Hjælp! F1 vs. F3

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93305
    AnonymForfatter

    Vi har et F1 lån med afdrag som vi har været meget glad for de sidste 4 år. Vi har også en friværdikonto som vi har brugt til en tilbygning og renovering af huset, nyt køkken, nye gulve og 2 nye badeværelser. Konton er bevilget til 500,000 og vi har brugt 400,000. Da vi er færdige med vores byggerod, vil vi gerne starte på at afdrage på friværdikontoen dvs. at ændre F1 til afdragsfrit. I mellemtiden har Nykredit øget bidragssats og nu også kursskæring til 0,1 fra 0,05. Dvs. at F1 vil blive ramt hvert år. En F3 vil give næste samme rente som jeg har nu (1,12%). Vi har skiftet fra fast forrentet for 4 år siden og jeg vil ikke tilbage da jeg synes vi afdrag for lidt og langsomt og jeg savner ikke alt det rod med at konverter op og ned. Så vi har været glad for F1 men nu er jeg kommet i tvivl. Vi har ingen salgsplaner. Vi har også en billån der kan afvikles hurtigere, så alt peger på afdragsfriheden så vi kan komme af med bankgælden, men skal det være en F1 eller F3? Restgæld for F1 1,6M.

    #189580
    roliganForfatter

    I har ingen salgsplaner. Har du overvejet F5 lån som p.t. har en rente på ca. 1,3%. Som anført i tidligere indlæg her på siden kan den blive dyrt hvis man indfrier før der er gået de 5 år til næste refinansiering.

    #189582
    roliganForfatter

    I har ingen salgsplaner. Har du overvejet F5 lån som p.t. har en rente på ca. 1,3%. Som anført i tidligere indlæg her på siden kan den blive dyrt hvis man indfrier før der er gået de 5 år til næste refinansiering.

    #189586
    AnonymForfatter

    F3- og F5-lånene egentlig bringer mere usikkerhed ind i en boligejeres hverdag

    http://www.business.dk/bolig/nu-skal-flekslaanere-op-paa-taeerne

    Hold dig væk fra den type lån!

    Hvis nu Realkreditten sætter endnu mere fart i gebyrene så har du låst
    dig selv (kaldes indlåsning) i muligheden for at skifte til et andet institut fordi du typisk skal realisere et stort kurstab.

    Der er feks. masser af penge og spare i bidragssats og kursskæring ved at skifte RealKreditDanmark ud med et andet RK.

    Realkredittens markedsføring er yderst tvivlsom for tiden så det gælder om at holde tungen lige i munden og ikke lade sig aflede deres tilbud.

    spørg evt en uvildig rådgiver

    #189588
    testForfatter

    Der er risko ved alletyper lån og det er dybt problematisk at ingen lån tilsyneladende er fastforentede mere.

    Men hvis man skal være nervøs for det hele kommer man aldrig videre. Jeg ville også overveje f3 eller f5 hvis jeg var jer.

    #189594
    AnonymForfatter

    Set fra samfundets perspektiv bør langt størsteparten af lånemassen ligge i fastforrentede lån eller F5-flekslån.

    Men set fra et mikroøkonomisk perspektiv, kan det være meget fornuftigt at vælge et F1 lån frem for et F5 lån. Problemet med F5-flekslånet er, at man hurtigt kan få et ikke fradragsberettiget kurstab på 150.000 kr. på et lån til 2 mio. kr., hvis renten falder. Kurstabet kan hurtigt blive en realitet, hvis man pludselig skal realisere huset eller lejligheden midt mellem to refinansieringstidspunkter.

    Risikoen for et stort kurstab på F5’eren må dog siges at være relativt lav i øjeblikket. Jeg ved godt det er sagt før, men renten kan vel for pokker ikke blive meget lavere!

    Rentespændet mellem den korte og lange rente er meget stor i øjeblikket. Det gør det relativt dyrt at vælge den faste rente her og nu. Til gengæld kan der ligge en stor kursgevinst på sigt, hvis renten stiger. Problemet er bare om renten stiger hurtigt nok? Hvis der går 10 år med fortsat lavvækst og lave renter, så udebliver kursgevinsten og man tager stort på den højere ydelse.

    Der er ingen lette svar på hvad du skal gøre, men personligt ville jeg gamble på, at den lave rente ikke varer ved. Jeg ville tage et fastforrentet 30-årigt lån, betale den høje rente her og nu og håbe på en kursgevinst om 2,3,4 måske 5 år.

    #189596
    AnonymForfatter

    Ja fastforrentet lån er godt samfundsøkonomisk men i disse tider er du overladt af
    samfundet til dig selv bla. den massive regning borgerne i dette land skal samle op
    efter bankernes krak – plyndring vha. statslegaliseret humbug

    Så samfundssind er vist så som så

    Citat: Mogens Larsen
    USA har vedtaget QE3 hvilke berøre hele verden. Så fast forrentet lån, er i min verden totalt no go! DEN STIGER IKKE BETYDELIGT! – Der er tale om at nationalbanken måske vil lave en stigning på 0.1% for at styrke den danske krone… hvilket jo er ingenting i forhold til 3.5% som fast forrentet..

    ——-

    Og ja ECB har også gang i seddelpressen! så fuld pris de næste 10 år GP på et fastforrentet hmmm…

    Gælden i sydeuropa har også lange udsigter så … lidt en smagssag hvad man tror på.

    #189604
    AnonymForfatter

    Vi har ikke overvejet en F5, da jeg synes at det er for lang tid at binde sig og pga. risiko for kurstab. Tak for jeres svar! Det er lidt svært at beslutte men det skal nok gå godt 🙂

    For administratoren af denne side: jeg tror at I har problemer med at sende email bekræftelser jeg har ikke modtaget nogle!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.