Boligkøb – Førstegangskøber

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93300
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Boligpris: 2.500.000 DKK
    Bygge år: 2008
    Egen udbetaling: 400.000 DKK

    Alder: 31
    Årsindkomst 750.000 DKK
    Ingen gæld
    Bil værdi ca. 230.00 DKK – ingen gæld

    Banken har sagt OK for evt. køb

    Studere ved siden af arbejde. Så en lønstigning om ca. 3 år er ikke urealistisk, men bør måske ikke medregnes.

    Har kæreste der er studerende i 1.5 år endnu. Vil i første omgang ikke inddrage hende på boligkøbet, førhen hendes fremtid er “sikret" i form af fast arbejde.
    Ingen børn

    Jeg forventer at skulle bruge lidt penge på møbler osv.

    Et fastforrentet kreditlån er selvfølgelige den sikre løsning.
    Men med den lave rente på et F1 er det også tiltalende.
    Bør jeg måske tage et afdragsfrit da jeg skal bruge lidt penge på at møblerer huset? Ikke meget, men lidt

    Jeg vil gerne bede om jeres mening til evt. finansering af mit måske fremtidig boligkøb.

    På forhånd tak.

    #189488
    thsvForfatter

    Mit bud udfra det du skriver vil være:
    3½% afdragsfrit RK-lån
    i kombination med Nordeas boligkøbsprioritet, som er det klart billigste boliglån, da det fungerer ligesom en kassekredit og har en af de laveste rentesatser på markedet.
    Et afdragsfrit F1-lån må jeg fraråde, da ydelsen på dette hurtigt kan stige til det 3-dobbelte, hvis renten stiger, det var i 2009 vi så en rente over 5% ved refinansieringen.
    Dette kan hurtigt ske igen.

    Du kan evt. få mine beregninger for fordelen ved afdragsfrit RK-lån ved at kontakte mig på BoligDebatten.

    #189540
    AnonymForfatter

    @thsv

    Tak for besvarelsen.
    3.5% afdragsfrit RK-lån lyder fornuftigt.

    Hvad vil du mene jeg kan få af rente på et lån på 250.000 i Nordea, til den sidste del af finanseringen og køb af møbler? Jeg ser gerne jeg får det lån lukket hurtigst mulig, 5 år maks

    Du må meget gerne sende dine beregninger for det opstillet på bte1981 a gmail.com

    Tak

    #189544
    testForfatter

    B.T. jeg synes helt bestemt at du skal undersøge markedet selv også istedet for blint at følge et råd som man faktisk ikke kender bevægrunden for.

    #189546
    AnonymForfatter

    @test

    Jeg er bestemt også godt igang.
    Kan fortælle jeg har en aftale med BRF og A.L i løbet af ugen, foruden min nuværende bank 🙂

    Tak for rådet 🙂

    #189548
    testForfatter

    bare som eksemple hævdes det ofte at nordea er klart billigere ind danske bank, men det kan jeg ikke finde belæg for:

    Boligprioritet Nordea 3,9 til 6,9
    http://www.nordea.dk/Privat/L%c3%a5n/Bolig/Nordea%2bPrioritet/1137032.html?vanity=www.nordea.dk79812

    Danske bank 2,95-4,9
    http://www.danskebank.dk/PDF/Priseksempler/Priseksempel-Prioritet-Plus.pdf

    Så det bedste råd er køre raden rundt og se hvad der passer dig bedst.

    #189552
    thsvForfatter

    Det er renten på delen over 80%, jeg henviser til!

    Ikke nok med at du er ordblind, du kan heller ikke læse.

    http://www.nordea.dk/Privat/L%c3%a5n/Bolig/Nordea+Prioritet+Boligk%c3%b8b/823202.html?WT.svl=mega-menu_lan_product_nordea-prioritet-boligkob

    Jeg må på det kraftigste advare mod DB, som sætter deres rente efter at man har forhandlet en lav rente og er blevet kunde hos dem.

    PS: Jeg har ingen personlig interesse i at BT bliver kunde hos Nordea, tror blot at det er billigste alternativ i praksis.

    #189568
    testForfatter

    Kære thsv i lige måde hvor skriver jeg at det jeg henviser til er financiering over 80%? Prøv nu at læse hvad jeg skriver og ikke hvad du tror jeg skriver.

    Jeg skriver at det er et eksempel på at danske ikke altid er dyre ind nordea. I en anden tråd er der så går nogen der har fået helt samme bud over 80% som dit elskede nordea kan give.

    Eksempel på nordea kunder der bliver hævet i rente findes også så uanset hvad så tro ikke at valg af bank er et valg før livet eller på hvis noget som thsv vil ha dig til at tro på at en specifik bank altid er den bedste.

