Omlægning af lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • meolmeForfatter
    Indlæg
  • #93301
    meolmeForfatter

    Hej

    Forhistorie:
    Boligkøb for 3 år siden, hvor der blev lånt i alt 2 mio. Fordelt på hhv. 1,6 mio. i realkredit og så 400.000,- i alm. bank boliglån.

    Vi har i denne periode kørt med afdragsfri på realkreditlånet, for at betale bankgælden af.
    På de 3 år er bankgælden reduceret til ca. 250.000,-
    I løbet af de sidste 12 måneder har vi oplevet rentestigninger 4 gange på boliglånet, til trods for at vi ikke har misset et eneste afdrag på gælden. Jeg har spugt banken om de mener at vi har øget vores risikoprofil eller lign. men meldingen har været at det er pga. finanskrisen etc.

    Renten på boliglånet er efter den seneste stigning på 7,75%.

    Vores bankmand kunne ikke tilbyde os lavere rente, men i stedet foreslog han at vi fik huset vurderet. Dette er så sket, og nu har vi fået et tilbud om låneomlægning fra ham.
    Han tilbyder at vi kan få et boligprioritetslån på 100.000,- hvor vi betaler 4,5% i rente, mens det “gamle" boliglån så bliver reduceret med en lignende værdi, så det kommer til at blive ca. 150.000,-

    Vi har en lille opsparing på ca. 25.000,- som vil kunne “sættes ind" på boligprioritetslånet, således at denne modregnes, så der vil skulle betales 4,5% i renten af de (100.000,- minus 25.000,- =) 75.000,- Håber den beregning gav mening.

    Umiddelbart lyder det jo som et godt tilbud, men jeg har svært ved at gennemskue om det rent faktisk er det? Altså han har sagt at han vil lave denne låne omlægning uden ekstra udgift for os (dette ville i følge ham have beløbet sig til 3.000,-).

    En bekendt har så gjort mig opmærksom på at der er ændrede forhold i forbindelse med oprettelsen af dette boligprioritetslån, noget med at det er inden for de 80% af boligens værdi, men jeg har svært ved at gennemskue hvad de ændrede forhold består i? Han nævnte noget om SDO lån?
    Jeg er lidt på dybt vand her, så håber nogen kan hjælpe lidt på min forståelse.

    På forhånd tak.

    #189518
    grgForfatter

    Boligprioriten er ganske rigtigt inden for de 80% af boligens værdi, men det ser jeg ikke noget problem ved.

    Manøvren vil være tjent på ca. 1 år*, så der virker som en fornuftig løsnig. I tillæg vil I fremadrettet (når lånet er indfriet) have mulighed for at trække på boligprioriteten, eksempelvis ved køb af ny bil eller lignende hvilket bestemt også har en værdi.

    Eneste lille bemærkning jeg har er at boligprioritetsrenten ligger i den højere ende prisskalen for sådanne – hvilket bank er der tale om?

    * Rente boliglån 7,75% af kr. 100.000 = 7.750
    Rente boligprioritet 4,5% af kr. 78.000 = 3.510
    Rentebesparelse f. skat = 4.240
    Rentebesparelse e.skat (32%) = 2.883
    => tilbagebetalingstid = 12,5 mdr.

    #189520
    testForfatter

    Hvorlang tid vil det tá dig at betale stiftelses omkostningerne med rente forskellen?

    #189524
    thsvForfatter

    Det lyder som et rigtigt godt tilbud, og I bør afdrage så meget som muligt på banklånet og nærmest maksimere boligprioriteten.
    Altså ekstraordinært afdrage 115.000 kr på boliglånet.

    Du skal ikke bekymre dig om, at det evt. er et SDO-lån, når saldoen er så lille betyder en renteændring jo ikke det store.

    Hvis der ikke er forbundet gebyrer med det ekstra lån, så er tilbagetalingstiden jo 0 måneder, og ikke de 12,5 måneder som grg beregner.

    #189526
    grgForfatter

    Enig, det gik vist lidt for hurtigt med at læse teksten, hvis det er helt uden gebyrer så er det bare at slå til.

    #189770
    meolmeForfatter

    Som skrevet, det ville ikke koste os noget, og det er Sydbank.

    grg, hvad mener du renten burde ligge på?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.