån, giver jo sig selv da det er klart angivet vor det skal stå… Men renter på boliglån i banken, samt lån til forbedringer er jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg har angivet korrekt. Der var mulighed for at udfylde hhv renteudgifter til pengeinstitut eller renteudgifter af anden gæld… Er der overhovedet forskel på om jeg taster det ind det ene eller andet sted, rent fradragsmæssigt?

    Og er der noget med at vi også kan taste nogle af omkostningerne til stiftelse af lånet ind der også? Og gælder det i øvrigt også på realkreditlånet?

    Derudover er jeg lidt i tvivl i forhold til det forudfyldte beløb (50.000 kr) i feltet for arbejdsgiveradministreret pension. Og jeg er lidt i tvivl om det overhovedet har en betydning for vores fradrag, idet det for mit vedkommende er en 100% arbejdsgiverbetalt pensionsordning på omkring 16-17% og for min kæreste er en 8/4 ordning.

    Det undrer mig samtidig at vi med alle ændringer jeg har lavet i begge forskudsopgørelser, kun får et forhøjet månedligt fradrag på omkring 2000 kr. pr. næse, når man tænker på at vi nu har højeste beskæftigelsesfradrag, samt befordringsfradrag på hhv 15.000 kr. og 18.000 kr., samt renteudgifter på de 3 lån på ca. 2.700.000 kr.
    Lånet er sammensat således:
    Boliglånet udgør 815.000 kr. til 7% i rente og realkreditlånene (grundlån og toplån) udgør resten med 3,5 i rente.

    Boliglånet er inkl. lån til forbedringer og tilbygning hvorefter der forventes en stigning i husets værdi, da det bliver ca. 40 kvm. større. Herefter skal lånet lægges om.

    Er der forøvrigt nogle der har erfaring med hvad man ca. kan regne med af værdistigning for de sidste 40 kvm., når den nuværende kvm.pris (i f.h.t. købsprisen på 2.350.000 kr.) ligger på lidt over 17.000 kr.? Der bliver også sat nyt køkken op og lavet andre småting, men det er tilbygningen som banken og vi regner med kommer til at gøre en forskel på vurderingen. Huset er 146 kvm. nu og bliver ca. 186 kvm. når tilbygning er færdig.

    #191350
    thsvForfatter

    Nej, det giver ikke fradrag når løbetid er over 2 år.

    Derimod kan udgifter til garatistillelse fratrækkes.

    Husk at ejd.værdiskatten giver en voldsom modregning i fradraget, da det er fuld værdi, mens fradraget for renteudgifter kun er 32-33%. Og I kommer endog over 100.000 kr tilsammen, så værdien af fradraget reduceres en smule.

    Mht. tilbygningen skal den jo tilbageskrives til 2002-værdi pga. skattestoppet for beregning af ejd.værdiskatten som har betydning for jeres skat. Regn med en forhøjelse på ca. 10.000 kr pr. kvm eller 4.000 kr mere i ejd.værdiskat fremover.

    Belåningsværdien skal ligeledes vurderes udfra værdi af grund og bygning, så vurderingen lånemæssigt vil nok stige med 500.000 grundet tilbygningen og sikkert 100.000 kr mere for den forbedrede stand med nyt køkken.

    #191358
    AnonymForfatter

    Tusinde tak for grundigt og forståeligt svar.

    Jamen så giver det mening. Jeg sad nemlig samtidig desperat og ledte efter et sted at skrive ejendomsværdiskatten ind, men når den er medregnet, så kan jeg jo godt slette den på listen over yderligere udgifter som boligejer.

    Og hvis blot vi kan regne med en værdistigning på de 250.000 kr. vi har lånt af banken til istandsættelsen, så er vi tilfredse… og endnu bedre, så er banken også tilfredse. De penge vi derudover så selv smider i byggeprojektet, er i det mindste ikke nogle vi har lånt og skal betale renter af.

    Vi regner i øvrigt med at udskifte oliefyr til naturgasfyr når vi er færdige med byggeprojektet og først derefter få vurderingen og lægge lånet om.

    #191362
    MichaelForfatter

    Prøv lige at checke om ejendomsværdiskatten nu også er medregnet. Det er ikke altid at Skat har de seneste informationer. I din forskudsopgørelse skal du vælge “Ejendomsoplysninger" og kontrollere at dit hus optræder. Hvis ikke er du nødt til manuelt at tilføje oplysningerne.

    Det er navnlig lige ved ejerskifte omkring udsendelsen af forskudsopgørelsen at informationerne kan mangle og det er temmelig surt at få en stor ekstraregning i 2014.

    #191370
    HalliHalloForfatter

    Jeg syntes ikke du skal være så bekymret for om din forskudsopgørelse nu bliver lavet helt rigtigt, det vigtigste er at oplysningerne til årsopgørelsen bliver indberettet rigtigt, hvorefter du kan se om du har betalt for lidt eller meget.

