Har bankkrisen ramt dig?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93255
    AnonymForfatter

    I forbindelse med et nyt dokumentarprogram om bankkrisen til DR1, søger vi fortællinger fra mennesker, som har været direkte påvirket af bank/finans-krisen. Det kunne fx være nogen, som har mistet penge ved bankkrak, som har været “fanget" i Finansiel Stabilitet eller nogen der har problemer med at få lån trods en sund økonomi. Er det mon dig eller nogen du kender? Læs programbeskrivelsen herunder, og skriv/ring endelig, hvis du vil høre mere. Og del meget gerne opfordringen i dit netværk.

    Hvad du ikke vidste om Danmark – Bankkrisen

    Vi undersøger, hvad der skete, da de danske banker pludselig befandt sig i en dyb krise i 2008. Bankerne gik fra at være konservative og gammeldags til at være dybt risikovillige og nærmest gamblende med vores penge. De lånte penge ud og handlede værdipapirer til den helt store guldmedalje, men boblen bristede og masser af mindre banker gik bankerot. Vi møder nogle af de mennesker, der tabte deres opsparing og spørger dem, om de har tillid til banksystemet i dag? Vi møder i programmet bankdirektørerne, der stod i spidsen for de krakkede banker. Og vi møder de ansvarlige politikere og stiller dem f.eks. spørgsmålet: ”Hvorfor redder I bankerne, men ikke borgerne?”.

    Vi søger derfor danskere (både private og virksomheder), som har mistet opsparing, er gået konkurs eller på anden vis har været direkte berørt af bankkrisen. Det er ikke væsentlig, om du har mistet 10.000 eller 10 millioner kroner, men det er vigtigt, at du er frustreret, forarget eller føler dig snydt. Og at du har lyst til at være med til at få sat problemerne på dagsordenen. Vi vil også gerne høre din historie, selvom du umiddelbart ikke er interesseret i at medvirke i programmet!

    Vi håber, du har lyst til at tage en uforpligtende snak med os.

    Kontakt Eva Kanstrup på eva@larmfilm.dk eller på telefon 25531313.

    Med venlig hilsen
    Eva

    #188748
    HJLForfatter

    Jeg har hørt at Danmark har brug for lidt optimisme for at komme ud af krisen.

    At kapitalmarkederne gik amok i 2008 er ikke spændende nyt…

    – Krisen har givet mig rekord lave realkreditlån.

    – På et tidspunkt rekord høje indlånsrenter.

    – Som førstegangskøber en realistisk mulighed for at komme ind på boligmarkedet.

    – Investorer en mulighed for at vågne op til den virkelige Verden.

    – Krisen har lært Danskere at opsparing er et must.

    Hvem laver et program om mediernes rolle i krisen?

    #188754
    testForfatter

    tja på trods af at finaskrisen kostede mig jobbet fik jeg nyt job efter ca 2,5 måned og har været i job siden. Idag tjener jeg lidt mere ind før finaskrisen og har rekort lav rente på mit bolig lån 1,7 %. De kombineret med min kones løn og erstatning for arbejdesevne tab gør at vores rådigheds beløb aldrig har været strøre ind idag.

    medierne taler i meget høj grad den her krise frem.

    #188756
    AnonymForfatter

    Og hvis vi nu skal anlægge lidt kilde kritik, hvordan er det så lige det er, nåe jo:

    HJL er banksælger i Nordea, ikke sandt?

    Og test er Danske Bank klakør, som nærmest demonstrativt, efter min kritik, forsøger at fremstille banken i et positivt lys nærmest uanset hvad banken foretager sig.

    Det er bare lige for at linjerne er trukket nogenlunde klart op!

    #188758
    AnonymForfatter

    For mit eget vedkommende kan jeg sige at boliglånets rente er hævet med 3,95% i forhold til Nationalbankens udlånsrente siden vi købte bolig i 2010.

    Realkreditlånets bidrag er hævet fra 0,54% til 1,03% i runde tal. Dertil kommer at der er indført kursskæring på 0,2%.

    Disse prisstigninger er fuldkommen afkoblede fra Danske Banks fundingomkostninger, som objektivt er faldet.

    #188760
    HJLForfatter

    GP er det et spørgsmål eller en konstatering?

    Hverken trådstarter, test eller jeg nævner noget om hvilken bank der forsøges bragt historier om.

    Jeg observere bare endnu et fiskenet der forsøger, at få en god historie bragt i arkivkassen til fremtidig brug…

    Du forsøger at trække linjerne op ved at vise kildekritik og miskreditere undertegnede og test.

