muligt at undgå dyrt banklån med ekstra realkreditlån i forældres hus?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93329
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi står og er ved at købe hus og skal til at finde ud af hvordan det bedst kan finansieres. Vi har overvejet at undgå det dyre banklån (fået tilbud på 7% lån hos vores bank) ved istedet at optage et ekstra realkreditlån (på de 20%)(udover det 80% lån vi optager i det hus vi køber) i mine forældres hus (fuldt betalt og ca. vurderet til 3 mill)hvor de så underskriver på at stille deres hus som sikkerhed men hvor vi optager lånet (betaler alle rater og renter og får fradraget). Ved I om dette kan lade sig gøre og er tilladt???

    Det skal lige siges at vi har råd til banklånet men dette er blot for at undgå de enormt høje renter…

    På forhånd tusind tak for jeres hjælp!

    Mvh den kommende husejer:)

    #190376
    thsvForfatter

    Lad være, medmindre at jeres forældre vil give jer lånet som en rentefri gave (arveforskud).
    Tag istedet afdragsfrit RK-lån og afdrag banklånet over 6-8 år, så er renteudgiften ikke så voldsom høj.
    Dette kræver at I ikke er kunde hos Ny-/Totalkredit, der med deres tåbelige 2-lagsbelåning gør det svært for nye husejere.

    #190378
    AnonymForfatter

    Tusind tak for dit input! Hvorfor vil du fraråde dette? og er det overhovedet muligt/lovligt (ikke at du fraråder det men at få en sådan løsning…)?

    Vi overvejer lige præcis Totalkredit (da de samarbejder med vores bank) – hvad er det ved 2-lagsbelåningen der gør det svært for nye husejere (er ret “grøn" indenfor dette da det er første gang jeg optager lån….så du må undskylde hvis det er et “dumt" spørgsmål…)

    #190380
    BangeeForfatter

    Så vidt jeg merer er dette netop indført for IKKE at hæve bidragssatserne i samme voldsomme omfang som RD f.eks har gjort.

    Og personligt synes jeg da som sådan at der kan være noget fornuft i at der er et tvunget afdrag på 20 af lånet. Det kan jo faktisk værer billigere end RDo øget bidragssats tænker jeg

    #190382
    AnonymForfatter

    Nej det er ikke tilladt skattemæssigt at overføre beløb (rentefradrag) til andre, som du beskriver fremgangsmåden.

    #190384
    thsvForfatter

    Ikke hvis du også skal have banklån til 7% i rente!

    Så er det en fordel at afdrage på den rentetunge gæld først.
    Forskellen kan let udgøre 50.000 kr for et RK-lån på en million og boliglån på 200.000 kr.

    Det bliver et meget tungt boligkøb, hvis det skal finansieres således:
    2,1 mill. 3,5% afdragsfrit
    700K 2% 10 år
    700K 7% 10 år

    I forhold til:
    2,8 mill. 3,5% afdragsfrit (merbidrag 0,2% hos Nordea)
    700K boligkøbsprioritet til 6,7%

    Så er merbidraget altså godt givet ud, så man ikke sidder for tungt i det de første år, hvor indkomsten typisk er beskeden.

    #190386
    MichaelForfatter

    Ja, det er fuldt lovligt, men det er en rigtig dårlig idé at blande familieforhold og økonomi for nogle få procentpoint i gevinst. Dine forældre kommer reelt til at hæfte for dine evt. økonomiske problemer og det er aldrig særlig heldigt. Hvis huset falder i værdi og I er nødt til at sælge af én eller anden grund så vil I ikke være i stand til at betale gælden tilbage på én gang, men skal fortsætte med at afdrage. Hvis du så ovenikøbet er gået fra din kone/mand så vil dine forældre få overordentligt svært ved at hente pengene hjem hos vedkommende.

    Så familie for sig og penge for sig – altid.

    #190388
    thsvForfatter

    Der skal manuelt opgives oplysninger til skat om jeres rentebetaling til private, og der skal jo også tinglyses noget sikkerhed, så forældrene kan væres sikker på, at pengene bliver betalt.
    Der er mange historier om familier, der er blevet uvenner over pengespørgsmål.

    Jeg ville få et lånetilbud fra Nordea istedet for, da de forekommer mig at være billigere for jer.

    #190390
    MichaelForfatter

    Korrekt, men hvis trådstarter betaler præcis samme rentesats til forældrene så kan disse fuldt lovligt trækkes fra.

    Men jeg fraråder stadig hele øvelsen.

    #190392
    thsvForfatter

    Til carlsjul:

    Jo, du kan da nemt oprette et dokument, der viser, at det er aftalt at der betales rente og afdrag til forældrene.
    Forældrene skal så beskattes af renteindkomsten og TS får skattefradraget.
    Der bør ligeledes tinglyses et pant til forældrene, da penge og kærlighed gennem tiderne har ødelagt mange familiebånd.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.