    #191374
    MichaelForfatter

    Ignorér alle såkaldte “råd" der måtte komme fra trollen HalloHalli. At købe et hus og undlade at forskudsregistrere en ejendomsværdiskat det i dette tilfælde formentlig løber op i 10-14.000 kr om året samt renteudgifter for mere end 100.000 kr. er decideret tåbeligt.

    #191380
    AnonymForfatter

    Hej igen…

    Jeg har tjekket forskudsopgørelsen og der står de lidt over 18.000 kr. i ejendomsværdiskat for os tilsammen. Så den del er i orden. Men hold da op det er mange penge… Der er godt nok mange skatter og afgifter der skal betales når man køber hus…

    Og til min store glædelige overraskelse så er det bopælskommunen pr. 15. september der er afgørende for trækprocenten. Og så er det fedt at man er flyttet fra en af landets billigste kommuner i oktober, da man så beholder den lave trækprocent i hele 2013. Små glæder i hverdagen…

    #191386
    testForfatter

    ja smagmus der er rigtigt mange der undervurdere omkostningerne ved at købe hos og den følsomhed man skaber i sin økonomi.

    vedr dit spørgsmål har jeg kun et at tilføje, med mindre skat har ændret regler skal huske øvelsen i hvertilfald også næste år. Så vidt jeg husker kikker de stadig ikke på siddste års skat når det laver forskudsopgørelsen men forige år

    fremdadrettet kan jeg kun anbefale at du hvert år regner på din skat selv og checker tallene i forskudsopgørelsen. hvis du sider med en årsopgøresel kan man relativt simplet opbygget et regne ark så man løbende over året kan følge med i om skatte betalingen passer

    held og lykke med det hele

    #191390
    AnonymForfatter

    Heldigvis havde vi ikke undervurderet omkostningerne, da vi stod med et budget der viste samlede udgifter, men stadig er det mange penge, selvom man var forberedt.

    Skat laver altid forskudsopgørelsen på baggrund af forrige år, og jeg er ret sikker på at praksis ikke er ændret. Jeg laver altid min og min kærestes forskudsopgørelse, så det er der ikke noget nyt i, men der er jo pludselig kommet en del flere rubrikker og regler, når man har købt hus…. Og når nu lånet bliver lavet om efter ombygningen, skal de jo ændres igen.

    God idé med regneark. Er heldigvis rimelig god til excel, så det burde ikke være en stor udfordring at lave et regneark der, som jeg har gjort med budget og løbende omkostninger.

    Om et år er jeg helt inde i alt det her, og så kan det være det bliver mig der sidder og kommer med gode råd ;o)

    Tak for hjælpen. Er meget mere tryg ved situationen nu…

    #191396
    testForfatter

    hej smagnus, lidt i tvivl om jeg misforstår dig med så vidt jeg ved er årsopgørlse for 2010 er den der liger til grund for din forskuds opgørelse for 2012. Grunde er at din årsopgørelse ikke er færdig for 2011 på det tidspunkt hvor forskudsopgørelsen på 2012 laves

    “Den automatisk dannede forskudsopgørelse for 2012 er baseret på din årsopgørelse for 2010"

    http://uvildige.dk/undgaa-restskat.aspx

    men det ville da være rart hvis skat var blevet smarterer. 🙂

    men næste år er det jo som du siger meget letter at rettet forskudsopgørelsen.

    i mit forsøg på at finde ud af hvad forige år bettyder faldt jeg over det her

    “Den uenighed I har, svarer ganske godt til den uenighed der er blandt danske sprogbrugere i det hele taget. Nogle mener at forrige i forbindelsen forrige år betyder sidste år, og andre mener at det betyder det år der går forud for sidste år. "

    http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/svarbase/SV00000083

    så vi har begge ret, genialt 🙂

    #191398
    AnonymForfatter

    Haha… du misforstår mig korrekt…

    Når jeg siger forrige år, mener jeg at forskudsopgørelse for 2013 bliver dannet på baggrund af årsopgørelsen for 2011 (altså forrige år i fht. 2013) :o)

    Så jeg mener at forrige betyder det år der går forud for sidste år… Så det er jo ikke forrige år i fht. 2012, hvor vi sidder og skriver sammen, men forrige år i fht. 2013 som er det år årsopgørelsen gælder for…

    Så bliver den vist ikke mere kringlet… Og det er vigtigt med det danske sprog. Det går ikke at vi går og misforstår hinanden… Men jeg tror faktisk at vi er enige ;o)

    #191420
    HalliHalloForfatter

    Jeg ansætter altid mine indtægter lidt for højt og mine fradrag for lavt, så er jeg sikker på ikke at skulle betale restskat.

    Det samme gælder for mine udgifter til el og vand m.v.

    Nu er der nok en der siger, at jeg mister renteindtægter ved min fremgangsmåde, men her er vi nede i småtingsafdelingen.

    Man kan alligevel aldrig nå frem til det helt rigtige beløb, da det selvsagt kan ændre sig i løbet af året.

    #191438
    AnonymForfatter

    Jeg gør altid det samme. Tror i øvrigt også at Skat forrenter pengene bedre end banken 😉

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.