Afdragsfrihed og opsparing

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93244
    AnonymForfatter

    Hej med jer – fint forum og mange gode svar ;0)

    Som mange andre står jeg foran at skulle forny mit afdragfrie S1 lån. Jeg overvejer at vælge F5 eller S5 lån i stedet. I den præsentation jeg har fået fra Nordea, og med de nye bidragssatser, ser det ikke ud til, at forskellen på F1/S1 og F5/S5 er så stor længere.

    Gælden er på kr. 1.700.000 og jeg har opsparing på kr. 250.000.
    Spørgsmålet er nu, om det kan betale sig at nedbringe gælden med opsparingen, så det nye lån blive på kr. 1.450.000, eller om det bedre kan betale sig, at indskyde opsparingen på en konto hos fx FIH Erhvervsbank (binding i 3 år = 3%).

    Så vidt jeg lige kan gennemskue, kan det faktisk betale sig at spare op og lade lånet fortsætte på de kr. 1,7 mil. Hvis det er korrekt, kan det vel også betale sig at fortsætte med afdragsfrihed og selv fortsætte opsparingen.

    Målet i sidste ende er naturligvis at nedbringe gælden, så før eller siden vil opsparingen gå til dette formål.

    #188560
    MichaelForfatter

    Ja, hvis du kan forrente din opsparing højere end din gæld så er det jo indlysende at fortsætte som nu. Eneste joker er hvis du af en eller anden grund skal indfri dit lån før næste refinansiering hvorved du vil få et kurstab.

    Jeg skifter i øvrigt selv fra F1 -> F5 fra nytår.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.