    Man skulle faktisk tro at du havde personlige interesser i nordea

    #189572
    testForfatter

    men lad os da bare så se på bolig lån under 80% også

    Nordea 6,7-9,7
    http://www.nordea.dk/Privat/L%c3%a5n/Bolig/Nordea+Prioritet+Boligk%c3%b8b/823202.html?WT.svl=mega-menu_lan_product_nordea-prioritet-boligkob

    Danske bank 7-12
    http://www.nordea.dk/Privat/L%c3%a5n/Bolig/Nordea+Prioritet+Boligk%c3%b8b/823202.html?WT.svl=mega-menu_lan_product_nordea-prioritet-boligkob

    så noget objektiv belæg for påstanden om at nordea altid er billigere og signinfikant billigere har jeg vanskeligt ved at se.

    Hvis så pensam eller andre kommer ind fra side med en rente på 5% hvad så er nordea så også stadig det bedste valg?

    Så THSV jeg ved ikke hvad der er så svært at forstå ved at denne enside rosen og henvisnign til Nordea og før fra GP til danske bank er noget pjat.

    Den enkelte lån tager er nød til at undersøge markedet selv og en hetz mod danske bank eller en evig anprising af Nordea er lige meget noget vrøvl

    #189574
    testForfatter

    ps ret lige under til over.,

    #189584
    AnonymForfatter

    Lige som THSV må jeg advare kraftigt modrentestignings- og gebyrbanken, Danske Bank.

    Min oplevelse var, at vi, netop som du her foreslår Test, forhandlede med Danske Bank om renten og opnåede en attraktiv rente. Men det varer bare ikke ved ret længe før rentestigningsbanken med et syndflod af rentestigninger presser kunden opad i intervallet igen.

    Denne intervalglidning er de facto at løbe fra aftalen, og det mestre Danske Bank til perfektion!

    Nordea deriod placerer kunderne fast ind i basis, fordel eller fordel+. Der er ikke mulighed for samme intervalglidning.

    #189590
    testForfatter

    Og min påstand er stadig at danske bank på det punkt hverken er bedre eller dårligere ind andre banker.

    Der findes også eksempler på folk som Nordea har nedgraderet.

    Selv er jeg yderste tilfreds med at dansk bank ind til videre ikke løber fra min aftale med dem og min nære kollega på jobbet er yderst utilfreds med at Nordea løb fra deres aftale.

    Måske bør det nævnes at Thsv så vidt det er oplyst på formet aldrig har været kunde i danske bank og at den rente stigning som gp brokker sig over er ca 2%

    #189592
    AnonymForfatter

    Nej test, et eklatant løftebrud i form af en stigning på næsten 4% i forhold til Nationalbankens udlånsrente!

    I øvrigt var THSV kunde i Danske Bank før han skiftede til Nordea.

    #189602
    Peter Michael SørensenForfatter

    Hej BT

    Det lyder som om du er godt på vej med at undersøge markedet. Som jeg ser det har dig og din kæreste god økonomi både nu og forude, så hvis du får tilbud fra nogle forskellige banker/realkreditinstitutter og kører dem op mod hinanden vil du få gode priser (burde).
    Jeg bruger selv finansnetbanken der bruger Totalkredit / Nykredit og jeg fik et tilbud danske bank ikke kunne matche og valgte dem.
    Hvis jeg var dig ville jeg enten vælge det 3,5 fastforrentede eller at satse med et F1… F3 er selvfølgelig prismæssigt tæt på det samme som F1, men til gengæld er der så 3 år til refinansieringen hvor renten/markedet kan have flyttet sig. Til gengæld er der Som jeg ser det ikke lige umiddelbart udsigt til de store stigninger på renten det næste år eller to i forhold til krisen i Europa og investorernes positive syn på de danske realkreditobligationer… Der er selvfølgelig altid en risiko og det er jo mere op til dig om du vil gå med usikkerheden i maven et år eller mere eller sidde med fastforrentet og have ro i maven.
    Jeg arbejder selv i en bank (ikke en bank for private, hvorfor jeg ikke kan lægge mine lån der) og jeg har flere kollegaer der gladeligt kører F1 videre fordi de regner med at renter forbliver lav, men der er desværre intet der er sikkert. Mine kollegaer har flere forskellige konstellationer hos BRF, danske, Nordea og Nykredit, men fælles er at folk har forhandlet priser…

    #189616
    thsvForfatter

    Lær dog at læse, du kommenterer i en tråd, hvor der tales om finansiering over 80%!
    Du kan altså ikke læse, når du så opgiver rentesatserne under 80%!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.