Hvis banken går konkurs, hvorledes er mine penge så sikret (enkeltmandsvirksomhed)?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93202
    AnonymForfatter

    Jeg har min egen enkeltmandsvirksomhed, som har et overskud på omkring 100.000 kr. lige nu. (Det svinger jo fra dag til dag)

    Hvad sker der med disse penge, hvis min bank går konkurs her og nu?

    Er jeg dækket på samme måde som en privat person (100.000 euro sikret), da overskuddet jo reelt er min personlige indkomst ELLER gælder da andre regler da det er en firmakonto?

    Og kunne jeg evt. bare flytte pengene over på min private konto, da jo er mine penge?

    Med venlig hilsen
    Morten

    #188054
    ChrisMForfatter

    Ja du kan jo godt flytte pengene over til din egen konto, men så er de jo trukket ud af virksomheden og skal beskattes.

    #188074
    AnonymForfatter

    Da du har en enkeltmandsvirksomhed betragtes dine firmapenge som dine personlige penge i forhold til bankgaranti. Du er derfor sikret 100.000 euro ved konkurs.
    Men i denne forbindelse skal du være opmærksom på IKKE at have for over 100.000 euro i samme bank samlet (altså både privat og firmakonto), for så er du stadig kun dækket for 100.000 euro.

    #188078
    HalliHalloForfatter

    Ja, mon dog ikke Morten ved det. Han har, iflg. det oplyste, endvidere kun 100.000 kr., men selvfølglig kan han være en holden mand med 650.000 på en anden indlånskonto, men er vist sjældent med så store bankindeståender.

    Særlige indlån tæller som bekendt ikke med i de 100.000 Euro, bare til orientering.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.