Finland forbereder sig på opløsning af euroen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93090
    AnonymForfatter

    Euro samarbejdet begynder nu muligvis at skrante.
    Og velsagtens ikke urealistik at Euro’en krakker og landende går tilbage til deres
    tidligere valuta’er – Dermed levnes nogle af de værst glædsplagede lande samme manøvre som da Island gik bankerot(devaluering).

    Nogen der har et !"seriøst" bud på hvad det kunne betyde for dem som har obligationslån i
    Euro ? eller har en mening om Euro Obligationer

    Jeg har allerede 1 obligationslån i Euro i min nuværende ejendom.
    Samttidig skal jeg i gang med at bygge nyt hus og påtænker også at finansere dette med Obligationslån i Euro (altså hvis kursen kan arte sig)

    Nu er det jo en lille smule spekulativt.
    og jeg er bekendt med de gænge ulemper og fordele

    1) valuta kurs diff (men er pt til den gode side grundet den stærke dk kr.)
    2) fradragsret for et evt. kurs tab.

    Andet jeg burde have med i mine overvejelser ?

    #185472
    AnonymForfatter
    #185476
    AnonymForfatter

    Det er i hvert fald rimelig sikkert, at et eller flere lande vil forlade Euroen.

    Grækenland er næsten sikker, men Spanien, Italien og Portugal kan også meget vel komme på tale.

    #185478
    AnonymForfatter

    Det er jeg meget enig med dig i

    Frankrig er også på vej til at skrante (specielt hvis Hollande skal til at indfri alle hans valgløfter)

    Hvis filmen knækker for Euro’en hvordan vil det så påvirke Euro obligations lånerne ?
    Jeg formoder at Dkr. vil stige kraftig overfor Euro valuta’en og håber at kunne hugge
    en bid af restgælden på den bekostning. Er det en urealistisk antagelse (GP ?)

    #185556
    testForfatter

    Hvordan den danske krone vil klare sig hvis dm så at sige bliver genindført men pt har vi en lavere rente ind euroen så mit bud er at hvis Tyskland står til bag med euroen uden syd Europa kommer kronen under pres e.g. Don gæld stiger. Faktisk kunne Danmark komme i dn situation at ingen vil rede den danske valuta. Vi har før været under angreb hvor kun euro zones hjælp holdt os oven vande.

    #185562
    AnonymForfatter

    Test

    Tak for dit input ,

    Ja det er jo set før at kassen i nationalbanken blev tømt over natten
    dengang der blev spekuleret i mod kronen.

    Om der nogen der ville hjælpe kronen i disse tider er vel tvivlsomt (mon ikke de skandinaviske økonomier står last og brast og hjælper hinanden)

    Uden nu at det skal blive politisk – så er jeg tilhænger af Euro’en og de fordele
    der følger men dog også med en vis skepsis.
    Merkel vil gerne have Euro’en mens ca. 65% tyskerne foretrækker D-Marken
    Hvis tyskerne står alene tilbage med Euro’en , så tiltræder de få stærke økonomier
    der er tilbage i EU (inklusive Danmark)

    Tilbage til Euro Obligations lån (spekulative del).

    Hvis Danmark trækker sig fra samarbejdet(rente spændet) er min formodning
    at det kortfristet for Euro lånerne kunne blive en gevinst.

    Jeg tager ad notam at denne type lån – på den længere bane muligvis ikke er attraktive
    Men nu kan man jo som alm. privat person ikke få fastforrentede på 10-20-30 år

    og in mente at der pt. er fradragsret for kurstab

    #185568
    AnonymForfatter

    Jeg er overrasket over at det nu tilsyneladende tegner til at Merkel accepterer Eurobonds, men Tyskland må vel have fundet en eller anden hård måde at sikre sig, at de sydeuropæiske lande er tvunget til at gennemføre reformerne.

    Vbturbo, hvis euroen bryder fuldstændigt sammen (det tvivler jeg nu på) så vil Danmark helt sikkert låse sig mod D-marken i et kursforhold der svarer til det nuværende. Hvis Tyskland devaluerer/deprecierer overfor de øvrige valutaer, så følger vi med ned. Og hvis Tyskland revaluerer/apprecierer overfor de øvrige valutaer, så går vi med op.

    #185574
    AnonymForfatter

    Ja det er det mest logiske

    Umiddelbart er jeg nok langt mere tvivlende hvad angår Euro’ens opløsning.

    Kassen løber vel tom (selv i ECB) på et tidspunkt (hvis vi snakker ægte kapital) og jeg formoder at der vil være en stigende manglende tiltro til om det overhovedet er muligt at fylde de sydeuropæiske statskasser samtidig med at vi ser en stigende skepsis’en i nordeuropa overfor møntunionen. Så langt rækker solidariteten vist heller ikke.
    Det er også min opfattelse at det kommer til at tage mange år endnu før gælden rundt omkring i verden + sydeuropa er nedbragt til et niveau hvor tilliden kan genoprettes
    og diverse lande kan komme ud af markedernes greb.

