Hvilken information har banken krav på at få?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93248
    AnonymForfatter

    Jeg har et andelsboligkredit hos Sparbank. Banken har bedt om at få tilsendt opdateret information om mig og mine økonomiske forhold. Det vil sige lønsedler, min årsopgørelse, mit opdaterede budget,samt regnskab og referat fra generalforsamlingen i min andelboligforening
    Ovennævnte kan jeg forstå og det virker der ikke noget odiøst i.
    Der hvor jeg kommer i tvivl er at de også beder om at få tilsendt samtlige papirer fra min skattemappe 2011. kan det passe at de har krav på at få det?
    Der ligger jo anden information, som jo reelt ikke vedrører banken, så som min investeringer o.a.

    #188666
    AnonymForfatter

    Du kan til enhver tid selv bestemme hvilke oplysninger du vil dele med din bank, på samme måde som din bank til enhver tid kan bestemme dine kredit muligheder hos dem (indenfor de aftalerammer som allerede er indgået).

    Ved at indskrænke de oplysninger som du ønsker at give din bank, vil de måske også vælge at indskrænke dine kredit muligheder.

    PS: Dine investeringer etc., er også noget som høre med til at vurderer dine økonomiske dispositioner og dermed en faktor til kredit vurdering.

    #188668
    AnonymForfatter

    tak for dit svar

    #188672
    HJLForfatter

    Jeg er meget enig med Molan og vil blot bidrage med lidt fakta, da der som i så meget andet ligger interesant jura lige for hånden;

    Fra god skik bekendtgørelsen;

    § 8. Før en finansiel virksomhed rådgiver, skal virksomheden anmode kunden om at oplyse om sin økonomiske situation, sin erfaring med de relevante finansielle ydelser, sit formål med at få ydelsen leveret samt om sin risikovillighed.

    Stk. 2. Omfanget og karakteren af de oplysninger, der indhentes, kan afpasses efter den viden, som kunden besidder og de oplysninger, som den finansielle virksomhed allerede har modtaget.

    Stk. 3. Den finansielle virksomhed kan lægge kundens oplysninger til grund, medmindre de er åbenbart urigtige.

    #188674
    testForfatter

    Så faktisk er der her for den lille brigade af personer der køre korstog mod bankerne en vind vind situation. Første kan man brokkes sig over alle de oplysninger banken beder om og bagefter når det går galt kan man brokke siger sted overtrådte lovgivning og burde ha vist bedre 🙂

    #188706
    HJLForfatter

    Test god humor…

    #188712
    AnonymForfatter

    Man kan vel sige det på denne måde.

    Bankerne bestemmer selv hvornår de lukker ned for løbende kreditter og du bestemmer selv som kunde over hvilke oplysninger du viderebringer til banken. Og de to oplysninger hænger unægtelig sammen. Hvis banken ikke aner hvilke risici de påtager sig ved at fastholde en kassekredit på eksempelvis 75.000 kr., så mener jeg med god grund de kan lukke ned!

    Omvendt mener jeg også der bør være grænser for hvad banken kan kræve.

    Hvis min bank spørger tilvejebringer jeg gerne et budget, seneste årsopgørelse samt lønseddler for de seneste 3 mdr.

    Men der går grænsen!

    Banken får ikke indblik i mine skadesforsikring og pensionsordninger.

    Banken får ikke indsigt i eventuelle værdipapiranbringelser ol. i andre banker (altså ud over det kan konstatere totalen ud fra årsopgørelsen).

    Og frem for alt, så får banken på ingen måde adgang til samtlige detaljer i min digitale skattemappe.

    Og banken får

    #188714
    AnonymForfatter

    Det, du henviser til her er vel egentlig investeringsrådgivning.

    Hvis pointen er at investeringerne ligger i en helt anden bank, så skal kunden jo netop ikke have rådgivning om investeringer.

    #188716
    AnonymForfatter

    Hmmm

    Hører du nogen af os fra brigaden anfægte god kreditgivning og granskning af real solvens og kunde analogi ?
    Det er vist tværtimod – og hvis det er et problem at aflevere relevant dokumentation bør
    enhver bankproduktsælgers alarmklokke da ringe.

    Stein Bagger alias Sten Bech lystfiskeri i Danske Banks pengekasse siger alt om behovet for at intensivere lovgivningen på området da Danske Banks kerne kompetancer ligesom ikke evnede at gennemskue en helt åbenlys lille svindler

    Win , Win og Danske Bank AAA rating til dig test

    #188718
    testForfatter

    Bank ? Var det sidste del af sætningen?

    Tjo gp indlæg gør jo at jeg har løst til at citere storm p. Den der kun forstår spøg som spøg og alvor som alvor har lident forstået af begge dele.

    #188722
    AnonymForfatter

    Ja, “Sten Bech" sagen og de enorme nedskrivninger i Irland rejser seriøs tvivl om kreditvurderingskompetencerne i Danske Bank.

    Og netop her bliver jeg jo som aktionær enddog meget bekymret. For det at kunne kreditvurdere ordentligt er en kritisk succesfaktor i forhold til langsigtet overlevelse og indtjening.

    Problemet var jo også at sælgerne i Danske Bank var blevet for ivrige. Leasing forretningen eksploderede. Leasing kontrakter blev belånt i stort omfang – og dokumentationen var ikke altid lige god. Og hvad værre var, så er jeg bekendt med, at Danske Bank systematisk opsøgte virksomheder for at overtale dem til (på toppen af en højkonjunktur) at udbetale dele af egenkapitalen som dividende/udbytte til aktionærerne. Vi taler her om produktionsvirksomheder, som 2 år efter forsalget om udbetaling kunne samme virksomhed ikke få almindelige driftskreditter i Danske Bank.

    Hvis ikke denne fremgangsmåde er DYBT UANSVARLIG OG LANDSSKADELIG, så ved jeg ikke hvad!

    #188732
    Mr RForfatter

    Hmmn der fik den chancen for at gentage sig igen igen igen igen igen.

    #188734
    testForfatter

    Ja mr r det er ligesom en af de der rykker baby legetøj. Man trækker i snoren og så kommer den samme melodi engang til 🙂

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.