FIH indlån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93114
    AnonymForfatter

    Hej. Oprettede en 36 mdr højrente konto i FIH erhvervsbank hvor jeg vil sætte 100,000 euro ind. I netbanken når man oprettes skal man underskrive en aftale og her står pengeinstituttet som FIH Indlån, med samme adresse som FIH erhvervsbank, men uden noget CVR nr står nævnt.Man logger ind i netbanken via FIH erhvervsbank, men jeg blev lidt usikker da netbank aftalen er lavet mellem en selv og FIH Indlån. Da jeg ringede ind for at høre hvorfor de skriver FIH indlån på deres netbank aftale, fik jeg ikke rigtig svar andet end at FIH indlån var en under afdeling af erhvervsbanken. Er der nogen som kender til reglerne bag garantifondens dækning, mht navn på pengeinstituttet som står på netbank aftalen, eller skal jeg bare tage for gode varer når de siger at det er dækket, selvom der ikke står FIH erhvervsbank på deres netbank aftaler?

    #186424
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Jeg har benyttet FIH til opsparing i næsten lige så mange år, som deres bank har eksisteret. Og FIH indlån ER omfattet af garantifonden.

    FIH erhvervsbank er den oprindelige virksomhed, som låner penge ud til erhvervslivet. FIH valgte for nogle år siden at få en ‘indlånsbank’ i virksomheden, så man også kunne yde den service.

    Derfor er det korrekt, når de oplyser at FIH indlån (FIH bank kunne man vel også kalde det) er en underafdeling af FIH erhvervsbanken. Det er nemlig ved lov, at de to ‘virksomheder’ skal være adskilt.

    #186430
    Karsten (19)Forfatter

    Jeg har over de sidste to måneder overfør ca. 500k kr til FIH bank. De var tidligere i danske bank, men renten er jo ikke ret god længere. Nogle af pengene i FIH er bundet op til 12 måneder, andre 6 mdr og nogle 3 og jeg har en klat mere jeg kan sætte ind op til de ca 750k. Nu bliver jeg bare en smule nervøs når FIH sætter indlænsrenten ned og hvordan deres økonsomiske situation i virkligheden er. Er klar over garantien på de 700 k Euro, men alligevel. Er der grund til bekymring? Er det usikkert

    #186440
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Her kan du læse, hvordan FIH Erhversbank var og er skruet sammen:

    http://da.wikipedia.org/wiki/FIH_Erhvervsbank

    Jeg vil mene, at de er rimelig sikre, da eksempelvis ATP ejer en stor del af banken, men det kan du jo også læse ud af linket.

    Jeg føler mig i hvert fald tryg ved dem.

    #186442
    J LarsenForfatter

    At de sætter renten ned, er da et tryghedstegn, de har åbenbart ikke samme behov, for at låne penge af os.

    At vi så ikke kan få den samme rente mere, er selvfølgelig træs for os.

    #186506
    AnonymForfatter

    hej karoline

    kan ikke rigtig læse på linket at FIH indlån er en del af FIH erhvervsbank, men på den anden side er der heller ikke noget selvstændigt pengeinstitutt i cvr.dk som hedder FIH indlån, så det er jo nok korrekt at de bare er en underafdeling af FIH erhversbank, og dermed har samme CVR nr.

    Men de annoncerer jo også meget kraftigt med at de er døkket af garantifonden, så det må være ok. Det eneste jeg undrede mig over var netbank aftalen som skrev fih indlån som penge institut. Her ville jeg nok have foretrukket at de skrev FIH erhvervsbank.

    #186512
    AnonymForfatter

    Hej Niels,

    Jeg ‘tror’ ikke (selv om tro er noget man gør i kirken), at de må skrive FIH erhvervsbank, da FIH erhversbank er en finansiet virksomhed som udelukkende låner penge ud til erhvervslivet. Og FIH indlån er en afdeling af FIH erhvervsbank, som har fået lov til at at lave indlån for både erhverv og private. Finanstilsynet er meget strikse omkring den slags regler for skarp adskillelse af funktionerne.

    Men det er helt sikkert, at det er en og samme virksomhed.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.