kapitalpension arbejdsgiveradministreret – hvad så i 2013?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93333
    AnonymForfatter

    lige nu får jeg indbetalt op til maks på min kapitalpension, herefter indbetales resten af året på ratepension.

    Betyder reformen at der heller ikke kan indbetales via arbejdsgiver? og som jeg husker det, bliver jeg vist beskattet af indbetalinger på kapitalpension på min årsopgørelse, det må vel bortfalde for 2013?

    med hensyn til at forskudbeskatte kan det da ikke være en fordel; ganske enkelt fordi man jo mister forrentning-/fremtidigt afkast af beskatnings-/afgiftsbeløbet.

    venligst
    Jan Milo

    #190464
    AnonymForfatter

    Som jeg har forstået ordningen, vil der fra næste år ikke være fradragsret for indbetalinger til kapitalpension. Afkast beskattes fortsat med godt 15%, men der betales ikke afgift ved udbetaling.

    Jeg vil antage, at man fortsat kan indbetale til kapitalpension via arbejdsgiver. Beløbet, der indbetales, trækkes blot efter betaling af skat, hvilket reguleres via forskudsopgørelsen med et lavere månedligt skattefradrag.

    At det godt kan betale sig at forudbetale afgiften med 37,5% nu i stedet for 40% ved pensionering kan ses af følgende regneeksempel:

    Kapitalpensionsdepot pr. 31/12-12: 1.000.000 kr.
    Pensionering 31/12-13, afkast efter pal skat i 2013: 5%.

    Ingen forudbetaling af skat:
    Indestående pr. 31/12-13: 1.050.000 kr. Udbetaling efter 40% afgift: 630.000 kr.

    Forudbetaling af afgift:
    Indestående pr. 1/1-13 efter 37,5% afgift: 625.000 kr. Til udbetaling 31/12-13:656.250kr.

    Gevinst ved forudbetalt afgift: 26.250 kr.

    Ulempen ved at forudbetale afgiften er, at man mister muligheden for at omlægge kapitalpensionen til rateudbetaling eller livrente, hvor skatteprocenter for de fleste vil være lavere end 40%.

    #190480
    AnonymForfatter

    Ældre kapitalpensioner indeholder et beløb – der er friholdt for realrenteafgift – og denne saldo går vel tabt under omlægning til den nye alderspension(kapitalpension.
    I mit tilfælde kan det ikke svare sig – at betale 37,3% næste år.

    Hvad med saldoen – der beskattes med 25% – ???

    #190736
    HalliHalloForfatter

    Det skal du da undersøge, for det er da rigtigt at pensionsopsparing foretaget før 1.1.1983 er friholdt for PAL- skat.

    Så Svend, der er flere ting du skal have undersøgt inden du tager beslutningen, men der er da et par måneder at løbe på endnu.

    #190774
    AnonymForfatter

    Læs Finansnyt hos Finanshuset i Fredensborg – du skal tilmelde dig deres nyhedsbrev og se i gamle breve for et par uger siden.
    God fornøjelse.

    #190780
    HalliHalloForfatter

    Mon ikke at ens bank også ved lidt om det.

    Jeg kontakter ikke min bank før engang i januar, så har de nok fået erhvervet lidt mere erfaring, og det haster jo ikke, da man har hele 2013 til at få oprettet sig en aldersopsparing.

    For der er vel ikke nogen fordel ved at få det gjort allerede den 1.JAN fremfor sidst på året???

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.