Netbank & Linux

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93214
    AnonymForfatter

    Det kan da vel ikke være rigtigt, at ingen banker vil garantere eller supportere, at du kan bruge deres netbank, hvis du bruger linux styresystem.

    Jeg har for flere år siden droppet MS-windows & Internet Explorer fordi Bill Gates kræver (nærmest) uhindret adgang til min computer, fordi Win er dyrt, langsomt & fyldt med hacker-huller. IE overholder ikke anerkendte standarder og bliver næsten dagligt hacket. For at spare penge, få en hurtigere computer og undgå alle de problemer mange har med virus & hacking (ca. 1/3 af alle computere i DK er kontrolleret af hackere & udsender spam mm).

    Jeg kan pt ikke betale mine regninger via netbank & søger en anden bank som har lyst til at hjælpe.

    #188166
    AnonymForfatter

    Jeg har brugt linux i lang tid og aldrig haft problemer med min netbank. Dette gælder både for min tidligere bank og min nuværende bank.

    I det konkrete tilfælde vil jeg forslå at tage kontakt til din bankrådgiver for at høre om det er et problem med selve netbanken eller dit setup (og hvis det kræver windows så må han vel betale for en version til dig som du kan køre i en VM) eller han må komme med en alternativ løsning til hvordan du kan betale for dine regninger så ikke koster mere end at bruge netbanken

    #188168
    fk2001Forfatter

    Jeg har heller aldrig haft problemer med mine netbanker på mine Linux maskiner. At banken kun garantere systemet køre på windoze, skyldes vel mere at de ikke har verificeret det på andre systemer. Det betyder ikke at det ikke virker. De mest almindelige browsere, og Java køre jo på alle operativsystemer.

    #188172
    AnonymForfatter

    Linux og netbank fungerer normalt fint sammen!!

    Det har sikkert noget med din opsætning at gøre. Jeg vil anbefale dig at henvende dig til et Linux-forum for at få løst problemet.

    Du kan evt. skrive hvilken bank det drejer sig om, så kan vi andre jo pippe ind med, om det fungerer på vores dyr, hvis vi tilfældigvis har samme bank.

    Det er for øvrigt meget normalt at banker og andre instanser ikke garanterer for brugen af deres system, hvis man benytter andet end VIN-DÅSE. Forestil dig, hvor mange versioner af Linux og andet spændende, som folk kan bruge. Det ville være totalt uoverskueligt at skulle garantere/suppportere alle disse systemer. Det handler lidt om kroner og øre.

    Og når man vælger Linux til, så vælger man også noget andet fra. Det ved man fra start.

    Udtaelsen: “ca. 1/3 af alle computere i DK er kontrolleret af hackere & udsender spam mm" må stå for helt egen regning :-).

    #188182
    AnonymForfatter

    Tak for de hjælpsomme svar. Jeg kører Mint (nyeste version) & bruger Firefox. Det er bankens hjemmeside, der fortæller mig, at jeg ikke kan betale via firefox (Danske Bank). Ellers har den virket fint. Jeg har talt med it support fra en anden bank & de har ingen problemer med ffox.

    Min bank foreslår en anden browser, men hverken chromium eller opera virker med deres netbank. De har dog lovet at overføre penge uden ekstra gebyr når/hvis jeg ringer til dem, så der er da noget service.

    Er der nogen af jer, som har erfaring med andre linux browsere mht netbank?

    #188184
    fk2001Forfatter

    Bruger du OpenJDK? Jeg havde nogle problemer med ver. 6 ved netbank husker jeg nu.

    #188188
    AnonymForfatter

    Ja, ver. 6 – ingen problemer.

    #188190
    AnonymForfatter

    Jeg bruger også Linux Mint nyeste version med Danske Bank, og har ingen problemer haft overhovedet – heller ikke med de 2-3 foregående versioner af Linux Mint.

    #188192
    AnonymForfatter

    Firefox har for nyligt automatisk deaktiveret java grundet sikkerheds issues. Hvis det er det som du er rendt ind i, så kan man let aktivere java igen under “tools->addons->plugins". Så skal man bare lige selv huske at deaktivere den igen når man er færdig.

    #188196
    AnonymForfatter

    Jeg kan med glæde skrive, at netbank hos Danske Bank nu igen virker.

    Jeg har været IT konsulent i eget firma i USA & har brugt linux i mange år, så jeg kan rimeligt godt ‘styre’ min egen side af sagen. Som sagt var det banken der fortalte, at firefox – og dermed linux – ikke kunne bruges til betalinger de sidste dage.

    #188198
    AnonymForfatter

    Nogle gange kan OpenJDK give lidt bøvl med netbanker, men det løses meget nemt ved at kyle en
    “rigtig" Java på i stedet for.

    Fedora Core 14 har virket fint de sidste 3 år “out-of-the-box".

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.