billig tbankdepot

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Susi AlsfeltForfatter
    Indlæg
  • #93350
    Susi AlsfeltForfatter

    mine obligationer i Real kredit Danmarks depot er blevet opsagt pr. 1. januar 2013. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg sælge dem eller findes der et billigt bankdepot, hvor udgifterne til obligationerne ikke æder hele pengesummen op? Jeg er 76 år og tør ikke investere i aktier, da jeg lever af disse obligationer.

    #190904
    thsvForfatter

    Forstår ikke hvad du skal bruge et bankdepot til?
    Når dine obligationer er opsagt, betyder det vel, at de bliver indfriet til kurs 100 ved næste termin.
    ogf du derfor får udbetalt obligationernes værdi som kontanter.

    #190928
    HalliHalloForfatter

    Hvad er et Tbankdepot, det har jeg aldrig hørt om.

    Det er nok bare mig der ikke er inde i de mange begreber, for en skrivefejl er det vel ikke……….

    #190938
    thsvForfatter

    Halli Hallo, er der nogen hjemme?

    Nej, det er der ikke!

    Kan du virkelig ikke abstrahere fra en åbenlys slåfejl hos en 76-årig dame?

    Hvad er et “billig bankdepot"?
    Dårlig grammatik, så fejlen er så let at gennemskue!
    Skam dig, HH.

    #191036
    HalliHalloForfatter

    Du virker tilsyneladende lige så nedladende/ubehagelig som din trofaste væbner (Michael).

    Nu er det sådan at jeg ikke vidste om Realkredit kalder deres depot for et T-depot, der spurgte jeg pænt hvorledes det hang sammen. Nu findes jo noget der hedder T-aktier, hvorfor så ikke et T-depot selvom jeg aldrig har hørt om det.

    Jeg vil anbefale damen at kontakte sin bank for evt. at købe nye obligationer til depotet, eller evt. at sættte dem ind på en “højrentekonto"eller lignende, når aktier ikke har hendes interesse.

    #191338
    PrasmusForfatter

    Hvis det er ALLE dine obligationer som bliver udtrykket (opsagt) den 1/1-2013, så er det jo sidste gang du betaler gebyr for beholdningsændringer og hvad de ellers kan finde på at tage gebyr for, derefter kan du nedlægge depotet og undgå yderligere udgifter i den forbindelse. I dette tilfælde tror jeg ikke det kan betale sig at sælge dem før udtrækningen, jeg ved heller ikke om man kan.

    Hvis det kun er en del af dine obligationer som bliver udtrukket, og du har store udgifter for dit depot, så kunne det måske betale sig at se sig omkring, for måske kunne det gøres billigere. Du skal dog være opmærksom på, at det formentlig koster et gebyr for at få overført obligationerne til et andet depot (mener f.eks. Nordea tager 200kr for hver fondskode, men jeg ved ikke hvad din bank tager for det). Alternativet er, som du er inde på, at sælge de resterende obligationer. Hvis din rente fra dem ikke kan dække udgifterne til dit depot, så vil det være bedre enten at skifte bank og depot, eller sælge obligationerne. Hvis du sælger dem, skal du være opmærksom på, at du ved indlån i en bank stort set ikke får nogen rente.

    Nordeas andre gebyr omkring depot er så vidt jeg husker (kræver netbank):
    12kr for hver beholdnings ændring (ved køb/salg/udtrækning) dog uafhængig af antal fondskoder.
    40kr årligt for depotet (dette gebyr udgår vist, hvis man har nogle af deres investerings foreninger liggende i depotet).
    Ved køb/salg af danske realkredit obligationer betales der 0,1% af prisen dog minimum 29kr.

    Jeg tror de fleste store banker ligger med lignende priser.

    Til HH: Mon ikke det blot er mellemrummet der er komme på den forkerte side af t’et, en lille fejl de fleste af os vel selv laver jævnligt.

    #191426
    HalliHalloForfatter

    Så vidt jeg læser damens indlæg, så har hun allerede et gratis depot i RD, hvor samtlige obl. tilsyneladende er opsagt til 1.1.2013.

    Så entet køber hun flere i i RD eller et andet sted via sin bank eller noget helt andet, hvad ved jeg…

    Det bør hun tale med sin rådgiver om, og hvis hun har den rigtige bank, så tager de heller ikke gebyr for opbevaring af værdipapirer.

    #191442
    PrasmusForfatter

    Eller også er det depotet som er opsagt ?

    Jeg ved godt, at det tilsyneladende ikke er det som der skives, men det ville som sådan give mere mening, når man tager teksten som helhed.

    Men Susi vender vel tilbage med en afklaring, hvis hun vil have flere og bedre kommentar.

    #191444
    PrasmusForfatter

    Det er altid en god ting at få sin bankrådgivers forslag/tilbud, det skal man da altid tage imod, men man skal aldrig lade dette være eneste indgangsvinkel.

    Ang. gebyrfrit depot for obligationer, enten ved du noget jeg ikke ved, eller også har du aldrig haft f.eks. real obligationer i depot. Jeg kender ikke til en dansk bank der vil tilbyde dette gratis.
    Danske bank tager mig bekendt 150kr årligt samt 12,50kr pr. udtrækning + 0,001% af beholdningsbevægelsen.

    Dem som kommer tættest er Nordnet som jeg checkede i jaunar. Dengang kunne man faktisk flytte sine obligationer over til et depot hos dem, og så var opbevaringen gratis, dvs. intet års gebyr og heller ikke gebyr for udtrækninger. Men jeg tror ikke de ville lade depotet køre særligt længe, hvis der ikke skete en vis handel med aktier som de kunne få en indtægt ved, for de har faktisk udgifter til VP for depotet, ud over egne udgifter.
    Jeg skiftede ikke selv til Nordnet, selvom jeg kunne spare 4 x 12kr årligt, fordi man (i hvert fald dengang) ikke selv kunne handle real/stats obligationer. Man kunne godt handle disse obligationer, men så skulle det ske via telefon og deres mægler.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.