Kurstab og låneomkostninger indenfor 80% grænse ?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93143
    AnonymForfatter

    Hej

    Kunne godt tænke mig lidt hjælp her.

    Ifbm huskøb er jeg vil jeg gerne vide hvordan de 80% udregnes. Et eksempel:

    Hus handlet til 2.500.000 kr.
    80% = 2.000.000 kr.

    Hvis jeg nu vælger at mit køb skal financieres med et 3% lån til eks. kurs 96 og har omkostninger til tinglysning for eks. 20.000. Hvad er så mit kontantbehov ?

    Optages et lån på 2.000.000 der så giver et provenue på 1.920.000 – eller
    optages et lån på 2.080.000 (ca) der giver et provenue på 2.000.000

    Er der faste regner for dette – eller der det baseret på bankens praksis mm ?

    og hvad med omkostninger ifbm. låne optagelsen ?

    på forhånd tak for hjælpen

    Hilsen
    Sorte Tal

    #186894
    Mr RForfatter

    Handelsprisen er ikke den samme som den pris du kan få 80% af.

    Det er 80% af realkredit institutets vurdering, som ofte ligger lavere svarende til hvis ejendommen ryger på tvangsauktion.

    Hvad det koster er baseret på Realkredit institutets gebyrer.
    http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Prisguide.aspx

    Du kan kigge her hvis du vil se hvad det koster.

    #186896
    AnonymForfatter

    Tak for svar Mr R

    Hvis vi nu antager at vurderingen fra Realkredit instituttet svarer til handels prisen. Kan du så svare på spørgsmålet – var inde og se på dit link, men det svarer ikke på om det er hovedstolen eller provenuet (incl. evt. jurstab) der bruges i forhold til de 80%.

    Hilsen Benjamin

    #186906
    thsvForfatter

    Kurstabet kan ihvertfald medlånes, da det er nettoprovenuet af lånet, altså kontantværdien.
    Strengt taget må låneomk. ikke være dækket af de 80%, men førhen har man set stort på denne regel, men i fremtiden er reglerne for låneoptagelse nok noget strammere.

    #186908
    fk2001Forfatter

    De gange jeg har handlet, senest i 2010, er kurstab, låneomk. og statsgebyr lagt oven i lånebeløbet der udgjorde 80%. Dvs. dit kontant behov er 500.000.

    Men der kunne selvfølgelig være strammet op på dette. du bør nok forhøre dig ved realkreditinstituttet om det stadig forholder sig sådan.

    #186944
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jeg mente nok det var sådan det skulle være – alså at kontantbehov er de 500.000 og kurstab indregnes så hovedstol bilver større end de 80% ved en kurs under 100.

    …Nykredit har vist aå skiftet praksis…de vil have at jeg skal kontantfinanciere underkursen….

    Hilsen Sorte tal

    #186948
    thsvForfatter

    Ifølge lovteksten er det kontantprovenuet, der skal være indenfor 80% grænsen.
    Og er der tale om en låneomlægning kan omkostninger til denne endda medfinansieres, blot pantet ikke forringes væsentligt (en fortolkning).

    #186998
    AnonymForfatter

    Lyder interessant thsv

    Det kunne jeg da godt tænke mig at kaste i hovedet på min bank “rådgiver". Har du lidt mere reference til hvor eller hvordan det er lovbestemt ?

    pft.
    Sorte tal

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.