    Ja det er overraskende med Merkels “game change’r" i Eurobonds holdningen.
    Der er formodenligt nogen der har vredet armen rundt på hende (på hitlisten hos de tyske vælgere kommer hun nok ikke med denne udmelding) de kan lide Merkel men ikke Euro’en

    Som tidligere nævnt – Hvis filmen knækker for Euro’en
    Hvor efterlader det så obligationslånerne med Euro lån ?
    Det er ingen tvivl om at der så kommer et alternativ (D-Mark) , mens der imellemtiden vil være et vindue hvor Euro’en devaluerer/udfases

    Finland kunne sagtens være det land der trækker stikket først , indvirkningerne af dette
    vil formodenligt sætte en lavine igang (i de få lande med stærke økonomier)

    Tilbage til spørgsmålet om hvorvidt der kunne være en mulig gevinst (som obligationslåner i Euro)

    Eller er det bare lige ud ad landevejen med lån i DKR

    #185590
    AnonymForfatter

    Ja med mindre de begynder på quantitative easing, altså at trykke penge. I så fald kommer alle formuende og alle lønmodtagere i euroland til at betale i form af høj inflation.

    Hvis sydeuropa ikke vil reformer, så bliver konsekvensen på et eller andet tidspunkt, at de pågældende lande enten må forlade euroen, eller at man inflaterer sig ud af problemet.

    #185598
    testForfatter

    Hvilke skandinaviske valutater tænker di på? Den svensk eller norske krone? Hvordan i hvorfor skulle valutaer der flyder frit gribe ind?

    #185600
    testForfatter

    Det er jo fin at vi ville vælger en låsning til den euro der er tilbage men en sådan låsning kan kun holdes hvis vi modtager hjælp.

    Men reelt er der ingen der hvad der kommer til at ske.

    Euroen er et flot politisk pojekt men en økonomisk risiko.

    #185602
    AnonymForfatter

    Jeg tænker da alle de nordiske valuta’er

    Man må da formode at der er en fælles interesse i at føre en (inter nordisk) fastkurs politik i det tilfælde at Euro’en skulle krakke og ragnarok slippes løs og D-Mark ikke var/blev et alternativ

    Mon så ikke landenes nationalbanker ville gå i gang med uformelle drøftelser(have en plan B i skuffen)

    Der har da været en tradition for (Det nordiske samarbejde)at hjælpe hinanden , politisk og økonomisk selv om landene historisk set har stået ret alene hvad angår valuta politikerne.

    Citat:
    Euroen er et flot politisk pojekt men en økonomisk risiko.

    Ja men den økonomiske risiko kunne vel så godt som elimineres hvis der kun er/var en europæisk centralbank som var alle deltagere landes national bank – landene ville så være kommuner i Unionen.

    Den politiske vilje mangler og suverænitetsafgivelsen er umulig samt ingen vil samle den
    regning op der ligger i dag (som ville være udgangspunktet for et sådan offset)

    Ergo: Euroen er et flot politisk projekt men en økonomisk risiko.

    ————-

    Jeg formoder at der ikke er ret mange her på mybanker der har erfaring med Euro obligations lån – ud over at der tidligere var minimal marginal på renten og den umiddelbare enste risiko var/er udsving i valutakursen , eller hvis man har indkomst i Euro.

    Siden der er meget stille omkring dette her emne ( burde være høj aktuelt i disse tider)
    antager jeg at det er måske ikke særligt udbredt i DK ? og gad vide hvorfor det ikke er det ?

    #185604
    AnonymForfatter

    Ja men alt andet lige (set bag klogskabens klare lys)var / er det fornuftigt nok at vi
    ikke nåede at få Euro’en indført i DK med alle de ‘dinero’ det ville have kostet.

    Sydeuropa’s befolkninger holder ikke til disse massive reformer som kommer til at tage
    årevis.

    Tyskerne kommer/vil ikke ryste op – det er der ingen kansler der kan holde til indenrigspolitisk og der er stadigvæk langt til tyskernes underskrift vedr. Eurobonds

    “min mening" er at landene siver en efter en da det er sprængstof i den
    offentlige debat rundt omkring i de gældsplagede lande.

    Vi kommer til at se lave renter i mange år endnu (“sikker havn" paradigemet)

    At starte den europæiske seddelpresse løser ikke de grundlæggende problemer (andet end at pisse i bukserne) men det kan vel købe ro et stykke tid på markederne – Ergo skal vi slet ikke vide os sikre herhjemme endnu (inflation , faldende priser , og endnu mere gældsætning)

    #185606
    testForfatter

    Så de scandinaviske lande som ikke føre en fastkurs politik idag skulle begynde at gøre det hvis euro brød sammen? Fantastisk teori.

    Lidt som vi hjælp Sverige ikke?

    Hele temaet med euro sammenbrud skyldes jo nettop at en fastkurs politik ikke altid er det rigtige.

    #185608
    AnonymForfatter

    Jeg skal ikke gøre mig til dommer ifht. hvorvidt Flydende valutaers værdier er bedre end fastkurs politikken – det er jeg ikke matematisk/national økonom nok til at kunne afgøre.
    Det må vel til dels være de givne omstændigheder der afgør det om den ene er model er bedre i et scenarie end den anden model i et andet scenarie

    Begge modeller har vel sine fordele og ulemper.

    Jeg formoder “bare" at man i skandinavisk regi har en interesse i at have samhandel og vide hvad priserne er i dag og i morgen ? og et stykke ud i fremtiden (hvis kaos er løs).

    Nu er mit ærinde nok mere at høre/få input omkring Euro obligationer og eventuelle afledte effekter på Euro obligationer hvis Euro’en skulle falde.

    End at ende op i en diskussion om fastkurs/flydene valutaer samt indgriben, støtte opkøb , spekulation imod national staters valuta ,etc…

    Det ligger uden for mit kompetance område , men jeg hører gerne på forskellige opfattelser(risikerer jo kun at blive klogere)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.