må man eje to andelsboliger?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93102
    AnonymForfatter

    min datter har en lille andelslejlighed på vesterbro men har lige købt en større andelslejlighed på frederiksberg hvori hun kan bo med sin kæreste.
    må hun fremleje den lille lejlighed på vesterbro?
    når hun sælger en af lejlighederne skal hun så betale skat af evt. fortjeneste?
    vh steen

    #185850
    AnonymForfatter

    Der er 3 alvorlige problemstillinger i det her.

    1. Hun kan forsøge at gøre lejemålet tidsbegrænset, men i denne situation – hvor der ikke er tale om en udstationering eller lignende – så kan der faktisk ikke laves en gyldig tidsbegrænsning. Dvs. at hvis lejeren kender lejeloven, så kan han gå direkte i huslejenævnet og derefter i boligretten og få omstødt tidsberensningen. Så hænger i på lejeren for evigt.

    2. Hvis der er tale om en ældre lejlighed, bygget før 1992, så er det boligreguleringslovens bestemmelser om omkostningsbestemt husleje der gælder. Det betyder, at lejeren kan gå til huslejenævnet og få sat lejen ned i et niveau, hvor I temmelig sikkert skal leje ud med tab. Man ser mange gange at huslejenvænene fastlægger den lovlige leje helt ned i niveauet 500 kr. pr. m2 pr år., hvilket svarer til eksempelvis 2.500 kr. / måned for en 60 m2 lejlighed.

    3. Når lejligheden skal sælges vil salgsindtægten være skattepligtig. Metoden med proforma eller reelt at flytte tilbage i lejligheden i en kort periode før salget er noget skat har sat ekstra fokus på. Det accepteres ikke.

    (Jeg er godt inde i reglerne på området, fordi jeg selv fik omstødt både en uberettiget opsigelse og fik halveret huslejen med tilbagevirkende kraft i en ejerlejlighed som jeg lejede i studietiden. Den udlejer der troede hun skulle hun – i strid med lovgivningen – skulle til at agere bolighaj fik sig en grim overraskelse. Hun kom i stedet til at sidde med et månedligt tab på udlejningen og hænge på lejeren i 5 år før hun omsider kunne afhænde lejligheden).

    #185856
    AnonymForfatter

    Vedr. punkt 1 kan din datter indføje i pkt. 11 i købsaftalen at hun kan overtage lejemålet til eget brug med 1 års varsel efter lejelovens § 84 d (mener jeg der er).

    Man kan nu ellers godt udleje tidsbegrænset, det kommer an på om tidsbegrænsningen er rimeligt begrundet i udlejers forhold. Hvis det er fordi lejligheden skal sælges og lejeren er klar over dette (står i lejekontralt) vil det kunne være iorden, men det er rigtigt som G.P skriver; her skal man passe rigtigt godt på. Retspraksis er i mine øjne lidt uklar vedr. hvornår det er “rimeligt begrundet i udlejers forhold".

    Det er helt rigtigt med reglerne om omkostningsbestemt leje. Man kan ikke “tjene kassen" på at leje ældre lejligheder ud. Kun nye opført efter 1992.

    3. Så vidt jeg forstår vil hun have beboet begge lejligheder og en avance – hvis der altså er nogen i den nye – vil være skattefri, da den har tjent til bolig for hende. Det afgørende er om lejligheden reelt HAR tjent til bolig for hende; ikke om den gør det pt.

    Iøvrigt er det de færreste andelsboligforeninger, der accepterer udlejning af andre årsager end rejse, udstationering etc (specifikt nævnt i vedtægter).

    #185860
    AnonymForfatter

    Kommentar til floskar
    “må hun fremleje den lille lejlighed på vesterbro?"

    Højst sandsynligt ikke, men høre bestyrelsen i andelsforeningen eller læs i vedtægterne om reglerne ved fremleje.

    Normalt, er det kun tilladt ved udstationer, studie i udlandet og den salgs.

    “når hun sælger en af lejlighederne skal hun så betale skat af evt. fortjeneste?"

    Nej, i Danmark er fortjene ved salg af privat ejendom skattefrit. For at være omfattet af regler om beskatning ved salg af ejendom, skal hun kunne anses for værende professionel udlejer – det er ikke tilfældes ved fremleje.

    Kommentar til General Prier
    1. Det er ikke korrekt at man ikke kan gøre lejemålet tidsbegrænset, såfremt at der forefindes en såkaldt rimelig begrundelse. En rimelig begrundelse inkl. At være flyttet sammen men en og have et ønsker om at beholde lejligheden som sikkerhed, må anses som værende rimelig.
    2. Det er dog rigtigt at der kun er fri huslejefastsættelser for bygninger opført efter 1.1.1992. Men det er ikke rigtigt at det skal være omkostningsbestemt husleje, det kan også godt være efter det lejedes værdi. Niveauet er ca. 600-1200 kr. pr. m2 pr. år, de 1200 kr. er i den meget luksuriøse ende som, de færreste reelt opfylder (på ikke fashionable adr. er det ikke muligt reelt at opnå).
    3. Lejlighedens etv. salgsindtægten er IKKE skattepligtig, idet der er tale om fremleje af privat bolig og ikke professionelt udlejning. Hvis man ejere 3 boliger eller mere, er der som udgangspunkt altid tale om professionelt udlejning (også selvom man anser selv sig som privat person). Men ikke med 2 boliger samt et sommerhus.
    General Prier du må prøve at sætte dig bedre ind i reglerne på området.

    Kommentar til Mrfabricius
    Der er tale om en lejekontrakt ikke købskontrakt og du kan ikke ved indførsel i lejekontrakten gør brug af lejelovens § 84 d af følgende grunde. For det første gælder det kun for ejerlejligheder og ikke andelslejligheder, for det andet er lejeloven gællende uagtet af kontraktens ordlyd.
    Det øvrigt du skriver, er som du har sagt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.