Indlån – og FIH bank

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Karsten (19)Forfatter
    Indlæg
  • #93233
    Karsten (19)Forfatter

    Hejsa,

    Jeg har efterhånden ca 700 kkr sat på forskellige konti i FIH bank grundet den høje indlånsrente. Bindingsperioden er fra 6 mdr til 24 mdr. Inden jeg flyttede pengene fra Danske Bank, som ikke har en attraktiv indlånsrente længere, forsøgte jeg at blive klog på hvorvidt FIH var i problemer og hvorvidt det var sikkert at flytte pengene. Nu faldt jeg så tilfældigt over den her formulering i JP hvor de sammen med Vestjydske omtales som kriseramt: http://epn.dk/privat/article4859438.ece
    Er de det? Skal jeg være nervøs ved de penge jeg har til at stå?

    #188376
    OBSForfatter

    Hvis du holder dig under de ca. 745.000 kr. så er der ingenting at være nervøs for. I tilfælde af at banken skulle gå ned vil Indskydergarantifonden dække dit indestående.

    #188396
    fk2001Forfatter

    Jeg vil lige tilføje at du også får dækket den ikke-tiskrevene rente frem til konkursdagen. Den tid der går fra konkursdagen til udbetalingen er til gengæld uden renteindtægt.

    Men vores lille samfund har ikke rigtigt råd til at lade FIH gå ned, så sov du blot trygt videre om natten – sammen med os andre FIH indskydere 🙂

    #188410
    AnonymForfatter

    Jeg har også penge i FIH, men kun op til indskydergarantien på €100.000. Jeg vil ikke anbefale at have flere penge end det i nogen banker på nær de helt store.
    Hvis du har mere ind €100.000 så fordel pengende på forskellige banker sorteret efter indlåns rente.

    #188448
    AnonymForfatter

    Jeg har penge i FIH og føler mig ganske tryg. Se venligst nedenstående:

    ATP ejer 49,95% af aktierne i FIH, mens PFA ejer 19,89%, Folksam 19,98% og CPDyvig 9,99%. De resterende 0,11% af aktierne i FIH ejes af FIH og FIHs medarbejdere. Den 6. januar 2011 blev det nye ejerskab godkendt.

    #188450
    Karsten (19)Forfatter

    Tak for svarene. Det kan jo selvfølgelig være jorunalisten i artiklen ikke ved hvad han skriver om siden han betegner FIH som kriseramt. Selvom indskydergarantien dækker så forudser jeg da en masse bøvl og sikkert også en længere afklaringsperiode hvis det skulle komme dertil om banken krakker. Jeg er nok lidt den forsigtige type, men på den anden side ærgrer jeg mig over, at jeg ikke har tegnet konti med længere løbetid i FIH eftersom indlånsrenten jo generelt er faldet hos alle banker og sikkert fortsat vil gøre det.
    Hvad er alternativet? At spekulere i aktier synes jeg næsten er uoverskueligt og jeg har på den anden side svært ved at vælge investeringsforening. Man kan selvfølgelig købe obligationer, men hvilke så hvad skal man gøre hvis man ønsker at kunne sove roligt om natten og samtidig gerne vil hare mere ud af midlernee end indlånsrenten kan give

    #188454
    AnonymForfatter

    Hvis man vil have mere ud af sine penge end indlånsrenten giver , så er man nødt til at tage en chance . Der er ingen vej udenom desværre . præcis som alle firmaer gør , de satser på forskellige produkter hvor ikke alle lykkes . man vinder på noget og taber på andet . Bare man vinder mere end man taber . Køber man i store danske firmaer , tager man kun en mindre risiko . men læs op på firmaerne før du køber og følg din mave fornemmelse . Ellers er der kun indlånsrenten tilbage . Der er ingen magisk formel til ellers at forøge sin formue . Har selv lidt på indlån og lidt på renter . En fornuftig spredning synes jeg selv . Har aldrig haft obligationer . Har nok bare ikke været mig . Og jo mere man prøver at investere i , desto klogere bliver man . har selv lavet fejl og lært af det . Selv de klogeste analytikere skyder ved siden af målet en gang imellem . Ingen rammer rigtigt 100 procent , men tager man ingen chance , så vinder man med garanti heller ikke noget . Taber heller ikke noget , det forblir bare status qou .

    #188458
    AnonymForfatter

    Sorry mente lidt på indlån og lidt på aktier .

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.