Opsparing vs Investering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93113
    AnonymForfatter

    Det er et klassisk spørgsmål, men som vedbliver med at være relevant pga markedernes konstante foranderlighed.

    Så hvad er holdningen lige nu..

    90% højrente indlån og 10% aktier?

    Hvad ville en fornuftig fordeling være på nuværende tidspunkt?

    Hver gang jeg sætter mulighederne op, ender jeg med at overveje at smide det hele i aktier. Det virker på mig sandsynligt at jeg vil kunne lave mere end 3.75% (FIH36) på aktiermarkederne om året. Specielt hvis jeg holder mig til nogle stramme stoplosses og solide selskaber. Eller er det simpelthen for risikabelt et markede lige nu?

    Hvad er Jeres tanker?

    #186408
    AnonymForfatter

    Jeg sidder i samme situation som dig og er i gang med at undersøge sagen.

    Så vidt jeg ved så stiger aktie market med ca 7-8% igennemsnit hvis du ser på det over en lang nok tidsperiode. Dog er der store udsving. Hvis det er langtids investeringer så kan det bedste betale sig med aktier. Medmindre du har meget forstand på aktier vil jeg nok finde en passiv forvaltet investerings forening som prøver at følge et index. Jeg har selv set på
    http://www.sparindex.dk/get/13742.html?lang=da¤cy=DKK&country=DKx&fund=DK0060031847&sortby=&sortorder=&tab=

    #186410
    AnonymForfatter

    Fornuftigt nok med aktier men man skal overveje sin risiko-villighed . Som nogen kloge har sagt så bør held ikke være en del af din portefolie . Nogen gange kan man tjene hurtige procenter og andre gange får man købt på toppen og overskuddet lader vente på sig . Har prøvet begge dele . Men jeg holder mig også til de store solide firmaer . Alm brand markets har en udmærket daglig status mail med aktie anbefalinger .
    Hav is i maven når kursen er nede og vende og tro på at det vender . De gange man prøver at læse markedet , går det som regel galt . held og lykke .

    #186436
    AnonymForfatter

    Det ender nok med følgende fordeling

    25% Indfrielse af gæld (10%)
    50% Højrente konto 3.75%
    15% Likvider 0.4%
    10% Aktier (Risiko)

    Jeg kunne droppe aktierne, men har en stor interesse for det, så vil give mig selv muligheden. Det bliver dog mellemlang sigt i “solide" papirer, med stoploss, og en hvis gevinstsikring og går ud af markedet hvis det går sidelæns. Ingen shorting.

    Mistede alt i 2001, og det skal ikke ske igen. Aldrig igen.

    Md ovenstående kan jeg sove om natten, samtidig med jeg roder lidt med aktier.

    #186438
    AnonymForfatter

    Jeg har iøvrigt forsøgt at bekræfte min email 3 gange. Men mybanker har endnu ikke sendt mig en bekræftelsesmail.

    #186444
    J LarsenForfatter

    Hvis du mistede alt i 2001, har du vel lært, at man aldrig skal geare aktie investeringer:-)

    #186446
    AnonymForfatter

    sad i biografen da første margin call kom.. så ja det har jeg lært lidt af!

    Men det var gode tider lige indtil da 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.