spørgsmål ang Efterløn

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93325
    AnonymForfatter

    Jeg bliver snart 30 og skal derfor tage stilling til Efterlønordningen. Jeg betaler nok ind til DIP (mit pensions selskab) til at jeg kan trække mig tilbage som 62 årig hvis jeg ønsker det. Lige nu har jeg ingen planer om at gå af arbejdsmarkedet før jeg bliver 67 år.
    Derfor har jeg 2 spørgsmål.
    1: Er det en god ide at indbetaler til Efterlønordningen hvis jeg ikke regner med at bruge den?
    2: Hvis min plan ændre sig, og jeg vælger at gå tidligere på pension, kan jeg så både få penge fra DIP og Efterlønordningen?

    #190202
    PrasmusForfatter

    For at kunne gå på efterløn, skal du have haft arbejdet 52 uger indenfor de sidste 3 år før efterlønen. Desuden skal du være i arbejde eller stadig have dagpenge ret på det tidspunkt du går på efterløn.

    Det var delvis svar på dit spørgsmål 2.
    Husk dog på, at det er som reglerne er nu, den kan blive ændret, det er sket før.

    #190218
    thsvForfatter

    Jeg ville ikke tilmelde mig efterlønsordningen, da det kun er 3 år du maksimalt kan få efterlån i, og formentligt først fra det fyldte 66. eller 67. år. da pensionsalderen hæves. Jeg lavede en beregning og den viste, at man ville få mere udaf pengene ved selv at spare op, f.eks. via højere afdrag på dyr gæld.
    Husk osse, at efterlønnen formindskes, hvis du har en stor pensionsformue.

    #190220
    AnonymForfatter

    Du har ret ang. reglerne kan ændres så det er en ubekendt som ingen af os kender til. Sidste gang jeg chekede var min pensionsalder for folkepensionen 67 år, eg min efterlånsalder er 64-66 (begge år inklusiv). Hvis jeg bliver i nærende job vil jeg have en relativ stor pensionsopsparing da jeg for 17.1% af min løn indbetalt til DIP (ca 5.000 år måned). Derudover har jeg ca 6-7.000 kr pr måned opsparing i frie midler. Det er ud af disse penge som jeg skal finde Efterlønbidraget. Og jeg er stort set gældfri (har mindre SU gæld til 1%)

    #190230
    thsvForfatter

    I følge det jeg ved, er din pensionsalder pt. 69 år og efterlønsalder 66 år.
    Og pensionsalderen kan let blive hævet, hvis middellevetiden forøges yderligere.
    Husk også at de store årgange fra 60,’erne vil skulle på pension og efterlån fra ca. 2025 og de næste 10 år. Og de årgange, der kommer til arbejdsmarkedet er noget mindre, så arbejdsstyrken vil falde yderligere.

    #190242
    AnonymForfatter

    Ifølge borger.dk er den stadig 67 med en note om at den måske vil blive justeret. Har du en kilde på de 69 år?

    #190254
    AnonymForfatter

    Det er den nye tilbagetrækningsreform som du skal søge efter.

    http://pbu.dk/Nyheder/Sider/FaktaDennyetilbagetrækningsreform.aspx

    #190260
    AnonymForfatter

    tak slagger. Det er lidt komisk at de officielle kilder ikke er opdateret mens pædagogernes pensionskasse er. Den pensions alder som de nævner er for folkepension?

    #190278
    AnonymForfatter

    Hatten af for en 30-årig, som er bevist omkr. pension.

    Personligt har jeg aldrig meldt mig til efterlønsordningen, da jeg ikke troede på at den blev et relevant tilbud for mig – der også har en god pensionsordning.
    Det viste sig, at jeg fik ret – med de nuværende modregninger i pensionsformuen, er fordelen ved efterløn minimal. Men det afhænger naturligvis af din forventede livsopsparing – både som obligatorisk firmapension, privat pension og som frie midler.

