Købe af Danske Bank – obligationer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #93167
    HalliHalloForfatter

    Jeg overvejer at investere et pænt beløb i Danske Bank obligationer, som snart bliver sat til salg til emissionskurs på 100 og en rente på 7,125 med halvårlige rentebetalinger.

    Før jeg træffer den endelige beslutning vil jeg gerne høre Jer professionelle debatører om ikke I også syntes det kunne et godt køb. Er der noget der kan gå galt, så lad mig det venligst vide.

    Tak på forhånd

    M.V.H.

    Anders

    #187262
    KaptajnForfatter

    Har du et link til prospekt eller lign ?

    Medmindre du snakker et PÆNT beløb risikere du vel at du slet ikke får lov at handle små stykstørrelser ?

    Og jeg går ud fra at det er noget efterstillet kapital den den rente ?

    Så hvis en del debatørers hedeste drømme går i opfyldelse og DB overtages af staten / FS kan du nok godt vinke dine penge farvel 🙂

    Kapt

    #187266
    AnonymForfatter

    Og hvad er et pænt beløb så denne gang HalliHallo, 7.000 kr. ? Det giver jo ingen mening og kaptajen har ret – du kan slet ikke handle!

    Er der ellers noget, der kan gå galt?

    Ja, det er der da i den grad!

    Jeg vil se bort fra den firmaspecifikke risiko, herunder risikoen for at Danske Bank kan krakke.

    Mere relevant er det, at kursen på obligationerne vil falde ganske markant, hvis det går som jeg forventer, nemlig, at den betydelige monetarisering af de nationale underskud gennem QE programmer på et tidspunkt vil skabe betydelig inflation i USA og EU.

    #187318
    grgForfatter

    Bemærk det er en usd udstedelse – oftest er der et minimumsbeløb på køb af sådanne obligationer på 50.000 – det vil sige du skal min. have dkk 290.000 op af lommen.

    Bemærk at det er efterstillet kapital og du dermed ikke er sikret under reglerne for indskyderfonden.

    Du skal således sammenligne renteniveauet med tilsvarende erhvervsobligationsudstedelser:

    http://www.saxoprivatbank.dk/SiteCollectionDocuments/Produkter/Virksomhedsobligationer-2012.pdf

    Obligationerne får ny rente hvert 5 år (kan ikke umiddelbart finde betingelserne) og kan også indfries af banken til kurs 100 i den forbindelse.

    Personligt finder jeg det ikke attraktivt med en rente på 7,125 og 25 års løbetid når vi taler erhvervsobligationer.

    #187334
    HalliHalloForfatter

    Nå, I mener ikke jeg skal sætte mine surt opsparede penge i Danske Bank. Jeg har d.d. ca. 8.000 kr., men ville kunne trække over på min MasterCard fra Brugsen med 22.000 kr., så jeg ialt har 30.000 kr., men det kan jeg altså ikke købe DB-obligationer for eller hvad?

    Er der nogen der kan undersøge for mig hvor meget mindstebeløbet udgør? For 250.000 kr. er der da ikke mange der har til rådighed med mindre de kan låne i deres ejendom.

    #187336
    AnonymForfatter

    Nykredit havde for 1-2 år siden også en emission af egne Virksomhedsobligationer. Her var betingelserne lig det som grg skriver. Dog var beløbsstørrelsen sat væsentlig lavere, så flere almene mennesker kunne købe.

    De gav en fast rente i 5 år og havde option på at kunne indfri dem til kurs 100 herefter. Gjorde Nykredit ikke nytte af denne option, blev perioden blot forlænget indtil udløb og obligationsejerne fik samme rente + 2 % ekstra. Så selv om obligationerne ikke blev indfriet, var der en pæn kompensation for dette.

    Lige som med almindelige realkredit obligationer kan virksomghedsobligationer sælges i “fri" handel, hvis du gerne vil veklset dem til kontanter på et senere tidspunkt. Hvad salgskursen så vil være, kan jeg ikke spå om.

    Personligt har jeg svært ved at se Danske Bank dreje nøglen om og kan derfor kun se en begrænset risiko for, at du ikke vil kunne få en genvist ved disse obligationer. Igen. Med forbehold for betingelserne i prospektet.

    #187360
    HalliHalloForfatter

    Tror I det er bedre for mig at købe lidt Vestas-obligationer?

    Hvormeget får man i rente på dem i øjeblikket og hvor lidt kan man købe for der?

    Nogen der kan finde ud af det for mig?

    #187368
    grgForfatter

    Eur 50.000 til kurs 83-85 – erhvervsobliationer er lukket land hvis ikke du har flere penge end anført ovenfor – eller vil købe dem via investeringsforeninger.

    #187382
    HalliHalloForfatter

    50.000 Euro som mindestbeløb? Det lyder som en vittighed, er du nu helt sikker på at det er rigtigt. Du mener ikke 50.000 danske kroner.

    For nogle ganske få år siden købte jeg obligationer i ISS og der kunne jeg da købe for kun 10.000 – 20.000 kr. eller deromkring. Kan dog ikke huske det mere, da jeg har solgt obligationerne forlængst.

    #187384
    AnonymForfatter

    Altså – det er morsomt.
    HalliHallo og Generalen kan slet ikke undvære hinanden.

    #187386
    KaptajnForfatter

    HH, D.O.N.G har en obligation til omkring 6% i rente.

    Stykstørrelsen er 1.000 EUR, men om du kan finde en bank som gider bøvle med at købe dem for dig ved jeg ikke.

    #187410
    grgForfatter

    @hh

    http://www.boerse-frankfurt.de/en/bonds/vestas+wind+systems+10+15+XS0496644609

    Se denomination – 50.000 og det er eur

    Det er korrekt at man kan finde udstedelser med lavere min. – eksempelvis dong og Nykredit, men 50.000 eur/gbp/usd er meget normalt.

    Minimumskurtagen på disse obligationer gør også at der skal nogen volumen til for at det ikke bliver ædt op af omkostninger…

    En mulighed er selvfølgelig at købe de obligationer som er noteret i københavn:

    http://www.nasdaqomxnordic.com/obligationer/danmark/

    Men det er et begrænset udvalg – primært banker og så apm til under 2% i effektiv rente…

    #187536
    HalliHalloForfatter

    Kan jeg ikke købe Vestas-obligationen på børsen i København? Og hvad med den anden, der blev foreslået: DONG? Den kan jeg heller ikke finde fondskoden på.

    Nogen der kan hjælpe?

    #187542
    grgForfatter

    Du kan finde fondskoderne via det link jeg satte ind i indlæget d. 14/9 kl. 6.54

    #187544
    testForfatter

    Halihalo du virker meget hjælpeløs engangang i mellem men for en der daytradende, der har pension i udlandet som du overføre store summer til, MasterCard i euro l land som du hæver billige euro fra virker det da meget logisk at du ska ha hjælp indkøb ved Calle og fondskoder.
    🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.