Samejeroverenskomst og boliglån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87359
    AnonymForfatter

    Vi er 3 par, der er ved at købe et hus i nærheden af Århus. Det er et 3-delt familiehus, som det er meningen vi vil oprette en andelsforening over. Dvs. et solidarisk realkreditlån, hvortil der kommer en tinglyst samejeraftale til regulering af foreningen, vedligholdelse, fællesarealer, mv.

    Der ligger tilsyneladende et problem i forhold til de sidste 20%’s finansiering (vi forudsætter her 80%’s realkredit), idet de respektive banker jo ikke på nogen nem måde kan oprette et ejerpantebrev som sikring for deres boliglån til hvert par. Er der nogen der har erfaring eller indsigt på dette område? Er der smarte måder at komme omkring det på?

    I det tilfælde at vi IKKE kan tilbyde banken sikkerhed for boliglånet, hvad vil min rentemæssige forhandlingsposition være i forhold til et lån på ca. 275.000 kr.?

    #107882
    AnonymForfatter

    Mener du /andele/ eller er det ideelle anparter I opdeler den i? Så vidt jeg husker er der ikke noget problem i at banken laver pant i boligen, men af årsager jeg ikke er sat ind i, så har ideelle anparter et dårligere ‘ry’ end ejer/andele. Hvad siger din bank?

    #107898
    AnonymForfatter

    Jeg er først for nylig blevet opmærksom på ideelle anparter, men såvidt jeg kan se er den form kun gyldig for 2-familiehuse?

    Banken mener ikke umiddelbart at der var en måde at give pantsikkerhed på, for hver respektiv familie. Men vores boligadvokat havde en anden opfattelse – uden at vi dog fik det afklaret ved første møde.
    Er der andre der har kender eller har hørt om nogen der fandt en løsning på disse ting?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.