Investering af frie midler (for dummies)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Mikey 68Forfatter
    Indlæg
  • #93348
    Mikey 68Forfatter

    Sikkert total nybegynder spørgsmål; men jeg er jo nybegynder 🙂

    Jeg er i gang med at skifte bank og vil derfor gerne vide hvad jeg skal bruge, hvis jeg skal investere i frie midler.
    Skal det ske gennem et pengeinstitut eller er der andre muligheder?
    Skal man have et (eller flere) depot(r) og hvad koster det?

    Kort sagt er jeg interesseret i at oprette en “konto" hvor jeg kan investere frie midler (når de kommer) og selv bestemme – og er selvfølgelig interesseret i at betale mindst muligt i gebyrer og omkostninger til pengeinstituttet.

    #190894
    grgForfatter

    Brug nordnet.dk til investering, lav kurtage og ingen gebyrer. Ikke investeret likviditet kan du placere på deres opsparingskonto til 0,75% uden binding.

    Hvilken bank du skal anvende til alm. bankforretninger kommer helt an på hvad du har behov for.. 🙂

    #190940
    Mikey 68Forfatter

    Nordnet.dk ser umiddelbart spændende ud. De får lidt ris på Trustpilot; men omvendt er det jo ofte fustrationer der skal ud når folk skriver derinde…

    Hvis jeg har forstået det korrekt, så skal man have et depot for at handle med værdipapirer. Det depot kan man have i sin bank eller hos andre aktører som fx Nordnet?
    Og så kan man ellers handle med papirer som man lyster – eller afhænger det af hvor man har sit depot?

    #190952
    grgForfatter

    Korrekt forstået, hvis dine lyster er til udenlandske aktier kommer det an hvor du har depotet.

    #190956
    Mikey 68Forfatter

    Gider du uddybe det? Jeg er ikke helt med på hvad du mener 🙁

    #190974
    AnonymForfatter

    Det er nævnt flere gange at frie beløb under 100.000 Euro skal man sætte i FIH-bank.

    Min anbefaling, investerer først i værdi-papirer herefter, dels er der udgiften til depot m.v. så det æder den eventuelle merindtægt op.

    #190990
    grgForfatter

    @Morten (73) – Ikke alle banker giver mulighed for at handle udenlandske aktier og antallet af børser man kan handle på varierer.

    @Jet45 – FIH er ikke nødvendigvis bedste løsning længere efter deres rentenedsættelser.

    #191026
    HalliHalloForfatter

    I hvilken størrelsesorden taler vi om hvad angår “frie midler", når og hvis de kommer?

    Har du også “bundne midler"?

    Jeg spørger ikke af nysgerighed, men kan have betydning for rådgivningen

    #191108
    Mikey 68Forfatter

    De frie midler vil være fremadrettet og først skal jeg undersøge om det i stedet kan betale sig at afdrage på mit realkreditlån; men forventer noget i størrelseorden 50.000/år fremover.
    Har omkring 300.000 bundet i rate og kapitalpensioner, ingen af dem indbetales der til – og disse vil sandsynlig også skulle flyttes fra min nuværende bank efter jeg blev opmærksom på deres investering af disse næppe er optimal (for mig).

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.