Realkreditlån til sommerhus – kan det betale sig?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93140
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg står i den situation, at min kæreste og jeg overvejer at anskaffe os et sommerhus i prisklassen 600.000.

    Et realkreditlån ville i de fleste tilfælde nok være det mest fornuftige, men vi står i den situation, at vi har ca. 360.000 stående på vores konti, hvilket betyder at det er et forholdsvis beskedent beløb vi skal låne.

    Vi er i øvrigt gældsfri og har til sammen en meget pæn indtægt på månedsbasis, hvilket betyder at vi godt kan betale 10-12.000 af på et lån om måneden.

    Vores lille aber-dabei er, at vi godt kan lide at have adgang til lidt reservemidler og måske have mulighed for at springe de store afdrag over for at tage ud og rejse istedet.

    I den givne situation, så forekommer det mig ikke nødvendigvis at være situationen, at et realkreditlån kan svare sig? – jeg tænker her stiftelsesgebyrer i forhold til beløbsstørelsen, samt at der (så vidt jeg forstår det) ikke er særlig god adgang til at betale.

    Vil en boligkredit være en bedre løsning (højere rente, men nemmere adgang til at betale af?) – eller skal vi også påregne stiftelsesgebyrer her?

    Vi er lidt på herrens mark angående hvad der er smartest her.

    Nogle der har nogle gode råd?

    På forhånd tak

    /Martin

    #187346
    fk2001Forfatter

    Da jeg købte hus første gang, fik jeg oprettet en kassekredit på et par hundrede tusinde til at dække lån over de 80%, da jeg også blot ønskede at betale dette af ASAP. Hvis I har et ordentlig forhold til jeres bank, bør du undersøge om du kan få en kassekredit til formålet, når det er noget I alligevel ønsker at afbetale over et par år. Den koster ikke noget at oprette, men vil have en større rente end et realkreditlån. Skal der pant i sommerhuset koster det jo statsgebyrer som tilligemed ikke er fradragsberettiget.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.