Forstædernes Bank – Skjulte gebyrer

  • This topic has 3 stemmer and 3 svar.
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Anonym
    Forfatter
    Indlæg
  • #86771
    Anonym

    Tjoo… Syntes lige i skulle have denne her med…

    Jeg har i lang tid været studiekunde hos Forstæderne og faktisk været rimelig godt tilfreds, da de egentlig har nogle gode tilbud til studiekunder på videregående uddannelser – og de har nu været ret venlige når jeg har haft brug for dem. Men i sidste uge faldt min forestilling om min perfekte bank så sammen..

    Tilfældigvis surfede jeg lidt rundt på nettet, og i den forbindelse så jeg lige min netbank an også… Tidligere havde jeg studset lidt over at der blev trukket et overførsels gebyr på 4,- hver måned, men havde ladet det ligge, da jeg troede det nok var regninger og lidt af hvert jeg nok havde lavet… Men nej… Ved nærmere gennemsyn var historien en anden…

    Jeg havde i starten af 2002 oprettet en fast overførsel i Forstædernes Bank på en betaling jeg havde hver måned. Denne blev dengang oplyst til at være gratis, som jeg nu også altid havde gået udfra. Ved gennemsyn af netbanken kunne jeg se at fra 3. kvartal 2003 havde banken trukket et gebyr på 4,- hver måned, og det viste sig så at være for anførte overførsel. Det var nu lidt for groft -ikke pengene, men princippet i det – overførslen havde været helt gratis i halvandet år, men nu fandt banken ud af at de lige pludslig gerne ville tjene nogle penge på den. Groft groft – og den eneste oplysning jeg nok har fået, har været elektroniske breve, som jeg nok har svaret læst uden at læse dem for at komme videre i systemet.

    Men gid historien sluttede her… Men nej – det viste sig, at at overførslen kunne gøers gratis igen, men det krævede at jeg istedet for oprettede overførslen via min netbank! Dette gjorde jeg så, og ringede og fik dem til at slette den tidligere overførsel – hvilket blev gjort – og præcis den samme overførsel er nu blevet gratis igen! Sikke en historie… Men tjaa… i det mindste var bankmedarbejderen et venlig menneske og jeg fik en høflig betjening…

    Men pas på de skjulte gebyrer – de kommer når sm helst og hvor som helst!

    #103360
    Anonym

    Det kan vel ikke kaldes et skjult gebyr, bare fordi du ignorerer dine breve? Hvis du får et almindeligt papirbrev fra dit forsikrings-selskab, smider du det så bare ud uden at åbne det?? Isåfald kan du jo heller ikke brokke dig over manglende information om præmiestigninger eller lignende.

    #103392
    Anonym

    Reelt har du jo ret – men havde du læst min mail ordentligt havde du vel egentlig mere set hovedårsagen til mit “brokkeri”.

    Og jeg tror nu heller ikke at FB på noget tidspunkt har sendt mig et brev, hvor de fortæller, at nu er gebyret steget for min overførsel med så meget med virkning fra den dato. Det bliver lidt skjult af at jeg måske skal finde taksthævningen på en enkelt halv linie et eller andet sted imellem talrige oplysninger (og som sagt, kan jeg jo ikke engang huske nogensinde at have set den specifikke mail). Men når det så er sagt, har du jo delvist ret, jeg kan bare lære det, og sørge for at genemlæse samtlige breve fra banken, og udfra generelle retningslinier sørge for at finde ud af betydningen for mit vedkommende. Så at gebyret ikke kan kaldes helt skjult, må jeg jo give dig delvis ret i (men kun delvis)!

    Derefter.. som anført i min indledende mail.. er hovedårsagen til mit “brokkeri” den (lidt høje?) gebyr stigning på en automatisk og i halvandet år gratis konto overførsel fra en konto til en anden. Og derefter at erfare at samme overførsel ville være gratis såfremt jeg bare gik ind på nettet og slettede den gamle, og lavede præcis den samme overførsel på nettet! Jeg synes nu det var lidt groft at man lige pludselig fandt ud af at man ville tjene penge på en fast kontooverførsel, hvor iøvrig gebyret således udgør omkring 5 %!!! Hver måned for kun en enkelt automatisk overførsel, som jeg i årevis ikke har tænkt nærmere over.

    Men det er en generel tendens for banker at tjene penge på gebyrer, hvilket ikke er andet end faktum (!), og det gav den venlige bank medarbejder mig også ret i! Så netop pga medarbejdere som disse, og iøvrigt en bank, som jeg egentlig er okay tilfreds med, kan jeg faktisk godt sige at banken er en af de bedre.

    #103394
    Michael

    Jeg forstår dig såmænd godt… Bankerne (især de “store”) har efterhånden strammet gebyrskruen godt og grundigt, så det er jo bare en ekstra grund til at overveje bankskifte. Jeg har valgt en ren netbank, da det er det billigste lige nu – fysiske filialer kan jeg alligevel sagtens undvære.

    Tag nu noget som et billån f.eks. – her reklamerer bankerne ofte med lave renter, typisk omkring 4-5% ved udbetaling på 20%, men de fortæller ikke, at der skal betales 6-7000 kr. i stiftelses-omkostninger?! Nogle af omkostninger er tinglysning osv, men bankerne tager sig MEGET godt betalt for at lave et par lånedokumenter. Gebyrer er jo iøvrigt ikke fradragsberettigede, så det bliver en dyr omgang at købe bil for lånte penge.

    Jeg tror generelt, at folk skal vænne sig til at opfatte banken som en butik ligesom Føtex, Netto og Brugsen: Man skal shoppe rundt efter de bedste tilbud. Der er ingen grund til at blive i banken, fordi “her har jeg jo altid været” eller “jeg har altid fået lån når jeg har bedt om det” (!!??) – Jo tak, men det tjener de jo også stygt på….

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.