Ratepensionens fordele

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93265
    AnonymForfatter

    Hej
    Som snart kommende folkepensionist har jeg anvendt beregneren til folkepensionens størrelse på nettet. Jeg har en alm bank ratepension som jeg har regnet med skal udbetales med 1846 kr om måneden i 10 år.
    Beregneren siger mig, at jeg kan få udbetalt folkepensionens grundbeløb + et tillæg på 183 kr pr måned.
    Så har jeg prøvet at beregne tillægeet hvis jeg ikke havde ratepensionen. Dette var på 759 kr , altså 576 kr mere. Hvis jeg sætter skatten til 40 % giver det 345 kr efter skat. Det vil sige at “beskatningen" af min ratepension vil blive den alm indkomstskat + de mistede 345 kr hvilket jeg har beregnet til en “beskatningsprocent" på 58,6. Jeg kan så næsten lige så godt bede om at få beløbet udbetalt til en engangsskat på 60 % . Jeg er bevist om den lidt lavere beskatning af afkast på pensionsmidler men det har nu ikke den store betydning med den lave rente der opereres med p.t. Jeg kan få en betydelig højere rente på en ordinær opsparing i f.x. FIH bank.
    Eller hvad mener I ????

    #188976
    AnonymForfatter

    Hvad siger din beregning hvis ratepensionen udbetales over 20 år i stedet?

    #188978
    AnonymForfatter

    Jeg havde 2 kapitalpensioner og en livrente. Mit pensionsselskab foreslog mig at få de 2 kap.pens udb med 60% skat, idet jeg i længden vil have flere penge til rådighed, som pensionist. Selv havde jeg regnet på ordningen, lever du længere end 82 år taber du eller dør du før 82 år vinder du. Den beregning lavede jeg i Excel
    =MIN(HVIS((C5-$A$5:$A$12)*$B$5:$B$12=MAKS((C5-$A$5:$A$12)*$B$5:$B$12);$A$5:$A$12;""))
    A5=pensionsalder – B5=månedlig pension – C5=leveår

    #188984
    AnonymForfatter

    Hvordan kan en udbetaling af en kapitalpension mod 60% være bedre end 40%? Det skriger jo til himmelen om dårlig rådgivning!

    #188990
    AnonymForfatter

    Der foregår jo en modregning i folkepensionen som jeg skriver. Hvis man har en meget høj husstandsindkomst så man slet ikke får pensionstillægget eller nul anden pensionsindkomst så får man jo ratepensionen til ca 40 % skat, men ellers ryger man jo op på noget som ligner 60 % i straf (skat + mistet pension)
    mvh

    #189062
    HalliHalloForfatter

    Det er selvfølgelig direkte usandt, hvad der skrives her. Men CarlsJul alias BoSol og Jet45 skriver ofte mærkelig ting, og det er kun mig, der får skyld for ikke at kunne formulere mig, være en trold, et fjols og mange andre uskønne ting af test, Generalen, Michael og Thvs.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.