    Jeg mener ikke, at det faktum at jeg er ansat i et dansk pengeinstitut gør min kommentar mindre relevant.

    Gp Du bør skrive til Eva, så kan du måske også forklare hende, hvad der egentlig skete i 2008 og frem.(Mig bekendt der boligmarkedet toppede og derefter skiftede bankerne til at være konservative og ikke omvendt som beskrevet, måske misforstår jeg med vilje det der menes eller?)…

    #188762
    HJLForfatter

    Lige for at give en detalje med så er jeg meget mere imponeret af DR2: økonomi for dummes – med huxi, det er god underholdning 🙂

    #188766
    AnonymForfatter

    OMG General Quicklån..

    Du tog et kviklån, DB vurderede du nu var en højere risiko og hævede dermed din rente.. Hvor længe vil du koge suppe på den og bringe dine egne dårlige økonomiske beslutninger ind i enhver debat?

    Kviklån er dårlige, du er en dårligere kunde fordi du tog et = rentestigning!

    #188772
    AnonymForfatter

    Ganske kort Grafit, så ved begavede mennesker godt at ÅOP 0,0% over 12 måneder er billigere end en bankrente på 7,95% over samme periode.

    At du ikke har evner til at gennemskue det, står helt for din egen regning!

    #188774
    AnonymForfatter

    Du har aldrig nogensinde fremlagt beviser for de påståede 0,0% ÅOP – selvom det er blevet efterspurgt indtil flere gange..

    Desuden er det typisk billigere at handle via nettet end i de butikker hvor kviklån finansierer danskernes overforbrug! Så selvom det skulle være 0,0% som du påstår, er det ikke engang sikkert du har opnået en besparelse på dit overforbrug..

    #188778
    AnonymForfatter

    Kig dig omkring menneske. Du kan stort set altid finde tilbud på Ekspresbanklån på møbler, tv, hårdehvidevarer og alt muligt andet i Eligiganten, Idemøbler etc. etc.

    Og ja prisen er tjekket op imod såvel konkurrenternes priser og Elgigantens egne internetpriser. Mit pristjek viste, at det var et godt tilbud som ikke kunne fås billigere andre steder.

    Og når man først har konstateret det, så er det direkte ubegavet at finansiere købet til 7,95% i stedet for 0,0%.

    Derudover så vil jeg nu ikke karakterisere det som overforbrug at vi har høvlet mere end 250.000 kr. af boliglånet på 2 år.

    #188780
    HJLForfatter

    GP hvorfor har du behov for at svare Grafit på et emne vi har fuldt ud uddebateret 1000 gange før, frem for at svare mig, ja eller blot lade vores indlæg stå uberørt indtil en skribent med noget reelt på hjertet dukker op.

    #188782
    AnonymForfatter

    Når det at man finansiere gennem et kviklån bidrager til en rentestigning på et lån i hundredetusindes klassen, så er 7,95% af et tv nok ikke det store, når de hundredetusinder så bliver forrentet med 1% yderligere!

    #188784
    AnonymForfatter

    Grafit , du smadrer jo debatten fuldstændig ved at tage den kommentar fuldstændig ud af en kontekst.

    Danske Banks begrundels for rentefastsættelsen havde jo for intet med Ekspresbanklånet på 3.000 kr. at gøre (restgælden). Jeg hev den frem for at sige, at bankrådgiveren, undskyld banksælgeren, var dårligt forberedt til mødet.

    Danske Banks begrundelse var:

    1. At renten på Boliglån Plus ligger i intervallet 7,00 – 12,10% og at vores rente på 7,95% er i den absolut lave ende.

    2. At vi skulle flytte forsikringerne til Danske Bank (som er flere tusinde kr. dyrere end GF Forsikring) for at komme ned på en lavere rente.

    3. At de ikke ville forholde sig til, at Danske Banks produkt ikke var konkurrence med Nordeas.

    Men altså i og med boliglånet nu fuldt afdraget (modkontoindestående > boliglån plus saldo) så er boliglånsrenten ikke længere interessant, og som HJL siger, så er emnet totalt uddebatteret. Jeg fatter ikke du bliver ved med at sabotere debatten med dine kommentarer om et meget lille Ekspresbanklån til ÅOP 0,0%

    #188892
    AnonymForfatter

    HJL : er du selv lidt i klasse med Huxi, og hans amatør show?? For jeg kan da godt forstå Nationalbanken ikke gad og medvirke!!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.