    Bemærk, at du ikke kan planlægge din livssituation 30-40 år ud i fremtiden. Helbred kan ændre sig pludseligt, så det er en god idé at sire sig, at der er nok på kistebunden – både via firmapension, privat pension og via frie midler – samt forsikring.

    Der er nogle der har forsket i livsindhold kontra forventet døddag: godt nok stiger levealderen markant, men antallet af “gode" år kontra dårlige" år i alderdommen har ikke ændret sig tilsvarende og det må betyde, at med en stigende folkepensionsalder bliver antallet af gode pensionsår mindre – hvis man ikke selv sørger at være frit stillet.

    Så til dine spørgsmål:
    1: Jeg personligt tror ikke på at efterlønsordningen eksisterer om 30 år – om det så muligvis kan være en god investering at indbetale indtil ordningen evt. ophæves, afhænger meget af, hvordan den ophæves.
    2: Med det nuværende regelsæt mener jeg det er muligt at få udbt. fra flere ordninger.
    Men der sker en vis modregning i pensionsformuen uanset om pensionen er under udbetaling eller ej.

    #190286
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne takker jer for jeres svar.

    Min beslutning:
    Eftersom man kun skal betale ind til efterlønsordningen i 30 år fra 30 år til 65 år så er der 5 år hvor man kan sætte indbetalingen på pause. Jeg vælger at sætte min indbetaling på pause fra 30 til 35. Om 5 år har jeg forhåbelig bedre overblik over fremtiden (da jeg er kommet 5 år tættere på. De penge som jeg så ikke betaler ind vil jeg så plasere i frie midler.

    JaXa:
    Ang. gode og dårlige år i ens alderdom har du et link til en undersøgelse? Når jeg ser rundt i min famillie så har de haft “gode" op til ca 90 år hvorefter de har haft nogle “dårlige" år. De dårlige år vare fra 2 til 10 år. Men om disse omstændigheder også gælder for resten af verden og fremtiden ved jeg ikke.

    Fremtid og aldring:
    Ray Kurzweil (som har forsøgt at forudsige fremtiden de sidste 20 år og har en 90 % trafsikkerhed) mener at vi om 10-15 år kan stoppe de fleste dødårsager pga vi bliver så gode til bioteknik at vi kan omprogrammere vores egen krop samt at vi til den tid også for hjælp at nanobots.
    Aubrey de Grey, som er Chief Science Officer på Sens foundation, mener at vi har gode muligheder for at stoppe aldring inden for 25 år. Og aldring og følgvirkningerne deraf dræber ca 90 % af folk i den vestlige verden.
    Jeg ved ikke om det er rigtigt. Men jeg planlægger efter det (eg hele min pensionsopsparing gå til en livslang pansion og ikke rate). Just in case

    #190290
    thsvForfatter

    Du kan jo faktisk vente 6 år, da du tidligst kan få efterløn som 66-årig efter de nye regler. jeg tvivler på at det vil kunne betale sig at indbetale til efterlønsordningen med det beskedne fradrag, der gives for indbetalingerne og den modregning af evt. pensionsopsparing, der er lagt op til.
    Husk at du maksimalt kan få efterløn i 3 år…

    #190320
    HalliHalloForfatter

    Jo, jeg vil også anbefale dig en livslang pension (livrente), når du oplyser, at alle i din familie bliver omkring 100 år. Der er jo i øvrigt stort set heller ikke andre muligheder i dag udover en ratepension på 50.000 kr. samt en ikke fradragsberettiget alderspension på 27.600 kr. fra næste år.

    Når du er medlem af dip, så burde du måske lige kontakte dem også, da de jo ligesom kender dine pensionsforhold til bunds og i sagens natur vil kunne rådgive dig langt bedre end nogen kan herinde.

    #190396
    AnonymForfatter

    Husk at du altid kan omlægge ratepension til livrente ved pensionstidspunktet. Det kan derfor aldrig betale sig at indbetale til livrente, hvis der er plads indenfor ratepensionsgrænsen.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.