Hvordan holder jeg styr på om jeg bruger for mange penge?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93347
    AnonymForfatter

    Jeg har brug for ideer til hvordan jeg holder styr på både mine faste udgifter og mit rådighedsbeløb, så det ikke løber løbsk. Det skal ikke tage for meget af min tid.

    #190776
    MichaelForfatter

    Læg et budget

    #190790
    thsvForfatter

    Få et Visa Electron til en konto, hvorpå du indsætter dit rådighedsbeløb, så kan du aldrig overtrække saldoen. 😉

    #190792
    AnonymForfatter

    Tak for dit råd – men jeg har et budget. Det er faktisk mere mit rådighedsbeløb jeg ikke har styr på, hvordan gør du.

    #190800
    testForfatter

    thsv forslag er et godt et

    #190802
    AnonymForfatter

    Jesus…….

    #190804
    BangeeForfatter

    Ellers skal du prøve det her

    http://www.spiir.dk/

    Har ikke selv prøvet det, men hørt det skulle være smart hvis man ikke selv har overblikket.

    #190808
    testForfatter

    Ja? Hvad kan jeg gøre for dig grafit?

    #190810
    AnonymForfatter

    Du tager din indtægt og fratrækker alle de faste udgifter. Det beløb du har tilbage er dit rådighedsbeløb. Dette beløb kan du eventuelt overføre til en konto du ikke kan trække over på som så er din indkøbskonto. Er du bange for at du ikke kan overskue at pengene skal strække en hel måned og at du måske bruger det hele i den første uge så kan du eventuelt overveje den gode gammeldags metode med 4 kuverter, hvor månedens rådighedsbeløb så fordeles i. Hver gang en ny uge starter laver du så et plan for hvad du vil spise i den kommende uge og hvad der eventuelt skal købes af shampoo, toiletpapir etc. Når du har en indkøbsliste så tager du den pågældende uges kuvert med dig og tager ud af handle ind til hele ugen.

    Er det penge til overs så gem dem væk, måske på en opsparingskonto således, at du har til uforudsete udgifter eller lidt forkælelse til dig selv i ny og næ.

    #190818
    AnonymForfatter

    Til Test,

    Hold da kæft, jeg var ved at falde ned af stolen af grin… Jeg bliver nødt til at konsultere dig næste gang, jeg står i et moralsk dilemma..

    Til 1968,
    Jeg gjorde det samme som Aalborg anbefaler, da jeg var en fattig ung kvinde på SU og rengøringsjob, og det virkede!!! Det med kuverterne er rigtig godt, og så bliver man så glad, når der er noget til overs.

    Til Aalborg,
    Hvor er det positivt at du tog dig tiden til at svare så grundigt og konstruktivt.

    #190830
    HalliHalloForfatter

    1968: Det er lidt flovt at spørge om hvordan man lægger et budget, det lærte jeg allerede i grundskolen.

    Der findes i øvrigt fine skemaer til formålet i en hvilken som helst bank, og de er vist gratis endnu, i hvert fald i Danske Bank, hvor de ligger fremme til fri afhentning.

    Jeg håber du får styr på økonomien, så den ikke løber løbsk og du havner i RKI.

    #190850
    AnonymForfatter

    Tak for de pæne ord. Ligesom dig har jeg også selv brugt den metode da jeg lige var flyttet hjemmefra og efter et års tid måtte erkende, at jeg altså ikke var verdensmester i at få pengene til at slå til. I stedet for havde jeg været god til at overtale min bank til at yde mig op til flere lån i starten fordi jeg lige skulle have det ene og det andet. Jeg var i forvejen alt for tit flad halvejs inde i måneden og pludeslig skulle der også afdrages på lånet.

    Til HalliHallo: Det er absolut ikke flovt ikke at have helt styr på økonomien og hvad man bruger sine penge på. Det er derimod flovt ikke at søge hjælp og forsøge at gøre noget ved det før det løber helt af sporet. Ved at spørge om gode råd her har trådstarter taget første skridt til at sikre sig, at det ikke bliver nødvendigt at stille op på landsdækkende TV med en kæmpe gæld han ikke kan afdrage på.

    Og nej, det er ikke en selvfølge at en 18 årig der lige er flyttet hjemmefra og for første gang står med egne indtægter og udgifter, der skal administreres, kender alt til det. Der er faktisk rigtig mange af dem, der er totalt på bar bund og knap nok ved hvad ordet trækprocent dækker over. De syntes måske, at det er flovt at indrømme overfor forældrene, at de altså ikke var så klar til voksenlivet som de troede – og derfor er det nemmere at bede om hjælp på et annonymt forum som det her.

    #190852
    testForfatter

    Fra 1968 og lige flyttet hjemme fra?
    Men bortset fra har i ret 🙂

    #190864
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke hvor gammel vedkommende er eller hvilken situation han er i. 1968 kan jo være meget andet end blot et fødselsår. Måske er vedkommende lige blevet skilt og vant til at det var partneren, der stod for det økonomiske? Måske var vedkommende lige oplevet en indtægtsnedgang og derfor nødt til at tænke mere over, hvad pengene bruges til?

    Vi ved ikke hvad årsagen er – og det er sådan set heller ikke vigtigt. Vi der forsøger at hjælpe andre her på dette forum bruger som ofte bare os selv og vores egen erfaring som eksempler – derfra det med lige at være flyttet hjemmefra. Det er nu 18 år siden jeg flyttede, men det var dengang jeg stod i en situation som kunne matche med trådstarters spørgsmål, derfor det eksempel 🙂

    #190866
    testForfatter

    Ja ja det var kun en lille vits. 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.