Excel skabeloner til privatøkonomi

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93250
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Jeg har siddet lidt og fiflet’ med nogle forskellige excel skabeloner som (forhåbentlig) skulle gøre tingene lidt lettere for folk uden så meget økonomisk indsigt.

    Vil være fedt med noget feedback, i kan se de 2 skabeloner jeg har lavet indtil nu her:
    http://www.laaninfo.dk/privatokonomi-hjaelpemidler/

    Ved godt vi ikke er på “master" niveau her, men tænker at det måske kan hjælpe 1-2 personer, og så vil det jo egentlig være perfekt. Derudover vil jeg selvfølgelig gerne have inspiration/ideer til hvad der kan forbedres og hvad du/i ellers måtte sidde med af ideer 🙂

    Mvh.
    Frederik

    #188708
    HJLForfatter

    Fedt Frederik…

    Den slags kan altid bruges.

    Jeg savner en rubrik til licens ellers ser det meget fornuftigt ud.

    Mit indspark; En post som jeg personligt sætter stor pris på er opsparing.

    Alle burde arbejde på, at skaffe sig en nødopsparing på 5-10.000 kr. Og en opsparing på ca. 3x netto lønnen til hvis en skulle blive arbejdsløs.

    Note, under afdrag til bil kunne stå afdrag/opsparing

    #188710
    HJLForfatter

    Endvidere ville jeg overveje at ændre overskriften på posten andre udgifter til rådighedsbeløb og flytte forsikringerne, det kan være lidt for detaljeret for nogens smag, at tage alle de poster med i et budget, da de jo kan være meget svære at ramme måned efter måned, derfor ville jeg måske blot skrive overskud til forbrug i bunden af skemaet 😉

    #188724
    AnonymForfatter

    Mega god feedback du kommer med der! 🙂

    Licens skal selvfølgelig med, opsparing burde jeg nok også have med, men mente den var lidt indforstået i den øverste bjælke – og ville helst holde det på et niveau i det simple budget, hvor alle kan være med. Men bør nok lave en mere dybdegående en samtidig, det tror jeg jeg vil kigge på i løbet af ugen – evt. lave det med 2-3 “diverse" poster under hver hovedkategori, så folk selv kan vælge hvilke punkter de mener er vigtigst for dem, det er også bare vigtigt at holde skemaet på et niveau hvor det ikke ser uoverskueligt ud med det samme man åbner den, så tror jeg mange står af?

    Forbrug skal også med, den har jeg misset – men forsikringer, der tænker jeg bare at det ved mange kan være en nødvendighed at have med i de måneder hvor regningen så kommer? Altså nu er jeg selv studerende, så må indrømme jeg ikke har sat mig ufatteligt meget ind i hvad normale danske husstande bruger på forsikring, bør jeg nok lige kigge lidt nærmere på!

    Tak indtil nu!

    #188738
    thsvForfatter

    Fint skema, men alt for simpelt til mit brug.
    Der mangler tusind-separator på beløbene.
    Renteindtægt, SU og betalinger fra Danmark mangler der rubrikker til.

    Under øvrige udgifter har jeg:
    Renteudgifter
    Fagforening&A-kasse
    Mad & Drikke
    Tøj
    Frisør
    Avis/tidskrifter
    Tandlæge/Briller/Medicin
    Sygesikringen Danmark
    Foreninger
    Fritid
    Gaver
    Restaurant/byture
    Rejser
    Kontanthævninger
    Diverse

    Som nok bør grupperes i 2 grupper, med de faste udgifter og de mere variable.

    Minder ellers meget om det budgetskema, jeg selv bruger, jeg har dog et underark til at sammentælle mad-indkøb pr. måned.

    #188742
    AnonymForfatter

    Igen tak for feedbacken!

    Jeg har ændret det simple privatbudget nu, så det indeholder licens og opsparing.
    Opsparingen er lavet så man selv bestemmer hvor mange procent man vil ligge til side af et evt. budget overskud per måned, synes faktisk selv det fungerer ret godt – selvom en procentsats aldrig er helt optimal i forhold til at gøre det simpelt!

    Mht. den sidste kommentar her med de mange ekstra punkter, så har jeg (synes jeg) en ret god ide om hvordan en “advanced" model skal laves, men det kommer til at tage lidt længere tid i og med den stadig skal have samme overskuelighed som den sidste.

    #188744
    HJLForfatter

    Super fedt du opdaterer din side så hurtigt, fedt engagement!

    Du har rettet det godt…

    Dog mener jeg at opsparing skal være et fast punkt for at få folk der bruger det til at tænke over at de bør have opsparing som et fast element i deres økonomi.

    Jeg mener at ALLE bør opspare og nej ikke 20 % af et tilfældigt overskud 🙂

    500 kr. om måneden må være et minimum som alle kan klare, hvis ikke så bør andre udgifter skæres fra.

    Jeg vil anbefale dig at læse Kim Valentins bog “giv dig selv En god økonomi – hele livet" den har jeg selv lige siddet og bladret lidt i. Bla. hans investerings budget er smart, det handler om at lave en oversigt over hvornår du får brug for penge til; bil, cykler, fjernsyn, computer osv. og så hans indgang til økonomien via inddeling af livet i livsløbsfaser.

    Et forslag til din side er at du linker til andre vigtige sider, det ville være super fedt. Jeg kommer gerne med forslag til sider der bør linkes til 😉

    Fortsat god arbejdslyst!

    #188746
    AnonymForfatter

    Tak 🙂

    Well, kan godt følge dig, men omvendt så er det bare heller ikke alle der kan finde plads i budgettet til opsparing (tror jeg ikke). I stedet for procentdel, kunne man dog selvfølgelig sætte et fast beløb ind fra start, ala’ 500,- som så skal fungerer (og fremstå) som buffer for dem der ender med at bruge budgettet.

    Tanken var lidt at lave et “ansvarligt" alternativ til de mange hurtig låns sider som der findes på eksempelvis google pt. Inspireret af den ret heftige debat om en af de sider herinde.. Det vil nok være naivt at tro de hurtige forbrugslån forsvinder, men hvis folk får et bedre overblik over hvad de siger ja til, samt nogle redskaber til at overskue deres økonomi samtidig så var det lidt det bedste alternativ jeg kunne komme på – og mon ikke jeg kan lære noget selv i løbet af processen 🙂

    Men vil være fedt med nogle links til relevante sider, kender ikke lige umiddelbart noget udover det jeg kan google mig frem til som ikke just er noget jeg vil anbefale andre ..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.